تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مرداد 1402 - 10:24
کد خبر : 119667

رئیس جبهه اصلاحات؛

پیشنهادات ۱۵ گانه آقای خاتمی می‌تواند مبنای گفتمان جدید اصلاحات باشد

پیشنهادات ۱۵ گانه آقای خاتمی می‌تواند مبنای گفتمان جدید اصلاحات باشد

به گزارش پایگاه خبری جارستان /آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات مطرح کرد: پیشنهادات ۱۵ گانه آقای خاتمی می‌تواند مبنای گفتمان جدید اصلاحات باشد/ خط فقر بیست میلیونی لزوم توجه به رویکرد عدالت‌محور در گفتمان اصلاح‌طلبان را مضاعف می‌کند/ برای افزایش مشارکت، مردم باید صندوق رأی را متعلق به خودشان بدانند منصوری اظهار داشت: من بر

به گزارش پایگاه خبری جارستان /آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات مطرح کرد: پیشنهادات ۱۵ گانه آقای خاتمی می‌تواند مبنای گفتمان جدید اصلاحات باشد/ خط فقر بیست میلیونی لزوم توجه به رویکرد عدالت‌محور در گفتمان اصلاح‌طلبان را مضاعف می‌کند/ برای افزایش مشارکت، مردم باید صندوق رأی را متعلق به خودشان بدانند

منصوری اظهار داشت: من بر این باورم که اراده غالب در انتخابات ۱۴۰۲ و ریاست جمهوری آینده، تداوم یکدست‌سازی حاکمیت است. علاوه بر انتقاداتی که به کارآمدی حاکمیت یکدست وجود دارد، موجب بالا رفتن خط فقر و افزایش تعداد فقرا و شکاف روزافزون حاکمیت-ملت شده است، اما ارکان قدرت از وضعیت موجود رضایت خاطر داشته و حتی برخی ابراز امیدواری می‌کنند که مجلس بعدی باید انقلابی‌تر باشد. با چنین رویکردی من محتمل نمی‌دانم که در انتخابات ۱۴۰۲ مشارکت بیشتری نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ رقم بخورد.

 

مشارکت مردم امر انتخابی است و این مشارکت با اجبار و تهدید عملیاتی نمی‌شود. شما نمی‌توانید حزبی را وقتی به کاندیداهایش اجازه حضور در انتخابات ندهید، مجبور به شرکت در انتخابات کنید. حضور در انتخابات لوازمی دارد و احزاب و شهروندان باید احساس کنند که انتخابات معنادار است. وجه دیگر این است که نهادهای انتخاباتی کارآمد بوده و مطالبات مردم را پیگیری کنند.

 

به نظر من، واژه «خود براندازی» بهترین واژه‌ای است که به عدم‌ تغییر رویکردها و رویه‌ها می‌توان اطلاق کرد. بعد از رفتن حاکمیت به سمت یکدستی کامل، هر وقت اتفاقی رخ می‌دهد تا افرادی از اصولگرایان این وضعیت را از یکدستی خارج کند، ما شاهد حذف همان اصولگرایانی هستیم که برای اصلاح وضع موجود تلاش کردند.

 

در شرایطی که تغییری رخ ندهد کاری از دست جریان اصلاح طلب ساخته نیست تا بتواند مشارکت مردم را در  انتخابات افزایش دهد. به هر حال جنبش مهسا دستاوردهایی را در جامعه داشت و حاکمیت می‌توانست از آن به عنوان یک فرصت بهره بگیرد، اما با اصرار بر رویه غلط پیشین نه تنها از این فرصت بهره نگرفت، بلکه شکاف و دو قطبی را افزایش داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.