تاریخ انتشار : یکشنبه 12 بهمن 1399 - 23:43
کد خبر : 88036

در نشست خبری معاون سیاسی وزارت کشور و رییس ستاد انتخابات به مناسبت دهه فجر مطرح شد؛ عرف: سال ۹۹ سالی سخت و در عین حال سرنوشت ساز برای جمهوری اسلامی/ استراتژی فشار حداکثری با مقاومت فعال مردم به نتیجه نرسید/ مهم ترین اتفاق فراروی کشور در سیاست داخلی، انتخابات ۱۴۰۰ است/ امیدواریم به عنوان مجری انتخابات بتوانیم انتخاباتی در شأن ملت ایران برگزار کنیم/ ثبت نام انتخابات به صورت الکترونیکی است

در نشست خبری معاون سیاسی وزارت کشور و رییس ستاد انتخابات به مناسبت دهه فجر مطرح شد؛ عرف: سال ۹۹ سالی سخت و در عین حال سرنوشت ساز برای جمهوری اسلامی/ استراتژی فشار حداکثری با مقاومت فعال مردم به نتیجه نرسید/ مهم ترین اتفاق فراروی کشور در سیاست داخلی، انتخابات ۱۴۰۰ است/ امیدواریم به عنوان مجری انتخابات بتوانیم انتخاباتی در شأن ملت ایران برگزار کنیم/ ثبت نام انتخابات به صورت الکترونیکی است

جارستان: آن چه که تاکنون موجب قوام و دوام جمهوری اسلامی بوده، وحدت، همبستگی و انسجام ملی بوده است. مهم ترین دغدغه ما، سست شدن و ضعف این مقوله ها است که باید برای حفظ وحدت و انسجام کشور تلاش کنیم. حواسمان باشد که در جریان انتخابات و تحرکات انتخاباتی، به وحدت و انسجام ملی

جارستان: آن چه که تاکنون موجب قوام و دوام جمهوری اسلامی بوده، وحدت، همبستگی و انسجام ملی بوده است. مهم ترین دغدغه ما، سست شدن و ضعف این مقوله ها است که باید برای حفظ وحدت و انسجام کشور تلاش کنیم. حواسمان باشد که در جریان انتخابات و تحرکات انتخاباتی، به وحدت و انسجام ملی لطمه ای وارد نشود. این انتخابات، یک انتقال قدرت از دولت به دولتی دیگر توسط صندوق رأی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ جمال عرف معاون سیاسی وزارت کشور و رییس ستاد انتخابات کشور در نشستی با خبرنگاران و اصحاب رسانه در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی، ضمن تبریک فرارسیدن میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و ایام ا… دهه مبارک فجر، اظهار داشت: با توجه به این که یک رییس جمهور غیرمنطقی و مستکبر در دنیا کنار رفت، امیدواریم که دولت جدیدی که در امریکا کار خود را شروع می کند، از سنت گذشته عبرت بگیرد و به تعهدات بین المللی عمل کند و تعهدات خود را براساس قطعنامه ۲۲۳۱ اجرا کند.
معاون سیاسی وزارت کشور در ادامه اظهار داشت: سال ۹۹ که با سال ۲۰۲۰ مصادف بود، برای جمهوری اسلامی سالی سخت و در عین حال سرنوشت ساز بود. اتفاق مهمی در این سال رخ داد، اول، پاندمی کرونا، که از ژانویه سال ۲۰۲۰ شروع شد، همه دنیا و همینطور کشور ما را درگیر و مشکلات کشور را مضاعف کرد. اما امروز، با تجارب کسب شده، مسیری که شکل گرفته و مدیریت های انجام شده و هم چنین با وجود واکسن و واکسیناسیون، آینده روشن تری فراروی ما قرار گرفته است. وی ادامه داد: این درحالی است که تحریم های غیرقانونی و ظالمانه هم شکست خورد و استراتژی فشار حداکثری با مقاومت فعال مردم به نتیجه نرسید.
