تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 آذر 1402 - 10:49
کد خبر : 121703

گفتگو با مهیار سماکچی رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر رشت؛

اهل نمایش و عکس گرفتن نیستم!/ بازگشایی معابر با بودجه شهرداری امکان پذیر نیست

اهل نمایش و عکس گرفتن نیستم!/  بازگشایی معابر با بودجه شهرداری امکان پذیر نیست
دومین برنامه «شورا و مردم» که توسط مدیریت روابط عمومی و اموربین الملل شورای شهر تهیه شده به محسن سماکچی ریاست کمیسیون عمران و ترافیک شورای شهر رشت، اختصاص داده شد و سوالات و حواشی شورای ششم تاکنون را مورد بررسی قرار داده شد

جارستان: به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شورای رشت؛ در دومین برنامه «شورا و مردم» که توسط مدیریت روابط عمومی و اموربین الملل شورای شهر تهیه شده سراغ محسن سماکچی ریاست کمیسیون عمران و ترافیک شورای شهر رشت رفتیم و سوالات و حواشی شورای ششم تاکنون را مورد بررسی قرار دادیم. آقای سماکچی که فروردین امسال به عنوان عضو علی البدل در میانه شورا وارد شدند، از همان ابتدا به عنوان ریاست کمیسیون عمران شورای شهر منصوب شدند.

 

در گفتگو با ریاست کمیسیون عمران و ترافیک شورای شهر درباره عملکرد شورا و کمیسیون، و برنامه‌های مدیریت شهری و به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

 

گفتنی است این برنامه در گفتگو با دیگر اعضای شورا موضوعات مدیریت شهری و چالشهای اخیر آن‌ها را مورد کندوکاو قرار خواهد داد. شما می‌توانید با ارائه سوالات و انتقادات ما را در بهبود این برنامه یاری کنید.

 

دیگر به کار خارج از شهرو شورا نمی‌رسم!

 

آقای سماکچی ، از وقتی به شورا آمدید، شورای شهر چقدر وقت شما را می گیرد و کار شما خارج از آن چیست؟

 

وقتی که من برای شورا می گذارم تمام وقت من برای روزمره شهر است. اینقدر مشکلات در سطح شهر زیاد است و مراجعه کنندگان هستند کارهای دیگر را وقت نمی‌کنم. کار اصلی من چند سال است در پخش مواد غذایی است.چندین پرسنل داریم که مشغول به کار هستند و من بیشتر مشغول کار شورا هستم. بعضی روزها من ساعت هفت و نیم صبح از خانه بیرون می آیم وقتی به خانم می‌روم ساعت دوازده شب است

 

با توجه به اینکه برای اولین بار در شورا حضور دارید این شورایی که الان هست چه تفاوتی با شورایی دارد که در پیش زمینه ذهنتان بود؟

 

به هر حال ما از وضعیت شورا و کارهای آن اطلاع داشتم یک سری ناهماهنگی در تمام ادوار بود که یک سری کارها پیش نرفت. من آشنایی کلی داشتم و دنبال آن انسجامی بودم که برای خدمت به مردم بتوانیم انجام دهیم و پاسخگوی محبتهای مردم باشیم.

 

در مورد گذشته سعی می‌کنم نپردازم | نیامده‌ام برای مردم شو بازی کنم | شاید خدا من را دوست داشتم که هنگام حواشی قبلی شورا و شهرداری نبودم

 

*به عنوان عضو علی البدل بعد از تعییراتی صورت گرفت که بعد به عنوان رئیس کمیسیون انتخاب شدید. آیا با اتفاقات قبل و بعد حواشی عزل شهردار موافق بودید. آیا جزء موافقین بودید یا مخالفین؟

 

در مورد انتخابات شورا که چطور به عنوان عضو علی البدل ورود کردم کاری ندارم و مردم شریف رشت آگاه به این مسائل هستند.من فعلا نماینده مردم رشت هستم. از کف خیابان و بازار ورود کردم و خودم را نماینده اصناف می‌دانم. مدل مدیریتی من این است که جاهایی ورود کنیم که بتوانیم به شعارهای خودمان عمل کنیم. این عمل را شاید برخی دوستان شعار دهند و البته این شعارگرایی فقط به رشت برنمی‌گردد و کشوری است و عملگرایی با شعاری که می‌دهند متفاوت است. ما نیاز داریم که ثبات در مدیریت شهری وجود داشته باشد. این عدم ثبات مدیریت شهری باعث چالش می‌شود و این خیلی از مشکلات را ایجاد کرده است.

