تاریخ انتشار : یکشنبه 4 اردیبهشت 1401 - 9:14
کد خبر : 108092

خورشیدی که از مغرب تابید!

خورشیدی که از مغرب تابید!

مجتبی خورشیدی، اسمی که تا قبل از آن فقط در لیگ های دسته یک و دو شنیده می‌شد یکدفعه بر منصب سرپرستی تیم ملی ایران دیده شد. گودرزی؛از همان روزی که شهاب الدین عزیزی خادم روی صندلی فدراسیون فوتبال نشست و دست به انتخاب های عجیب غریبی زد به خوبی می شد حدس زد که

مجتبی خورشیدی، اسمی که تا قبل از آن فقط در لیگ های دسته یک و دو شنیده می‌شد یکدفعه بر منصب سرپرستی تیم ملی ایران دیده شد.

گودرزی؛از همان روزی که شهاب الدین عزیزی خادم روی صندلی فدراسیون فوتبال نشست و دست به انتخاب های عجیب غریبی زد به خوبی می شد حدس زد که چه آینده ای در انتظارش است.از انتخاب بحث برانگیز مهرعلی به عنوان نایب‌رئیس‌اول فدراسیون فوتبال آن هم در شرایطی که فقط دو رای در مجمع انتخاباتی به‌دست آورده بود تا انتخاب سرپرست تیم ملی.فردی به نام مجتبی خورشیدی! آدمی که کمتر کسی دربین مردم عادی اسمی از او شنیده بود.بدون هیچ سابقه ای در لیگ برتر و بدون هیچ عملکردی خاص در حوزه فوتبال که حتی در یاد علاقمندان به این رشته ورزشی هم مانده باشد.هرچه بود مرغ عزیزی خادم یک پا داشت و او بدون توجه به همه انتقادهایی که از این انتخاب می شد خورشیدی را روی صندلی سرپرستی تیم ملی فوتبال نشاند.انتخابی که هنوز هم که هنوز است علامت سوال بزرگی را بالای سر خیلی ها به وجود می آورد و آنها این سوال را از خودشان می پرسند که “چرا؟”

 

سرپرستی تیم ملی

عزیزی خادم که پس از انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون، وعده استفاده از تجربیات افرادی مانند علی دایی، مهدوی‌کیا و علی کریمی را داده بود انتخاب هایش یکی پس از دیگری عجیب و عجیب‌تر می شد! در همان روزهای ابتدایی شهاب الدین عزیزی خادم،مجتبی خورشیدی طی اقدامی غیر منتظره و با دستور مستقیم آقای رییس، سرپرست تیم ملی فوتبال ایران شد که شاید بتوان از او به عنوان عجیب ترین و شبهه برانگیزترین حکم دوران ۱۱ ماهه ریاست عزیزی خادم نام برد. این انتخاب عجیب انتقاد خیلی از رسانه‌های ورزشی و هواداران فوتبال را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت تا باز هم این سوال همیشگی برای اهالی فوتبال پیش بیاید که آیا ملاک انتخاب‌ها در فدراسیون فوتبال شایسته‌سالاری است؟

مجتبی خورشیدی کیست؟

درست است که پیش از این در فدراسیون‌های گذشته هم افرادی برای این پست انتخاب شده بودند که مورد نقد قرار گرفته بودند اما انتظار از فدراسیون جدید این بود که اشتباهات گذشته را تکرار نکند و با انتخاب‌های درست و حرفه‌ای یک قدم رو به جلو بردارد نه اینکه با این انتخاب‌ها کاری کند که همه بگویند: «صد رحمت به قبلی ها!»

در رزومه‌ی مجتبی خورشیدی نکته قابل توجهی وجود دارد؛او در میانه دهه ۷۰ بدنساز تیم راه آهن تهران بود. همان سال ها که قاسم طبیبی سرمربی لرستانی هدایت تیم راه آهن تهران را برعهده داشت و سیروس و بهروز تابانی با او همکاری می کردند (یکی از برادران تابانی، سرمربی امیدهای راه آهن بود و دیگری دستیار اول طبیبی در کادرفنی بزرگسالان) علی گیوه ای هم مربی دروازه بان ها بود. آن سال ها بازیکنان بزرگی چون رحمان رضایی، ناصر قصاب، ناصر حسینی، رضا مرتضی زاده، حسین احمدی و … در راه آهن توپ می زدند و شهاب عزیزی خادم هم دفاع راست ذخیره این تیم بود. آشنایی خورشیدی با شهاب عزیزی خادم به همان راه آهن سال های ۷۵ تا ۷۷ برمی گردد.

