تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 بهمن 1399 - 17:31
کد خبر : 89093

شناسایی ۴۰۰ اثر تاریخی دیلمان

شناسایی ۴۰۰ اثر تاریخی دیلمان

جارستان به نقل از صدا و سیما؛ بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی منطقه دیلمان شناسایی و مستندسازی شد. معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: با تحقیقات باستان ‌شناسی، بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی شامل قلعه‌، غار، محوطه‌، گورستان‌، دهکده‌های تاریخی و مکان های زیرزمینی شناسایی و نتایج‌ این بررسی‌ها در

جارستان به نقل از صدا و سیما؛ بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی منطقه دیلمان شناسایی و مستندسازی شد.

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: با تحقیقات باستان ‌شناسی، بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی شامل قلعه‌، غار، محوطه‌، گورستان‌، دهکده‌های تاریخی و مکان های زیرزمینی شناسایی و نتایج‌ این بررسی‌ها در قالب ۵ جلد گزارش و ۶ جلد کتاب با عنوان «باستان‌شناسی دیلمان  و کاوش های انجام شده در محوطه های باستانی در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی » منتشر شده است.

ولی جهانی با اشاره به آغاز مطالعات باستان شناسی منطقه‌ی تاریخی دیلمان از سال ۸۷، افزود: از آثار تاریخی شناسایی شده ، ۵۰ اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و مراحل مستندسازی و مطالعاتی بقیه آثار در حال تکمیل است.

وی با اشاره به اهمیت منطقه باستانی دیلمان اضافه کرد: قدیمی‌ترین اثر شناسایی شده در ناحیه دیلمان غار یرشلمان است که قدمت آن به دوره‌ی اشولین و حدود ۱۰۰ هزار سال پیش باز می‌گردد و از دیگر آثار مشهور این منطقه که شهرت بین المللی دارند می‌توان به محوطه‌های باستانی قلعه‌کوتی، حسنی‌محله، خرم‌رود و کافرستان اشاره کرد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره ‌کل میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: دیلمان در گذشته همه بخش‌های کوهستانی ولایت گیلان حدفاصل سفیدرود تا قلمرو طبرستان و جلگه گیلان شرقی تا حوزه قزوین را شامل می‌شد و در ایران پس از اسلام نیز نامی پرآوازه داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.