 

من در مورد گذشته سعی می‌کنم نپردازم، چون مدل من ایجاد رفاقت است. اگر مشکلی هم هست سعی می‌کنم تذکری نباشد که رسانه‌ای شود و برای مردم شو بازی کنیم. من اول سعی می‌کنم این تذکر را بدهم که رفع مشکل کنند. من به عنوان نهاد ناظر در شهرداری وظیفه‌ام این است. شاید خدا ما را دوست داشت در آن برهه شهر مشکلات استیضاح و رفت وبرگشتهای شهردار بود من نبودم که با روحیات من سازگار نیست. این وسط بالاترین لطمه را شهر دید که ما همیشه دچار حواشی شدیم.

 

آستانه صبر مردم ما بسیار زیاد است | دنبال عکس گرفتن نیستم

 

در کل چالش اصلی مدیریت شهری در حال حاضر را چه چیزهایی می‌دانید؟

 

در مورد چالشها عرض کردم ما مساله عدم ثبات مدیریتی را در تمام ساختارها سعی کردیم نگاه کنیم و همین را یکی از ضربات اصلی شهرمی‌بینم. چالشهای دیگر شهر الی‌ماشاء الله زیاد است. شهری داریم که واقعا به آن پرداخته نشده است. در تمام ادوار مشکلات زیاد است و تقصیر شخص خاصی نیست.

 

در دوره‌های گذشته هم همکاران ما زحمت کشیدند.این انسجام باید بین ادارات مختلف به وجود بیاید که یک شهر پویا داشته باشیم و بتوانیم خدماتی ارائه دهیم که شرمنده مردم نجیب رشت نشویم. واقعا می‌توانم بگویم مردم رشت از جمله برترین مردمان دنیا هستند. مردم آستانه صبرشان را نگاه کنید واقعا متوجه می‌شوید که مردم صبوری هستند. عملکرد من در سال ۱۴۰۲ این است که دنبال عکس گرفتن نیستم و زیاد پشت دوربین نمی‌روم. کارهای عمرانی که انجام شده سعی کردم به عنوان وظیفه انجام دهم و نه شو که مردم من را ببینند. مردمی که می بینند متوجه می شوند که مهیار سماکچی دارد تلاش می‌کند که شهر رشد کند و نه شخص من.

 

تنها راه نجات ترافیک رشت همان بازگشایی معابر است و با بودجه شهرداری امکان پذیر نیست

امسال به عنوان رئیس کمیسیون عمران و ترافیک شورای شهر انتخاب شدید. شهر رشت از لحاظ ترافیکی چالش‌های زیادی را دارد. فکر میکنید چه اقداماتی می‌توان در این زمینه انجام داد که کاهش ترافیک شهری را شاهد باشیم.

 

در روزی که ورود کردم به شورا همکاران همان ابتدا لطف داشتند و ریاست کمیسیون عمران را به من سپردند. از آن‌جا که نتیجه تفکر همکاران شورا این بود که در موضوع شهرسازی اقدامات لازم صورت نمی‌گیرد، دوستان تصمیم گرفتند که ما یک کمیسیون شهرسازی را داشته باشیم که از مقوله عمران جدا شود.

 

در حوزه ترافیک ما یکی از بدترین مشکلات را بعد از زباله داریم. ترافیک شهر رشت با حرف زدن و یا نقشه های فعلی حل نمی‌شود. راهکار ما و مشاورین محترم کمیسیون بازگشایی معابر و خیابان است. این مشکل با اضلاع هندسی حل شدنی نیست. به نظرم یک طرفه کردن چندان تاثیری نخواهد داشت. تنها راه نجات رشت همان بازگشایی معابر است. در روز حدود یک میلیون و دویست سیصد هزار نفر در رشت تردد دارند و هشتصد هزار نفر ساکن ثابت داریم. ولی متاسفانه تا به امروز در مراکز استانها در دورترین نقاط کشور رینگهای راهسازی و شهرسازی انجام شده است جزء رشت!

