تاریخ انتشار : شنبه 6 فروردین 1401 - 10:38
کد خبر : 107711

سرپرست شیلات گیلان عنوان کرد تولید ۳۰ تن ماهی در قفس در گیلان طی سال گذشته/ وجود ظرفیت ۷۵ هزار تنی

سرپرست شیلات گیلان عنوان کرد تولید ۳۰ تن ماهی در قفس در گیلان طی سال گذشته/ وجود ظرفیت ۷۵ هزار تنی

جارستان : سرپرست شیلات گیلان، از تولید ۳۰ تن ماهی در قفس طی سال گذشته خبر داد و گفت: ظرفیت اسمی پرورش ماهی در قفس در استان ۷۵ هزار و ۵۰۰ تن ماهی در ۲۷ هزار هکتار پهنه آبی در ۱۲ منطقه و هفت سایت پشتیبان است. حمیدرضا تقی نصیری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره

جارستان : سرپرست شیلات گیلان، از تولید ۳۰ تن ماهی در قفس طی سال گذشته خبر داد و گفت: ظرفیت اسمی پرورش ماهی در قفس در استان ۷۵ هزار و ۵۰۰ تن ماهی در ۲۷ هزار هکتار پهنه آبی در ۱۲ منطقه و هفت سایت پشتیبان است.

حمیدرضا تقی نصیری در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شروع فعالیت پره‌های صیادی برای صید ماهیان استخوانی خزر از ۲۰ مهر ۱۴۰۰ لغایت ۱۵فروردین ۱۴۰۱، اظهار کرد: در حوزه فعالیت پرورش ماهی در قفس در دریا، تقویم زمانی برای پرورش گونه ماهی قزل آلای رنگین کمان همزمان با فراهم شدن شرایط دمایی از اواسط آبان هر سال شروع می شود و حداکثر تا اوایل خرداد ادامه خواهد یافت.

وی استان گیلان را با توجه به داشتن حدود ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دارای ظرفیت خوبی برای پرورش ماهی در قفس دانست.

سرپرست شیلات گیلان با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی پرورش ماهی در قفس در استان ۷۵ هزار و ۵۰۰ تن ماهی در ۲۷ هزار هکتار پهنه آبی در ۱۲ منطقه و هفت سایت پشتیبان است، تصریح کرد: تاکنون برای ۳۴ مزرعه با ظرفیت اسمی ۵۱ هزار تن، مجوز فعالیت صادر شده است.

تقی نصیری ادامه داد: ۱۸ فقره پروانه تاسیس هم به ظرفیت اسمی پرورش ۲۸ هزار و ۲۴۰ تن ماهی در قفس و یک فقره پروانه بهره برداری با ظرفیت پرورش ۵۰۰ تن ماهی در قفس صادر شده است.

وی از تولید ۳۰ تن ماهی در قفس طی سال گذشته خبر داد و گفت: اکنون یک مزرعه پرورش ماهی در قفس در شهرستان آستانه اشرفیه(کیاشهر) فعال است و یک مزرعه پرورش ماهی دیگر قرار است سال آینده در منطقه جفرود انزلی در دریا نصب و راه اندازی شود.

سرپرست شیلات گیلان با بیان اینکه در حال حاضر عمده گونه رایج پرورشی در قفس‌ها بیشتر گونه ماهی قزل آلاست که زود بازده‌تر بوده و ضریب رشد بالا و بازارپسندی خوبی دارد، عنوان کرد: سایر گونه‌های اقتصادی از جمله ماهی آزاد و خاویاری و سوف هم در سال‌های آتی در دستور کار شیلات به منظور پرورش در قفس در دریا قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه با توجه به مقدار کم تولید، ماهیان پرورش داده شده در این قفس‌های دریایی در بازار داخلی به فروش می‌رسند، اظهار کرد: توسعه این صنعت و نیز افزایش رغبت بهره برداران، مستلزم برنامه ریزی و حمایت از بهره برداران و ایجاد زمینه‌های صادرات این محصولات به بازارهای هدف است.

تقی نصیری، تولید پروتئین دریایی یا همان پرورش ماهی در دریا را دارای نقش ویژه در افزایش سبد تولید محصولات شیلاتی در آینده دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط یک شرکت دارای مجوز بهره برداری با ظرفیت ۵۰۰ تن در منطقه کیاشهر فعال است که در سال گذشته فقط ۳۰ تن ماهی قزل آلا تولید کرد.

سرپرست شیلات گیلان، افزایش تولید آبزیان، استفاده از ظرفیت بالای دریای خزر، عدم نیاز به آب و زمین برای ایجاد استخر پرورش ماهی، اشتغالزایی، استفاده از ظرفیت تعاونی‌های صید پره و ارزآوری بالا را از مزایای پرورش ماهی در قفس دانست و یادآور شد: نبود ردیف اعتباری ویژه برای توسعه این صنعت یکی از چالش‌های موجود در این حوزه است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.