تاریخ انتشار : یکشنبه 8 فروردین 1400 - 12:26
کد خبر : 92761

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان: تعداد عناوین کتاب های منتشر شده در گیلان دو برابر شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان: تعداد عناوین کتاب های منتشر شده در گیلان دو برابر شد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از رشد شاخص های فرهنگ و هنر استان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: در این مدت تئاتر گیلان ۷۵ درصد، تعداد آموزشگاههای هنری ۲۴ درصد، تعداد نشریات ۲۷ درصد رشد یافته و تعداد عناوین کتاب های منتشر شده نیز دو برابر شده است. برآیند

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از رشد شاخص های فرهنگ و هنر استان در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: در این مدت تئاتر گیلان ۷۵ درصد، تعداد آموزشگاههای هنری ۲۴ درصد، تعداد نشریات ۲۷ درصد رشد یافته و تعداد عناوین کتاب های منتشر شده نیز دو برابر شده است.

برآیند فعالیت های فرهنگ و هنر در دولت یازدهم و دوازدهم در استان گیلان تا پیش از شیوع کرونا ارتقایی پر قوت در همه شاخه های تئاتر، موسیقی، کتاب، رسانه ،قرآن و عترت و توسعه فضای فرهنگی را نشان می دهد.

بر اساس گزارش های مقایسه‌ای فعالیت های زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی که به ایرنا ارایه شده است، طی سال های حضور دولت یازدهم و دوازدهم رشد ۷۵ درصدی تئاتر گیلان ، رشد ۲۴ درصدی آموزشگاه های هنری گیلان ، رشد ۲۷ درصدی تعداد نشریات و قرار گرفتن جزو پنج استان برتر کشور به لحاظ تعداد رسانه، چهار برابر شدن برپایی نمایشگاه های قرآنی ، دو برابر شدن تعداد عناوین کتب منتشر شده ، رشد سه برابری آموزشگاه های آزاد موسیقی و توسعه فضای فرهنگی استان رقم خورده است.

در این پیوند ایرنا در گفت و گوی اختصاصی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به جزئیات دستاوردهای دولت در عرصه فرهنگ و هنر استان پرداخته است که در ادامه می آید:

تئاتر گیلان رشد ۷۵ درصدی را تجربه کرده است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: تئاتر استان با ۲۲۸ نمایش نسبت به سال ۹۲ ، رشد ۷۵ درصدی را تجربه کرده است.
فیروز فاضلی با اشاره به پیشینه بیش از یک قرن هنر نمایش در گیلان افزود: اجرای تئاتر و نمایش بعنوان یکی از هفت هنر اصلی جهان در استان ازسابقه طولانی برخوردار است و تعداد نمایش های تولید شده در سال ۹۲ گیلان، ۱۳۰ مورد بود که در سال ۹۸ این رقم به ۲۲۸ تئاتر رسیده است.

وی اظهار داشت: همچنین در سال ۹۲، ۶۴۸ اجرای تئاتر داشتیم که در سال ۹۸ به یک هزار و ۳۷۸ اجرا رسید و این رقم نشان از رشد بیش از دو برابری دارد.
وی ادامه داد: اجرای جنگ ها، جشنواره ها و سوگواره ها با رشد پنج برابری از ۲۰۷ اجرا در سال ۹۲ به یک هزار و ۱۱ اجرا در سال ۹۸ رسید و تعداد مجوزهای نمایشی صادر شده توسط این اداره کل در سال گذشته ۳۵۱ مورد بوده است.

گیلان امروز بالنده به بیش از یکصد سال سابقه تئاتر در کشور است، ” اکبر رادی “، نمادی در نمایشنامه نویسی کشور و خالق تئاتر هویت برخاسته از این سرزمین است؛ هم اکنون ۲۴ سالن و چهار پلاتو اجرای نمایش با ظرفیت شش هزار و ۶۲۱ صندلی در استان وجود دارد؛ در بخش آموزش نیز ۲۰ آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی در گیلان مجوز فعالیت دارند.

گیلان جزو پنج استان برتر در حوزه رسانه است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: این استان با رشد ۲۷ درصدی تعداد نشریات از سال ۹۲ نسبت به سال ۹۸ جزو پنج استان برتر کشور به لحاظ تعداد رسانه کشور است.

