تاریخ انتشار : یکشنبه 14 آذر 1395 - 12:57
کد خبر : 11037

مناطق نمونه گردشگری گیلان بازبینی می شوند

مناطق نمونه گردشگری گیلان بازبینی می شوند

جارستان-سفر نیاز و موجب آرامش آدمیان است، امروز این نیاز موجب سرمایه گذاری های عظیم در قالب ایده های بسیار شده که تعیین مناطق نمونه گردشگری یکی از آنها در کشور است و در این برهه از زمان، در گیلان در مرحله تحدید و بازبینی قرار گرفته است. مناطق نمونه گردشگری به محدوده جغرافیایی اطلاق

جارستان-سفر نیاز و موجب آرامش آدمیان است، امروز این نیاز موجب سرمایه گذاری های عظیم در قالب ایده های بسیار شده که تعیین مناطق نمونه گردشگری یکی از آنها در کشور است و در این برهه از زمان، در گیلان در مرحله تحدید و بازبینی قرار گرفته است.

مناطق نمونه گردشگری به محدوده جغرافیایی اطلاق می‌شود که در آن یک، چند یا مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی ، طبیعی و فرهنگی وجود دارد که این جاذبه ها بواسطه ظرفیت و گیرایی، انگیزه‌ای برای سفر و اقامت گردشگران است.
مناطق نمونه گردشگری بمنظور فراهم کردن زمینه توسعه پایدار و جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ به تصویب هیأت دولت رسید. مناطق یادشده در کشور تعیین و در چهار رتبه محلی، استانی، ملی و بین المللی با توجه به عرصه مورد نیاز برای احداث تأسیسات گردشگری اعم از اقامتی و پذیرایی و زیر ساخت های مورد نیاز در این محدوده جغرافیایی سطح بندی شد.
بر همین اساس، ابتدا ۶۰ منطقه نمونه گردشگری و یک شهرستان نمونه گردشگری (لاهیجان) در استان گیلان به تصویب هیات وزیران رسید و سپس، با اضافه شدن ۱۰ منطقه نمونه گردشگری دیگر، این مناطق به ۷۱ منطقه نمونه گردشگری رسید.
معاون سرمایه گذاری و برنامه ریزی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان روز یکشنبه در این رابطه به ایرنا گفت: متاسفانه بخش اعظم مناطق نمونه گردشگری تعیین شده بدلیل فقدان مطالعه و امکان سنجی، استقرار در محل های چهارگانه زیست محیطی، ذخیره گاه های جنگلی، مناطق مسکونی و نداشتن توجیه اقتصادی تامین کننده خواست سرمایه گذاران نبود.
کیانوش لیاقت ورز افزود: بنا به دلایل فوق ، در دولت یازدهم مناطق نمونه گردشگری مورد بررسی دوباره قرار گرفت و بر اساس مطالعه و بررسی های انجام شده، ۴۳ مورد از ۷۱ منطقه تعیین شده در گیلان برای خروج از لیست مناطق نمونه گردشگری در قالب بسته پیشنهادی به سازمان مرکزی ارائه شده است.
وی اظهار کرد: آن تعداد از مناطق نمونه گردشگری که سرمایه‌گذار بنا به ‌دلیلی به هیچ عنوان اجازه ورود به آن منطقه را پیدا نکرده یا به خاطر موانعی پروژه به مرحله عملیاتی نرسیده بود، از مناطق نمونه گردشگری دارای مصوبه هیات دولت، حذف شده است.
وی ادامه داد: مناطق حذف شده مناطقی هستند که دولت قبل، بدون نظر کارشناسی آنها را انتخاب کرده بود که برخی از آنها یا جزو مستثنیات اراضی، ذخیره ‌گاه انرژی (شامل جنگل ها و منابع طبیعی) و زیست محیطی و منابع خاص بودند.
به گفته لیاقت ورز، برای نمونه تالاب آستارا ، ذخیره گاه اولسبلانگاه و منطقه آویشو از مواردی هستند که به دلایل فوق، امکان سرمایه گذاری در آن ها وجود ندارد.
وی تاکید کرد: قرار است این مناطق پس از اعلام در قالب بسته‌ای به هیات دولت ارائه شود تا با تایید و تصویب آن، مناطق تعیین شده از فهرست اصلی خارج شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز بیان کرد: گیلان بدلیل وجود جاذبه های متنوع بسیار، دیر زمانی است که یکی از قطب های گردشگری است و سالانه پذیرای حدود ۳۰ میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.
رضا علیزاده افزود: پس از بررسی ۷۱منطقه نمونه گردشگری و نهایی شدن این لیست، می بایست شرایط سرمایه گذاری و فراهم آوردن زیرساخت ها مهیا شود.
وی اظهار کرد: توسعه استانی نیازمند حضور سرمایه گذاران است و بر همین اساس، باید بسترهای لازم برای سرمایه گذاری در گیلان و در ادامه آن رونق اقتصادی منطقه فراهم شود.
علیزاده تصریح کرد: اقتصاد بر پایه گردشگری بهترین ظرفیت است و تحقق هدف را ممکن می کند و بر همین اساس، سرمایه گذاری در حوزه گردشگری نیازمند توجه بیش از پیش دستگاه های اجرایی است .
وی بر لزوم ارتقای سطح فعالیت های گردشگری استان از ملی به بین المللی تاکید و خاطرنشان کرد: تنها از طریق ارتقای فعالیت های گردشگری به سطح بین المللی می توان سهم خویش را از توسعه گردشگری دریافت کرد.
علیزاده ادامه داد: نگاه بسته به گردشگری مانع بزرگی برای توسعه این صنعت بین المللی است و می بایست به نگاه تخصصی به این حوزه تغییر یابد.
به هر روی به باور کارشناسان توریسم، مناطق نمونه گردشگری با یک ، چند و یا مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی ، طبیعی و فرهنگی بواسطه ظرفیت و گیرایی می تواند در صورت سرمایه گذاری مطلوب، موقعیت های جدیدی را در راستای توسعه اقتصاد گردشگری گیلان مهیا کند.

ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.