خورشیدی در دفاع از خودش در پاسخ به انتقادات انتخاب جنجالی اش به عنوان سرپرست تیم ملی فوتبال ایران گفته بود:«بهتر است پیش از قضاوت،روزمه من را در فوتبال مطالعه کنید و این تنها حرفی است که من در دفاع از خود می زنم. یک شبه وارد فوتبال نشده ام و با رابطه هم انتخاب نشده ام. من فوق لیسانس فیزیولوژی ورزشی دارم و هم اکنون در دانشگاه علامه طباطبایی مدیریت راهبردی سازمان های ورزشی می خوانم و از سال ۷۵ در فوتبال بوده ام و در سمت های مختلفی کار کرده ام اما هیچ گاه حضورم در فوتبال با تبلیغ همراه نبوده شاید به این دلیل که بازیکن شاخصی نبوده ام.»

او همان موقع گفته بود:«بازیکن نوجوانان راه آهن و جوانان پرسپولیس بودم. در رده سنی بزرگسالان در تیم ژاندارمری بازی کردم و به دلیل مصدومیت سختی که برایم رقم خورد مجبور شدم فوتبال را کنار بگذارم و سراغ تحصیل رفتم اما توام با تحصیل از سال ۷۵ حضور در پست های مختلف فوتبال از جمله مدیریت را تجربه کردم که بیشتر این سمت ها در باشگاه راه آهن بوده است. ۱۸ سال در باشگاه راه آهن به عنوان معاون ورزشی، معاون اجرایی و قائم مقام باشگاه حضور داشتم. به همراه تیم امیدهای راه آهن قهرمان تهران شدم و در جام اتحادیه به عنوان نایب قهرمانی دست پیدا کردم. علاوه بر راه آهن در استقلال اهواز – استقلال تهران – آلومینیوم هرمزگان – پاس همدان – پارس جنوبی – شهرداری تبریز – نفت تهران و شهرداری تبریز به عنوان مربی حضور داشتم و در تیم های پاس همدان و شهرداری همدان و این اواخر به مدت کوتاهی در ماشین سازی سرمربیگری کردم.»این چکیده دفاعی بود که خورشیدی از خودش کرد تا دیگر خودش را وارد مسائلی اینچنینی نکند!

 

عملکرد خورشیدی در تیم ملی

منتقدان تیم ملی دلیل نارضایتی از این انتخاب را زیر سوال بردن فدراسیون نمی‌دانستند و فقط خواهان حضور فردی با چهره ملی در این سمت بودند تا وجه‌ی تیم ملی حفظ شود.چهره ای که با بازیکنان هم رابطه خوب و نزدیکی داشته باشد، نکته ای که در عملکرد خورشیدی کمتر دیده می‌شد. یکی از این موارد اختلافی بود که بین طارمی و اسکوچیچ پیش آمد و طارمی به عنوان یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم به خاطر انتقاد از اسکوچیچ به تیم ملی دعوت نشد و هر بار از خورشیدی در این مورد سوال می‌شد ابراز امیدواری می‌کرد که به زودی این مشکل حل می‌شود و ناراحتی را درون خانوادگی می‌دانست!در نهایت این موضوع با تماس طارمی با اسکوچیچ به پایان رسید ولی شاید انتظار بیشتری از خورشیدی – فردی که به عنوان سرپرست تیم ملی شناخته می‌شود- برای حل و یا اصلاً شروع نشدن این ماجرا می‌رفت. شاید یک مصاحبه مطبوعاتی به موقع می‌توانست جلوی جنجال هایی که هنوز هم تلخی آن در فوتبال وجود دارد را از بین ببرد.شاید…

پیش دستی قبل از اخراج؛ استعفا!

خورشیدی از اول و با وجود تمام انتقاداتی که بر سر انتخابش به او وارد شد می‌دانست که فقط و فقط به پشتوانه عزیزی خادم می‌تواند به کارش ادامه دهد تا اینکه پایان کار خورشیدی و فدراسیون خوبان عالم با عزل موقت عزیزی خادم کلید خورد. از همان روزی که شهاب عزیزی خادم از سمت ریاست فدراسیون فوتبال به صورت موقت عزل شد، گمانه زنی ها مبنی بر این بود که مجتبی خورشیدی از سمت سرپرستی تیم ملی برکنار می شود. چند روز بعد مجتبی خورشیدی به نوعی پیش دستی کرد و از سمت سرپرستی تیم ملی استعفا داد و میرشاد ماجدی، سرپرست این فدراسیون هم آن را پذیرفت تا به نوعی با حکم برکناری خود روبرو نشود. بعد از کنار رفتن خورشیدی حمید استیلی که سابقه سرمربی گری و سرپرستی تیم ملی امید را در کارنامه داشت جایگزین او شد.