فاضلی اظهار داشت: گیلان با داشتن ۱۱۰ سال سابقه در حوزه مطبوعات از استان های پیشرو در این حوزه شناخته می شود بطوریکه هم اکنون ۱۹۷ نشریه در استان فعال است در حالی که در سال ۹۲ این تعداد رسانه شامل ۱۵۵ نشریه فعال بوده است.

وی، اضافه کرد: طی سال گذشته مجوز ۱۹ نشریه جدید در استان صادر شده است و ۲۴ نشریه بدلیل فقدان انتشار لغو مجوز شدند.
وی در ادامه با اشاره به رشد روز افزون فناوری های برخط در سال های اخیر و در پی آن پیشی گرفتن خبرگزاری ها و پایگاه های خبری از رسانه های چاپی گفت: در سال ۹۲ فقط پنج پایگاه خبری دارای مجوز در گیلان فعالیت داشت و طی شش سال اخیر این تعداد به ۱۸۰ پایگاه خبری رسید که شاهد رشد بی سابقه در این حوزه هستیم.
در زمان حاضر ۱۰ روزنامه، ۵۴ هفته نامه، ۱۸ دو هفته نامه، ۴۷ ماهنامه، پنج دو ماهنامه، ۴۲ فصلنامه و دو سالنامه در استان فعال هستند.

برپایی نمایشگاه های قرآنی در گیلان چهار برابر شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: گسترش فعالیت های قرآنی و ارتقاء فرهنگ و هنر با محوریت قرآن و عترت از مهمترین موضوعات مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در این راستا برپایی نمایشگاه های قرآنی نسبت به سال ۹۲ چهار برابر شده است.
فاضلی افزود: تعداد ۳۰ نمایشگاه قرآنی در سال ۹۲ برگزار شد که این رقم تا پایان سال گذشته به ۱۲۲ نمایشگاه رسید.
وی ادامه داد: تعداد موسسات فرهنگ قرآن و عترت دارای مجوز گیلان از ۴۳ موسسه در سال ۹۲ به ۵۶ موسسه در سال ۹۸ رسید و حدود شش هزار حافظ قرآن کریم تا سال ۹۲ در استان شناسایی شده بود که این تعداد تا پایان سال گذشته به بیش از ۱۱ هزار نفر افزایش یافت.

فاضلی بیان کرد: همچنین تعداد برنامه های آموزشی قرآن از ۲۹ مورد در سال ۹۲ به ۷۰ برنامه در سال ۹۸ رسید ؛۵۳۵ محفل قرآنی ،۲۳ جشنواره و هفته قرآنی، ۱۳۲ کارگاه آموزشی و ۲۳ نشست هنری در حوزه قرآن و عترت طی سال گذشته در استان گیلان برگزار شد .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: میزان حمایت از فعالیت های قرآنی در گیلان از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸ بیش از هشت هزار و ۴۰۰ میلیون ریال بوده است و برپایی دوره های پانزدهم تا بیستم مراسم ۳۰ روز با قرآن در مجتمع های فرهنگی هنری استان ،دوره های یازدهم تا پانزدهم مراسم معنوی کتابت آیات الهی در شب های قدر با عنوان مشق نور،سه دوره مراسم استانی جشن رمضان در سال های ۹۴ تا ۹۶ نخستین جشنواره ملی فیلمنامه و نمایشنامه نویسی آیات در سال ۹۶ ،تجلیل از چهره های شاخص و فعال استان به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۹۷ از فعالیت های شاخص این اداره کل در حوزه قرآن و عترت بوده است.
۵۶ موسسه فرهنگ قرآن و عترت در گیلان فعال است.

انتشار هفت میلیون و ۴۰۰هزار نسخه کتاب در گیلان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: هفت میلیون و ۴۰۰ هزار نسخه کتاب از ابتدای سال ۹۳ تا پایان سال ۹۸ در استان منتشر شده است.