رییس ستاد انتخابات کشور با بیان این که مهم ترین اتفاق فراروی کشور در مسیر سیاسی، انتخابات ۱۴۰۰ است، افزود: با انتخابات سال آینده، دولت جدیدی به عنوان قوه مجریه سرکار خواهد آمد، انتخابات سراسری شوراهای اسلامی شهر و روستا را خواهیم داشت، هم چنین دو انتخابات میان دوره ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را برگزار خواهیم کرد که امیدواریم با مشارکت فعال و فراگیر مردم این انتخابات نیز مانند همه انتخابات گذشته با مشارکت خوبی انجام شود.
عرف به تقویم انتخابات کشور اشاره کرد و گفت: در ۱۹ اسفندماه تقویم انتخابات شوراهای اسلامی شکل می گیرد و هیات های اجرایی تشکیل می شود. اکنون در تقویم این انتخابات هستیم و کسانی که می خواهند ثبت نام کنند، باید مراحل لازم را پیگیری کنند و براساس اطلاعیه های منتشر شده، اقدامات لازم را انجام دهند.
وی در همین راستا ادامه داد: در هشتم فروردین ۱۴۰۰، تشکیل هیأت های اجرایی انتخابات میان دوره ای آغاز خواهد شد و در نهایت در ۲۱ اردیبهشت، استارت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری زده می شود.
رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به این که وزارت کشور چند ماه پرکار را خواهد داشت، اظهار کرد: امیدواریم به عنوان مجری انتخابات بتوانیم انتخاباتی در شأن ملت ایران برگزار کنیم، چون هر فرد یا اشخاصی که مردم انتخاب می کنند، در نتیجه انتخاب مردم، سرنوشت کشور را به آن ها واگذار می کنند.
عرف در ادامه نحوه برگزاری انتخابات با وجود شرایط کرونا گفت: قاعدتاً در همه دنیا یکی از نهادهایی که تحت تأثیر بیماری کرونا قرار گرفت، نهاد انتخابات بود. کشورهای متعدد پروتکل های مختلفی را عمل کردند که ما همه آن ها را بررسی کرده ایم.
وی افزود: آن چه که تاکنون جمع بندی شده، این است که ثبت نام ها به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد. افراد علاقه مند به شرکت در انتخابات، از طریق اپلیکیشنی که اعلام خواهد شد، ثبت نام خواهند کرد و نهایتاً به دلیل این که در قانون آمده است افراد متقاضی ثبت نام باید در ستاد انتخابات حضور یابند، تطبیق اطلاعات و فرم پرسشنامه نهایی حضوری امضا خواهد شد.
وی افزود: تلاش می کنیم فرایند تبلیغات انتخاباتی نیز با کم ترین تجمعات انجام شود. البته تناقضی در جریان این فرایند داریم، چرا که معمولاً تبلیغات که منتهی به مشارکت مردم می شود، نیاز به تجمع، گفت و گو و تعامل افراد دارد که همین تجمعات موجب تشدید و گسترش ویروس می شود. بنابراین تلاش خواهیم کرد بر اساس پروتکل های ابلاغی وزارت بهداشت، کم ترین تجمعات را داشته باشیم. هم چنین تلاش خواهیم کرد که فضای تبلیغات را به سمت رسانه ها از جمله رسانه ملی و سایر رسانه های مکتوب و فضای مجازی ببریم.
عرف با اشاره به این که مهم ترین بخش در برگزاری انتخابات با شرایط کرونا، بحث تبلیغات خواهد بود، گفت: انتخابات ریاست جمهوری مهلت ۲۰ روزه تبلیغات دارد که سخت ترین قسمت کار در برگزاری انتخابات با وجود بیماری کرونا است، لذا تلاش می کنیم که پروتکل های بهداشتی با همکاری وزارت بهداشت، به دقت تدوین و ابلاغ شود. ستادهای انتخاباتی دعوت و توجیه خواهند شد که براساس پروتکل ها عمل کنند و اگر این مرحله را پشت سر بگذاریم، در روز انتخابات با چارچوب هایی که در دنیا تجربه شده است و رعایت همه پروتکل های بهداشتی اعم از فاصله اجتماعی و تکثر تعداد شعب اخذ رأی، رأی گیری انجام خواهد شد.