 

گران قیمت ترین سرپرست تاریخ فوتبال ایران!

اسم مجتبی خورشیدی با استعفایش کم کم در حال فراموش شدن بود تا اینکه اسنادی از دستمزد حضور ۱۰ ماهه او در تیم ملی در خبرگزاری فارس و ایران ورزشی منتشر شد و بار دیگر فدراسیون عزیزی خادم را زیر سوال برد؛ یک میلیارد و صد و سی میلیون تومان دستمزد برای ۱۰ ماه!

طبق تصمیم رئیس فدراسیون فوتبال، خورشیدی مبلغ ۹۱۵ میلیون تومان به عنوان پاداش صعود تیم ملی به جام جهانی دریافت کرده که نه در فدراسیون فوتبال و نه در تیم های باشگاهی ایران پرداخت چنین مبلغی به سرپرست تیم سابقه نداشته است. نکته جالب توجه این است که براساس مصوبه فدراسیون فوتبال، پرداخت پاداش بیش از ۶۵ میلیون تومان غیر قانونی بوده اما رئیس وقت فدراسیون بدون مصوبه هیات رئیسه دستور پرداخت پاداش ۹۱۵ میلیون تومانی را صادر کرده است.

البته سرپرست کم نام و نشان تیم ملی با حقوق ماهانه ۳۵ میلیون تومان در فدراسیون مشغول به کار شد آن هم در شرایطی که بر خلاف روال پرداخت حقوق و قانون کار به صورت پاره وقت و تنها در زمان تشکیل اردوهای تیم ملی در تمرینات و جلسات مرتبط حضور پیدا می کرد و در قبال همین حضور موقت مجموعا ۲۱۵ میلیون تومان از فدراسیون دریافت کرده است.

با این تفاسیر مجموع دریافتی خورشیدی در فدراسیون فوتبال طی مدت حدود ۱۰ ماه (بدون محاسبه دریافتی های ارزی) در شرایطی که فدراسیون فوتبال در آستانه حضور در جام جهانی با بحران بی سابقه مالی مواجه است بیش از یک میلیارد و یکصد و سی میلیون تومان بوده تا وی به عنوان گران ترین سرپرست تاریخ تیم ملی فوتبال ایران به صورت میانگین در هر ماه بیش از ۱۱۰ میلیون تومان از این فدراسیون دریافت کرده باشد.(منبع:اسناد منتشر شده در خبرگزاری فارس)

 

هرچی گرفتم حقم بود و قانونی!

خورشیدی در اولین واکنش پس از منتشر شدن دریافتی هایش عنوان کرد هر چه گرفته به خاطر شرایط وحشتناک بازی‌های مقدماتی جام جهانی و شانس صعود و همه گیری کرونا و …. کاملاً حق او و قانونی بوده است. حالا که تیم ملی به جام جهانی صعود کرده و شرایط گل و بلبل شده چرا کسانی که به دنبال شفافیت سازی هستند کاری به حقوق ۱۰۰ میلیونی ماهیانه حمید استیلی ندارد! خورشیدی با این اظهار نظر یک بار دیگر هجمه منتقدان را بالای سرش دید.به عقیده خیلی ها از جمله ابراهیم قاسمپور او از فردی انتقاد کرده که هرچه نباشد بازیکن تیم ملی بوده در جام جهانی بازی کرده و گل قرن را هم زده است! یا به قول علیرضا مرزبان:«آقای خورشیدی را بقال سرکوچه‌شان هم نمی‌شناسد! و نمی‌داند اگر در دو کوچه پایین‌تر برود، خرید کند و سلام و تعارفی با او بکنند کسی نمی‌داند که او سرپرست تیم ملی ایران بوده است اما وقتی که این آقا به یک نفر مثل حمید استیلی حمله کند و بگوید من این مقدار پول می گرفتم و شما این مقدار می‌گرفتی؛ باید بپرسیم جایگاه‌ها را اشتباه نگرفتید؟ بهتر است آقای خورشیدی لباس‌ها و ساکش را جمع کند و به دنبال کاری که در زندگی‌اش می‌کرده برود و دیگر دخالتی در کارهای فوتبالی نکند چون با این رفتاری که ایشان کرد و بعد از اینکه این افتضاحات به بار آمده بهتر است پرونده خودش را برای فوتبال ایران ببندد و دنبال کارهای خودش که قبلا می‌کرده برود.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.