فاضلی اظهار داشت: این تعداد نسخه کتاب در قالب چهار هزار و ۳۳۵ عنوان انتشار یافته است.
وی با بیان اینکه چهار هزار و ۲۰ عنوان کتاب تالیف و ۳۱۵عنوان ترجمه است، اظهار داشت: سه هزار و ۲۱۸ عنوان کتاب از این تعداد چاپ نخست بوده است.
وی با اشاره به این موضوع که میانگین آمار طی سال های مذکور نسبت به سال های پیش از آن از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و این روند رو به رشد به طور نسبی در این سال ها تداوم داشته است، گفت: تعداد عناوین کتب منتشر شده در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۲ دو برابر شد و در شمارگان نیز ۲۲ درصد رشد داشته است.
فاضلی گفت: ۸۹۹ مورد مجوز نشر طی سال ۹۸ در گیلان صادر شد که در این بخش نیز با توجه به صدور ۴۲۹ مجوز در سال ۹۲، با رشد بیش از دو برابری مواجه هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: ۹۸۵ مؤلف شامل ۳۹۶ زن و ۵۸۹ مرد در استان فعالیت دارند که نسبت به سال ۹۲ تقریبا سه برابر شده اند.
فاضلی تصریح کرد: همچنین، ۵۳۵ نمایشگاه کتاب طی شش سال گذشته در استان برگزار شد که بالغ بر یک میلیون ۱۲۰ هزار نفر از آن ها بازدید کردند؛ برپایی نمایشگاه بزرگ کتاب استان طی این سال ها هیچ گاه تعطیل نشده است.

هم اکنون ۱۸۷ انتشارات دارای مجوز در گیلان وجود دارد که از این تعداد ۶۰ ناشر در سال گذشته فعال بودند.

آموزشگاه های هنری گیلان ۲۴ درصد افزایش داشته است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: تعداد آموزشگاه های هنری گیلان از سال ۹۲ تا کنون ۲۴ درصد رشد داشته است.
فاضلی افزود: در راستای آموزش تخصصی هنرهای تجسمی، طی سالیان گذشته با صدور مجوز آموزشگاه های آزاد هنری در سطح استان، کمک شایانی به این بخش صورت گرفته است؛ بطوریکه سال ۹۲، ۱۰۹ آموزشگاه دارای مجوز در حوزه هنرهای تجسمی در استان فعالیت داشت و امروز این رقم به ۱۳۵ آموزشگاه در سال ۹۸ رسیده است.

فاضلی با بیان اینکه طی این شش سال، هزار و ۲۱۶ نمایشگاه هنرهای تجسمی در گیلان برپا شد، بیان کرد: نگارخانه ها از زیرساخت های عمرانی مورد نیاز برای نمایش آثار هنرمندان تجسمی است که تعداد آنها در گیلان از پنج نگارخانه در سال ۹۲ تا پایان سال گذشته به ۱۰ نگارخانه افزایش یافت؛ برپایی نمایشگاه از آثار هنرمندان این عرصه شامل نمایشگاه های عکس، تجسمی و خوشنویسی نیز از ۱۷۵ نمایشگاه در سال ۹۲ به ۲۱۹ نمایشگاه در سال ۹۸ رسید که شاهد رشد ۲۵ درصدی در تعداد نمایشگاه ها بودیم.

رشد سه برابری آموزشگاه های موسیقی در گیلان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: آموزشگاه های آزاد موسیقی در استان طی سالهای اخیر نسبت به سال ۹۲ سه برابر رشد داشته است.
فاضلی با بیان اینکه این افزایش در راستای ارتقای نشاط و امید در جامعه، ترویج موسیقی سنتی و اصیل با حمایت و هدایت حوزه موسیقی صورت گرفته است، افزود: تعداد آموزشگاه های آزاد موسیقی در استان از ۳۱ آموزشگاه در سال ۹۲ با افزایش حدود سه برابری به ۸۷ آموزشگاه در سال ۹۸ رسید.
وی اظهار داشت: دفعات اجراهای صحنه ای موسیقی نیز در سال ۹۲، ۱۵۴ اجرا بود در حالی که در سال ۹۸ شاهد ۲۱۹ اجرا بودیم که نشان از رشد ۴۲ درصدی در این حوزه دارد.
وی اضافه کرد: همچنین ۱۸۴ کارگاه آموزشی و شش نشست هنری در حوزه موسیقی طی سال گذشته در گیلان برگزار شده است.
فاضلی گفت: برگزاری نخستین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی با محوریت ردیف دستگاهی در سال ۹۶، همزمانی جشنواره موسیقی فجر با حضور ۱۵ گروه ملی و استانی برای نخستین بار در سال ۹۷ و جشنواره آوای ارادت رضوی در سال ۹۸ از شاخص ترین فعالیت های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در حوزه موسیقی است.
۸۷ آموزشگاه آزاد موسیقی در گیلان فعال است