 

راه نجات ترافیک همین است و این با بودجه شهرداری امکان پذیر نیست. ما الان رینگ نود متری و رینگ ۱۶ متری را داریم که سرمایه‌گذار آمد و صحبت کرد و تقریبا ۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه اش است. بودجه شهرداری پارسال بود ۲ هزار میلیارد و امسال ۳ هزار و ۷۴۰ میلیارد که واقعا جوابگوی ترافیک نیست. همین بودجه فعلی ۴۵ درصدش اگر محقق شود تقریبا هزینه جاری است. ۵۵ درصد در بودجه دیدیم که در هزینه‌های عمرانی استفاده کنیم، اما متاسفانه هزینه بازگشایی معابر و رینگهای دور شهر را داریم که با این بودجه امکان پذیر نیست. این رینگ ۹۰ متری که سیزده سال پیش دیده شده بود الان در مرکز شهر افتاده است. شهر رشت در آینده تراکم بیشتری نسبت به حال خواهد داشت. دولت محترم باید زیرساختها را ببینند. ما از نمایندگان خواهش می‌کنیم که کمک کنند. این بودجه را باید نمایندگان ما بگیرند. شما در تمام نقاط ورودی شهر ترافیک سنگینی می‌بینید. این کمربندیهایی که باید داشته باشیم خیلی کمک خواهیم کرد.

 

به زودی بازگشایی معابر را خواهیم داشت

 

ما این قول را به مردم می‌دهیم که به زودی بازگشایی معابر را خواهیم داشت فعلا قرار است سعدی به سرگل باز شود. ان شاء الله فاز سوم خیابان معلم به توحید و آیت الله احسانبخش به سعدی در برنامه ما قرار دارد. با این حال هزینه‌ها بالا است. ملکهای خریداری می‌خواهد که باید به طور مثال در یک قسمت فقط ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه آن ‌شود. این پول در شهرداری وجود ندارد و امیدواریم کمکهای دولتی دریافت کنیم. ما اینقدر مشکل زیاد داریم که نمی‌توانیم به حمل و نقل عمومی بپردازیم. دویست اتوبوس هم زیاد کنیم واقعیت این است که جایی برای تردد نیست. باید این زیرساخت را فراهم کنیم و بعد درخواست کنیم که مردم با تک سرنشین وارد خیابان نشوید.

 

برای پارکینگ قطعات زمین توسط شهرداری خریداری شده است

 

در کنار اینها شهروندان سوالاتی دارند برای نقاط بحرانی شهر و احداث پارکینگهای طبقاتی که در این زمینه چه اقداماتی کردید؟

خب ما در این مقولات هم ضعیف هستیم. این همه بار ترافیک را دیدیم. ما باید برویم برای احداث پارکینگها ، مطالعات در این زمینه صورت گرفته و دیده شده و چند قطعه زمین هم شهرداری خریداری است.

 

در کدام مناطق؟

 

فشار بار ترافیکی ما در پل بوسار و بغل ساختمان دانا بود که تقریبا ساختمانهایش خریداری شد. بار ترافیکی خیابان نواب که پزشکان ما هستند نیز وجود دارد که با یک پارکینگ ۵۰۰ نفر مراجعه کننده دارند! ما اینها را دیدیم. در خیابانهای سعدی و امام خمینی دیدیم. در شریعتی و سبزه میدان دنبال زمین مناسب می‌گردیم و در این زمینه پولش هست.

 

برخی از پلهایی که مجوز نگرفتیم مکمل پلهای فعلی هستند | کانال ژ ۵ سی درصد بار ترافیکی را در شهر کاهش می‌دهد

 

*طرح میثاق در شهرداری رشت به عنوان بزرگترین پروژه شهرداری رشت اجرا می شود که بخش اصلی آن در حوزه ترافیک و حمل و نقل و عمران است. به عنوان رئیس کمیسیون این طرح را چطور ارزیابی می‌کنید. چه نقاط ضعف و قوتی در آن می‌بینید؟

 

طرحهایی که ما استارت آن را زدیم در هفت هشت سال اخیر نداشتیم. این پروژه‌های ترکیبی است که می‌طلبد در بخش دولتی و نظارتی به ما کمک شود.به هر حال این پل‌هایی که قرار است ساخته شود خیلی نیاز بود؛ مخصوصا در حمیدیان که ترافیک شدیدی داشتیم، در خیابان امام خمینی و باهنر هم پلهای تاثیرگذاری خواهیم داشت. نیاز به برخی مجوزات داریم که برخی پلها مثل مصلی را اجرایی کنیم. برخی از این پلها مکمل همدیگر هستند و ما اگر برخی پل‌ها را با هم انجام ندهیم به آن هدف بزرگ خودمان نمی‌رسیم.

