تاریخ انتشار : شنبه 11 اردیبهشت 1400 - 19:43
کد خبر : 95144

مداح آستارایی معرق چوب را با مفاهیم دینی همنوا کرده است

مداح آستارایی معرق چوب را با مفاهیم دینی همنوا کرده است

جارستان به نقل از ایرنا ؛یا فاطمه زهرا (س)، یا زینب کبری (س)، السلام علیک یا امام حسین (ع)، و ان یکاد، یا ابوالفضل العباس (ع)، یا اباعبدالله الحسین (ع)،  زیارتنامه عاشورا، اهدنا الصراط المستقیم، انا انزلناه فی لیله القدر از جمله آیات، اسما و عناوین مقدس و متبرکی است که مضامین و مفاهیم آثار

جارستان به نقل از ایرنا ؛یا فاطمه زهرا (س)، یا زینب کبری (س)، السلام علیک یا امام حسین (ع)، و ان یکاد، یا ابوالفضل العباس (ع)، یا اباعبدالله الحسین (ع)،  زیارتنامه عاشورا، اهدنا الصراط المستقیم، انا انزلناه فی لیله القدر از جمله آیات، اسما و عناوین مقدس و متبرکی است که مضامین و مفاهیم آثار معرق چوب گلکار را تشکیل می دهند.

این مداح پر آوازه در آستارا رئیس کانون مداحان و شعرای آئینی این شهرستان نیز هست و علاوه بر اینکه هنر مداحی وی زینت بخش مجالس سوگ و سور در ماه های محرم و صفر و اعیاد اسلامی است، تابلوهای معرق چوب او نیز بر سر در برخی مساجد آستارا موید عشق وی به اولیای الهی و ارزش های معنوی است.

گلکار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا آغاز مداحی خود در آستان اولیای الهی بخصوص ذکر مصیبت امام حسین (ع) و یاران باوفایش را مربوط به سال ۶۰ دانست و گفت: علاوه بر آستارا در هیات های مذهبی و عزاداری سایر شهرستان ها و برخی استان های دیگر نیز مداحی کرده ام و به این حرفه افتخار می کنم.

وی ادامه داد: از سال ۷۰ نیز در کنار مداحی و نوحه خوانی، به هنر معرق چوب روی آوردم و تاکنون حدود ۱۵۰ تابلو بزرگ و کوچک ساخته و اغلب برای مساجد و حسینیه ها وقف کرده ام و چند نمونه از آثار معرق چوب من نیز در مساجد غربا و عباسیه آستارا نصب شده است و در جشنواره استانی نیز حائز رتبه شه ام.

وی افزود: در خصوص خطاطی و خوشنویسی تابلوها از خوشنویس نام آشنا جناب استاد صمدزاده بهره می گیرم و کارشناسان امر، قیمت برخی از تابلوهای معرق چوب را تا ۶۰۰ میلیون ریال برآورد کرده اند اما من این کارها را به قصد نفع اقتصادی انجام نمی دهم و در دوره شیوع کرونا و خانه نشینی مداحان چند تابلو جدید معرق چوب کار کردم.

گلکار با اشاره به در دست تهیه بودن تابلو معرق چوب با عنوان یا زینب کبری (س) گفت: تکمیل این اثر چند ماه زمان خواهد برد و قصد دارم آن را به هیات عزاداری وقف کنم و وقف، فقط به اهدای زمین و دارایی محدود نمی شود بلکه با اهدای آثار فرهنگی و هنری در راه ترویج شعائر و ارزش های دینی نیز می توان به این سنت حسنه عمل کرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا شروع فعالیت رسمی هنرمندان صنایع دستی این اداره به معرق چوب را مربوط به سال ۷۸ و تحت نظر استاد جهانبخش محمدپور دانست و گفت: قبل از آن سال نیز معرق چوب در حوزه فعالیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا رایج بوده است.

مجتبی آبروشن شمار هنرمندان فعال معرق چوب زیر مجموعه اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان را ۲۰ نفر اعلام کرد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.