فضای فرهنگی در گیلان توسعه یافته است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: فضای فرهنگی استان با شتاب گرفتن اقدامات و پروژه های عمرانی حوزه فرهنگ و هنر در دولت یازدهم و دوازدهم ، هم اکنون به ۲۰ مجتمع فرهنگی و هنری دارای ۲۳ سالن با ظرفیت شش هزار و ۶۶۹ صندلی، شش نگارخانه و چهار پلاتو در استان رسیده است.
فاضلی افزود: زیربنای مجموع فضاهای فرهنگی و هنری تحت مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تا سال ۹۲ ، ۴۱ هزار ۵۲ متر مربع بود که تا پایان سال ۹۸ به ۵۷ هزار و ۶۵۲ مترمربع رسیده است که با افتتاح برخی از پروژه های در حال تکمیل استان در سال ۱۴۰۰، این رقم به بیش از ۷۳ هزار مترمربع خواهد رسید.
وی اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی، سالن تئاتر سردار جنگل تنها سالن تخصصی و استاندارد موجود در گیلان بود و تا پایان سال ۹۲، تعداد سالن های زیرمجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به ۱۷ سالن با ظرفیت چهار هزار و ۳۳۱ صندلی رسیده بود.
وی بیان کرد: در سال ۹۲ هفت پروژه عمرانی نیمه کاره در حوزه فرهنگ و هنر گیلان وجود داشت که همگی آن ها بعد از مدتی توقف، طی این سال ها به پیشرفت های قابل ملاحظه ای رسیده اند؛شاخص ترین آن ها، پروژه ملی تالار مرکزی رشت است که از سال ۸۶ آغاز شد و تا سال ۹۲ ،۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی ادامه داد: این تالار با تلاش شبانه روزی دست اندرکاران در سال ۹۷ افتتاح شد؛ مساحت زمین در نظر گرفته شده برای این پروژه حدود ۱۹ هزار مترمربع در مجاورت بوستان ملت رشت است که در آن حدود ۱۵ هزار مترمربع بنا احداث شده است.
فاضلی افزود:همچنین حدود ۱۳ هزار مترمربع فضای باز در محوطه از نقاط قوت پروژه است؛ فضاهای تعبیه شده در این مجموعه در سه حوزه فرهنگی-جمعی، فرهنگی-آموزشی و فرهنگی- رفاهی تعریف شده است که شامل سالن موسیقی ۷۶۹ نفره، سالن تئاتر ۴۷۶ نفره، سالن های تمرین تئاتر و تمرین موسیقی، کلاس های آموزشی، کتابخانه، تئاتر روباز و… است؛ در مجموع این پروژه با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال ساخته شده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: نگارخانه استاد حسین محجوبی لاهیجان با ۱۱۰ متر زیربنا که احداث آن از سال ۹۱ آغاز شده بود در سال ۹۳ به بهره برداری رسید؛ پروژه مجتمع فرهنگی هنری رضوانشهر با بیش از هزار و ۶۰۰ متر زیربنا از سال ۸۱ آغاز شد؛ فاز نخست این پروژه شامل ساختمان مجتمع در سال ۹۵ به بهره برداری رسید و فاز دوم آن شامل سالن اجتماعات با ظرفیت ۳۰۰ صندلی تا سال ۹۸، ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه احداث ۱۱ پروژه عمرانی نیز بعد از سال ۹۲ آغاز شد گفت: پلاتوی لاهیجان با ۱۰۰ متر زیربنا که از سال ۹۶ آغاز شد در سال ۹۹ به بهره برداری رسید.
فاضلی گفت: همچنین ،تکمیل انبار کتاب و اسناد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با زیربنای ۵۰۰ مترمربع که سال ۹۴ آغار شد ، در سال ۹۸ به بهره برداری رسید، و پروژه مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان با زیربنای پنج هزار و ۱۶۵ متر مربع ، دارای چهار سالن با ظرفیت ۹۰۰ صندلی است که از سال ۹۲ آغاز شد و فاز یک پروژه به پیشرفت فیزیکی ۸۲ درصد رسید و کل پروژه نیز ۴۱ درصد پیشرفت داشته است.
زیربنای مجموع فضاهای فرهنگی و هنری تحت مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تا سال ۹۲ ، ۴۱ هزار ۵۲ متر مربع بود که تا پایان سال ۹۸ به ۵۷ هزار و ۶۵۲ مترمربع رسیده است که با افتتاح برخی از پروژه های در حال تکمیل استان در سال ۱۴۰۰، این رقم به بیش از ۷۳ هزار مترمربع خواهد رسید.

