تاریخ انتشار : دوشنبه 12 تیر 1402 - 12:36
کد خبر : 119200

تاس تخته نرد اشکانی در شرق گیلان کشف شد

تاس تخته نرد اشکانی در شرق گیلان کشف شد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از کشف یک تاس کهن احتمالا مربوط به دوران اشکانی در مطلاکوه املش واقع در شرق استان خبر داد. کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه باستانی به سرپرستی دکتر «مانا روحانی» با هدف گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد این محدوده در مطلاکوه با اخذ مجوز از پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شده است.

جارستان: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از کشف یک تاس کهن احتمالا مربوط به دوران اشکانی در مطلاکوه املش واقع در شرق استان خبر داد.

کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه باستانی به سرپرستی دکتر «مانا روحانی» با هدف گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد این محدوده در مطلاکوه با اخذ مجوز از پژوهشگاه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شده است.

با توجه به قطعه سفال‌های مکشوفه و گونه‌شناسی آن، قدمت این محوطه احتمالا به دوران اشکانی و ساسانی برمی‌گردد و البته اثبات این قضیه نیازمند انجام کاوش‌های باستان‌شناسی است که در صورت تامین اعتبار میسر می‌شود.

قدیمی‌ترین نمونه‌های این تاس‌ها در حفاری شهرسوخته و شهراور بین‌النهرین به همراه تخته نرد آن بدست آمده است.
به گزارش جارستان، تخته نرد یکی از بازی‌های جهانی و پرطرفدار است که احتمالا توسط مردمان شهرسوخته حدود ۵هزار سال قبل طراحی و اختراع شده‌است. همچنین نمونه این تاس‌ها بصورت انگشت شمار در دوران ساسانی نیز بدست آمده که در موزه متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.