تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 اردیبهشت 1400 - 10:07
کد خبر : 95626

بیانیه انجمن اسلامی مهندسان/ در اعتراض به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح طلبان در انتخابات شوراهای شهر

بیانیه انجمن اسلامی مهندسان/ در اعتراض به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای اصلاح طلبان در انتخابات شوراهای شهر

هموطنان عزیز، گزارش‌های رسیده از سطح کشور در خصوص عملکرد هیات‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا تکان دهنده، شوک آور و مایوس کننده است.گزارش ها نشان می‌دهد که عملکرد از حدود معیارهای اخلاقی و موازین قانونی به مراتب فراتر رفته و اکثر قریب به اتفاق نامزدهای اصلاح‌طلب و

هموطنان عزیز، گزارش‌های رسیده از سطح کشور در خصوص عملکرد هیات‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا تکان دهنده، شوک آور و مایوس کننده است.گزارش ها نشان می‌دهد که عملکرد از حدود معیارهای اخلاقی و موازین قانونی به مراتب فراتر رفته و اکثر قریب به اتفاق نامزدهای اصلاح‌طلب و اصطلاحا غیرخودی را به شکلی بی‌سابقه به بهانه های واهی سیاسی از صحنه رقابت حذف کرده‌اند. پروژه بزرگ یکدست سازی قدرت و مالِ خود سازی نهاد شوراها از انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ کلید خورد و اینک در بررسی صلاحیت‌ها نه تنها به گزارش مراجع قانونی چهارگانه اکتفا نشده بلکه علاوه بر تفسیر به رای جناحی هیات های اجرایی و نظارت، گزارش‌های موسوم به اطلاعات مردمی ! هم برای ردصلاحیت مورد استناد قرار گرفته است.

مخالفین جریان اصلاحات و جمهوریت نظام که همواره نگران بهم خوردن توازن قوا به نفع نیروی اصلاحی و تحول‌خواه جامعه بوده و افزایش سطح آگاهی عمومی را که موجب وحدت ارگانیک جامعه و در نتیجه پایان استیلای سنتی و ایدئولوژیک خود میدانند از یک سو تسخیر تمامی ظرفیت نهاد شوراها در سراسر کشور را دستور کار قرار داده اند و از سوی دیگر تلاش میکنند برخلاف روح حاکم بر فصل سوم قانون اساسی و در تعارض با قوانین موضوعه و فلسفه تشکیل این نهاد مردمی از طریق اعمال نظارت استصوابی و روش های متحجرانه و حذفی، اساس و جایگاه شوراها را خنثی و بی اثر سازند.

داشتن شوراهای شهر و روستا که بصورت دموکراتیک و مردمی تشکیل شود و برآمده از مشارکت حداکثری مردم و رقابت سالم و آزاد باشد، حق مردم است و میتواند کیفیت و سبک زندگی همه را بهبود و ارتقاء بخشد. اما شوراهای برآمده از رقابت‌های غیرمنصفانه حذفی و انتخابات یکجانبه و مهندسی شده به محلی برای تبعیض، توزیع ناعادلانه منابع و رانت بنفع گروههای خاص، ‌شهرفروشی، تبدیل شهرها به بهشت دلالان، دست اندازی و تخریب باغات، غارت محیط زیست شهری، بازگرداندن مدیریت شهرداری‌ها به رویه‌های آلوده به فساد، رشوه و انواع تخلفات تبدیل خواهد شد که حاصلی جز سرخوردگی و بی اعتمادی نسبت به اصل انتخابات و نهاد نمایندگی نخواهد داشت.

از این رو انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که دستاورد مهم جریان اصلاحات در جهت مشارکت عمومی در مدیریت شهرها و روستاها و نقش مهمی در تثبیت وجه جمهوریت نظام داشته است میتواند با اعمال روش های غیردموکراتیک و مردم هراس در معرض انحراف مسیر و تله ناکارآمدی قرار گرفته و به شوراهایی غیر مردمی و متکی به باندها و نهادهای قدرت و ثروت تبدیل گردند.

انجمن اسلامی مهندسان ایران که بسیاری از نیروهای شایسته و صاحب نظرش در امور شهری از ورطه زقابت حذف شده اندهشدار می‌‌دهد که اگر رویه هیات‌های نظارت منتخب یک مجلس حداقلی در مهندسی انتخابات شوراها تغییر نکند، شاهد شکل‌گیری شوراهایی با کمترین پشتوانه مردمی خواهیم بود. در این صورت این نهاد مردمی با از دست دادن جایگاه و پایگاه مردمی خود به تدریج به یک کانون توزیع رانت و گسترش فساد استحاله شده و امکان هرگونه افق گشایی برای زیست بهتر و امید به آینده را تاریک و ویران خواهد نمود.

انجمن اسلامی مهندسان ایران

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.