کرونا و فرهنگ ،هنر و رسانه

رئیس کارگروه رسانه و فضای مجازی ستاد مدیریت و مقابله با کرونای گیلان کرونا را موجب آسیب جدی به فعالیت های فرهنگ و هنر در سال ۹۹ دانست و گفت: امسال ۱۹ میلیارد و ۹۲۵ میلیون تومان تسهیلات در چهار بخش حمایتی توسط این اداره‌کل به کارآفرینان حوزه فرهنگ و هنر استان پرداخت شده است.
فاضلی با بیان اینکه امسال تسهیلات مشاغل خانگی به‌صورت شناور بوده است، افزود: تاکنون مبلغ یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون تومان توسط این اداره کل جذب شده است.
وی با اعلام اینکه در سال جاری ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای اشتغالزایی پنج دستگاه اجرایی در استان گیلان در نظر گرفته شده بود افزود: این اداره کل توانست با جذب این مقدار تسهیلات، بیشترین جذب را در بین این پنج دستگاه داشته باشد.
فاضلی بانک توسعه تعاون و رفاه کارگران را بانک‌های عامل تسهیلات اشتغالزایی فرهنگ و هنر استان دانست و بیان کرد: این مقدار تسهیلات به ۲۲ پرونده پرداخت شد که اشتغالزایی ۷۷ نفر را موجب شد.
وی در ادامه «تسهیلات تبصره ۱۸» قانون بودجه را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه این تسهیلات با کارمزد ۱۶درصد و توسط بانک آینده به اصحاب فرهنگ و هنر پرداخت می‌شود گفت: امسال از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون اعتبار ابلاغی این تبصره، ۷۵۰ میلیون تومان آن برای سه موسسه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استان پرداخت شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تسهیلات حمایتی کرونا تصریح کرد: این تسهیلات ۱۲ درصدی برای اشتغالزایی و جبران خسارت هزار و ۳۱۵ فقره پرونده ثبت شده در رسته مراکز و مجتمع های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت می‌شود.
وی تسهیلات درخواستی در این بخش را ۲۳ میلیارد و ۴۶۰ میلیون تومان با اشتغال هزار و ۵۹۹ نفر اعلام کرد و افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۷میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، تسهیلات کرونا به اهالی فرهنگ و هنر گیلان پرداخت شده است.
فاضلی تسهیلات مربوط به سامانه تحفه را از دیگر تسهیلات حمایتی فرهنگ و هنر برشمرد و بیان داشت: این تسهیلات با کارمزد چهار درصد پیرو تفاهم نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صندوق کارآفرینی امید برای کسب و کارهای قرآنی، فرهنگی، هنری، رسانه ای و تولید محتوای دیجیتال در نظر گرفته شده است.
وی خاطرنشان ساخت: ۲۰۷ نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان گیلان در این سامانه ثبت نام کرده‌اند که در مرحله نخست، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان با اشتغالزایی برای ۲۰ نفر پرداخت خواهد شد.
رئیس کارگروه رسانه و فضای مجازی ستاد مدیریت و مقابله با کرونا گیلان، مدیریت روانی استان از طریق رسانه در زمان شیوع کرونا را مهم برشمرد و گفت: در این مدت رسانه‌های گیلان بیش از سه هزار و ۷۰۰ خبر منتشر کرده‌اند.
فاضلی با اشاره به نقش مهم رسانه و فضای مجازی در آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به جامعه، اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا این نقش پررنگ‌تر شده و بخشی از زندگی مردم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ویروس با رسانه و فضای مجازی گره خورده است.
وی با بیان اینکه با تشکیل ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونا، کمیته‌ها و کارگروه‌هایی ذیل این ستاد نیز تشکیل شد تا مدیریت و ارائه خدمات به نحوه بهتری انجام شود، گفت: کارگروه رسانه و فضای مجازی از جمله این کارگروه‌ها بوده که با توجه به گستره و نقش و تأثیر آن بر افکار عمومی یکی از مهم‌ترین کارگروه‌ها محسوب می‌شود.
وی همچنین به آسیب‌های حوزه فرهنگی و هنری به ویژه رسانه‌های استان گیلان از شیوع ویروس کرونا نیز اشاره و اظهار کرد: بیش از هزار و ۷۴۵ پرونده تسهیلات بنگاه‌های فرهنگی و هنری آسیب دیده از کرونا در گیلان برای پرداخت تسهیلات کرونایی بررسی شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.