 

ما طرح « ژ ۵» (جاده‌ی رابط مسیر رشت به ابتدای جاده رشت انزلی) را بعد پنج سال استارت زدیم و مقام دادستان محترم مرکز هم خیلی به ما کمک کرد. کانال «ژ۵» یکی از طرحهای تاثیرگذار است که شاید سی درصد بار ترافیکی را در شهر کاهش می‌دهد.من از لحظه اول که ورود به شورا کردم پیگیر بودم و خدا را شکر می‌کنم که با حضور دکتر شوقی توانستیم استارت بزنیم.

 

به پیمانکاران طرح میثاق روی سرعت تاکید کردم

 

بحث اصلی این است که ممکن است طرح میثاق با کمبود بودجه مواجه شود ،شهردار رشت وعده پانزده الی نوزده ماهه داده فکر می کنید این اتفاق رخ خواهد داد؟

 

ما در تمام پروژه‌ها از نظر مالی ارزیابی داشتیم و تمام توان عمرانی خودمان را در بودجه به کار گرفتیم که در سالهای قبل چنین نبود. امیدواریم دوستان در بخش درآمدزایی کمک کنند که به بودجه مورد نظر دست پیدا کنیم. ما با پول شهرداری داریم این را انجام می‌دهیم. در بحث مدت زمان هم می‌دانیم که پروژه‌ها با تاخیر صورت می‌گیرد، ولی ما روی این مساله تاکید شدید کردیم. من خودم با پیمانکاران که صحبت داشتم به آن‌ها گفتم که سلامت کار برای ما در اولویت است و سرعت هم مورد نیاز است. ما دوست داریم پیش مردم روسفید باشیم و قول و وعده‌مان را اجرایی کنیم. امیدواریم اگر اتفاق خاصی نیفتد سر فرصت و حتی زودتر از آن تمام کنیم.

 

شهردار تا اینجا با ما تعامل داشته است | باید رفاقت بین شورا و شهرداری بیشتر شود

 

عملکرد شهردار فعلی در بخش‌های مختلف را چطور ارزیابی می‌کنید. آیا تعامل خوبی با شورا داشته است؟

تا اینجا که آقای شهردار سعی کرده است این تعامل را داشته باشد. ما که شعار ثبات مدیریتی را می‌دهیم، به عنوان ناظر و نماینده مردم از این مدیریت حمایت کنیم. تا یک جایی آقای شوقی توانستند خوب انجام وظیفه کنند.در شهرداری رشت ما باید چرخه‌های مدیریتی را در هم جا بیندازیم. متاسفانه در بخش بدنه شهرداری از فرصتها و نیروهای خودمان به نحو احسن استفاده نمی‌کنیم. این چرخه‌ها باید یواش یواش جا بیفتد. من از دوستان شهرداری تقاضا دارم که کمک کنند و این رفاقت بین شورا و شهرداری بیشتر شود. باید فعل خواستن به وجود بیاید و نسبت به شهر عرق داشت. کم و کاستی وجود دارد، ولی باید این همدلی و رفاقت به وجود بیاید. ولی تا عمین حالا با حداقل در همین هشت نه ماه نسبت به گذشته بهتر بوده است.

 

نامه بازی نمی‌کنم و برای انجام وظیفه منتی بر سر مردم نیست

 

دفتر شما از پرترددترین دفاتر اعضای شورا است و مراجعان زیادی دارد. بیشتر درخواستها چه موضوعاتی است؟

 

این لطف همشهریان است. محل کار من در پیربازار هم به همین صورت است. این لطف خداوند به من است که من را ابراز قرار داده که خدمتگزار مردم باشم. دفتر من خیلی شلوغ است و درخواست‌ها هم متفاوت است.

 

عمدتا من روزی سی چهل نفر مراجعه کننده دارم و گاهی به خاطر حضور در جلسات شرمنده می‌شوم. جلساتی است که نمی‌توانم برسم. بیشتر مالی است و اینقدر وضعیت نابسامان داریم برای کار و یا مشکلات محله خود می‌آیند. من نامه بازی نمی‌کنم. به جاهایی سرکشی می‌کنم که برای ما امکان پذیر باشد. یکی از مشکلات ما فاضلاب است. کوچه‌هایی که فاضلاب داشته باشد و ما منعی برای آسفالتش نداشته باشیم سعی می‌کنیم در اسرع وقت انجام دهیم.این وظیفه ذاتی شهرداری است و هیچ منتی بر سر مردم نیست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.