تاریخ انتشار : جمعه 14 آبان 1395 - 17:32
کد خبر : 8834

رفع ابهام از وام ۱۰ میلیونی ازدواج و حواشی آن

رفع ابهام از وام ۱۰ میلیونی ازدواج و حواشی آن

جارستان-مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی ضمن اعلام گزارش کاملی از آخرین عملکرد بانک ها در اعطای وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج، آن را مثبت ارزیابی کرد و به برخی حواشی و انتقادات در این باره پاسخ داد. وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج بعد از اما و اگرهای بسیار و چالش هایی که در رابطه با

جارستان-مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی ضمن اعلام گزارش کاملی از آخرین عملکرد بانک ها در اعطای وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج، آن را مثبت ارزیابی کرد و به برخی حواشی و انتقادات در این باره پاسخ داد.

وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج بعد از اما و اگرهای بسیار و چالش هایی که در رابطه با تامین مالی آن وجود داشت، به هر صورت با رشد سه برابری نسبت به رقم سه میلیون تومانی قبلی، از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید و در نهایت در قالب قانون بودجه به شبکه بانکی تکلیف شد. بانک مرکزی نیز بعد از ابلاغ قانون بودجه در هفته اول خرداد اما با افزایش مبلغ وام ازدواج با توجه به کسری که برای تامین مالی آن از محل قرض الحسنه پس انداز وجود داشت، بانک ها طبق قانون ملزم به استفاده از منابع جاری شدند. از سویی دیگر بانک مرکزی پرداخت تسهیلات به کارکنان بانک ها از این محل را ممنوع کرد. مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی درباره اینکه آیا آمار تفکیک شده ای مبنی بر میزان استفاده بانک ها از منابع جاری و قرض الحسنه وجود دارد نیز توضیح داد: خیر آمار تفکیک شده نیست و باید به طور کلی باید گفت که با ممنوعیت پرداختی به کارکنان، وصولی ها به چرخه تسهیلات برمی گردد. اما بانک مرکزی مطمئن است که بخش اعظم این مبلغ از قرض الحسنه جاری تامین شده چرا که سپرده قرض الحسنه بانک ها از تمامی جهات مانند رشد و پرداخت ها رصد می شود؛ بنابراین امکان ندارد چنین رقمی تنها از محل قرض الحسنه پس انداز پرداخت شده باشد و قطعا عمده این ۴۲۰۰ میلیارد تومان از محل جاری بوده است.
میرمحمد صادقی همچنین در پاسخ به اینکه برخی از جمله نمایندگان مجلس نسبت به اینکه بانک مرکزی بر خلاف قانون در ابلاغیه های خود نسبت به استقاده از حساب جاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات ازدواج تاکید نداشته است، این موضوع را تکذیب کرد و گفت: ما سه ابلاغیه در این باره داشتیم به طوریکه در خرداد ماه سال جاری پس از ابلاغ قانون به بانک ها طی بخشنامه ای اعلام کردیم که مکلف به پرداخت از محل قرض الحسنه پس انداز و جاری هستند. دومین ابلاغیه در ۲۹ تیرماه بود که اعلام کردیم که تمامی افراد در صف یعنی حتی افرادی که قبل از تصویب و ابلاغ مبلغ ۱۰ میلیونی ثبت نام کرده بودند مشمول وام ۱۰ میلیونی بوده و نباید به آنها تسهیلات سه میلیونی پرداخت شود. در ابلاغیه سوم در مرداد ماه نیز بار دیگر تاکید شد که مکلف هستند از محل جاری و پس انداز اقدام کنند.
 از پرداخت ۱۵۰ هزار فقره ای ماهانه چه خبر؟
در حالی بانک مرکزی اعلام کرده بود که ماهانه حدود ۱۵۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج پرداخت شود که مدیرکل اعتبارات این بانک در رابطه با عملکرد بانک ها در این مورد توضیح داد که در پایان سال گذشته حدود ۴۵۰ هزار نفر در صف وام قرار داشتند و پیش بینی می کردیم که در سال جاری ۸۰۰ هزار نفر دیگر به این جمع اضافه شوند که تعدادی حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر را در بر می گرفت. از این رو قرار براین شد تا بانک ها بتوانند در هشت ماه باقی مانده از اول مرداد ماه هر ماه حدود ۱۵۰ هزار فقره تسهیلات بپردازند که بتوان یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را پوشش داده و در پایان سال به آنچه قانون گذار گفته بود مبنی بر اینکه ۵۰ هزار نفر بیشتر در پایان سال در صف نمانده باشند، دست یابیم. اما تا کنون که ۳۲۰ هزار فقره پرداخت شده در هر ماه حدود ۱۱۰ هزار پرداختی وجود داشته و تقریبا ۴۰ هزار فقره عقب مانده ایم. گرچه این آمار کاملا راضی کننده نیست اما با توجه به منابع، همین پرداحت ۱۱۰ هزار مورد هم می تواند روند بسیار مطلوبی باشد.
دلایل عدم پرداخت وام ازدواج در برخی بانک ها
موضوع دیگر مورد سوال از مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی در این باره بود که اعلام می شود تمامی بانک ها برای پرداخت وام ازدواج اقدام نمی کنند. وی در این مورد به چند نکته اشاره داشت و عنوان کرد که در برخی استان ها، متقاضیان به یک بانک بیشتر مراجعه می کنند. پس هنگامی که حجم متقاضیان آنها زیاد می شود ما به طور خودکار در تهران سامانه را برای آن بانک در استان مربوطه مسدود می کنیم. چون افراد در صف طولانی قرار گرفته و مدت زمان بیشتری باید برای دریافت وام منتظر بمانند. ضمن اینکه خود بانک نیز توان تامین منابع برای اعطای تقاضای فراتر از حد را ندارد. بنا بر این اگر برخی شکایت دارند که یکسری بانک ها بسته شده اند به افزایش تقاضا بر می گردد و بعد از اینکه تعداد متقاضیان تعدیل شد آنگاه مجدد سامانه برای آن بانک باز می شود.
وی مشکل دیگر را وجود نقص در پرونده متقاضیان اعلام کرد و گفت: پیگیری بانک مرکزی نشان می دهد در مواردی افراد مراجعه کرده اند اما اصلا ضامن ندارند. هر چند که که تاکید داشته ایم تا حد ممکن یک ضامن مورد پذیرش باشد و در استان های محروم فرایند تسهیل شود، اما حتی مشاهده می شود که فرد حتی یک ضامن هم ندارد و بانک نمی تواند به او تسهیلات پرداخت کند. این درحالی است که ۱۸۷ هزار نفر دچار نقص پرونده هستند.
میر محمد صادقی یادآور شد: با این حال حتی اگر برخی بانک ها در سامانه برای مدتی غیر فعال می شوند مهم آن است که طبق آمارها حدود دو برابر نسبت به دوره قبل پرداخت شده که جای امیدواری است.
 ایسنا،

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.