رییس ستاد انتخابات تصریح کرد: قانون انتخابات، اجازه افزایش روزهای رأی گیری را نداده است اما تلاش داریم با افزایش ساعات رأی گیری، کار را زودتر شروع کرده و فرصت بیش تری برای مشارکت مردم داشته باشیم. وی ادامه داد: با تجربه مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز، کم و کاست ها را ارزیابی کرده ایم و تلاش خواهیم کرد فضایی ایمن برای مردم ایجاد کنیم تا کسانی که می خواهند رأی دهند، دغدغه بیماری را نداشته باشند و بتوانند از حق خودشان استفاده کنند.
رییس ستاد انتخابات کشور درخصوص دو طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی برای برگزاری انتخابات گفت: در خصوص طرح انتخابات شوراها، در آخرین جلسه ای که در حضور ریاست مجلس و هیأت مرکزی نظارت مجلس و هیأت های استان ها برگزار شد، مطرح شد که این طرح به انتخابات سال آینده نخواهد رسید، لذا برای برگزاری انتخابات شوراها مطابق قانون گذشته عمل خواهیم کرد که مقرر شد که هماهنگی لازم انجام شود و اکنون نیز هیأت های نظارت استانی تشکیل شده است. هیأت نظارت باید تشکیل شود تا هیأت های اجرایی نیز شکل بگیرند.
وی افزود: در مورد طرح انتخابات ریاست جمهوری، ایراداتی به عدم تطبیق یا مغایرت با سیاست های کلی در هیأت مربوطه در مجمع گرفته شده است که در جلسات آن، بنده و معاون پارلمانی وزیر کشور حضور داشتیم. این ایرادات به مجلس اعلام شده است که باید اصلاح شود و بعد از آن به شورای نگهبان ارائه شود اما به نظر می رسد که این طرح هم به این انتخابات آتی نرسد اما هر موقع که تبدیل به قانون شود، به آن عمل خواهیم کرد. عرف اشاره کرد: طرح انتخابات ریاست جمهوری تا مبدل شدن به قانون، تغییرات زیادی خواهد داشت، لذا تا ابلاغ آن نمی توان قضاوتی کرد.
عرف در پاسخ به احتمال برگزاری انتخابات تمام الکترونیک گفت: بر اساس آخرین مذاکرات با شورای نگهبان، به این جمع بندی نرسیدیم که در انتخاباتی که زیر نظر شورای نگهبان برگزار می شود، از صندوق الکترونیک استفاده کنیم اما با هیأت های نظارت مرکزی شوراهای اسلامی به توافق رسیدیم که با ۳۰ هزار صندوق عملیاتی موجود که تعداد سه هزار پشتیبان خواهند بود، در مجموع ۱۰ هزار شعبه را پوشش دهیم. پیشنهاد ما بر این بود که در کلانشهرها از صندوق های الکترونیک استفاده کنیم که سرعت را در اعلام نتایج بالاتر می برد و اعلام شده است که با اصل این کار موافقند و درباره حوزه بعداً توافق خواهد شد، لذا این مسأله هم طی هفته های آینده مشخص خواهد شد. وی اضافه کرد: در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا یا در ۱۳۹ شهر دور قبلی انتخابات و یا در کلانشهرها از صندوق های الکترونیکی استفاده خواهد شد.
رییس ستاد انتخابات در پاسخ به این که چرا صندوق های رأی الکترونیکی برای انتخابات سال آینده افزایش نیافته است، گفت: فرایند تولید صندوق الکترونیک فرایند زمان بری است و تقریباً از سال قبل که انتخابات مجلس را داشتیم، از مراجع ذیربط سؤال کردیم و امسال نیز مجدداً برای انتخابات ۱۴۰۰، مطرح شد که مشخصاً تعدادی صندوق در اختیار شورای نگهبان گذاشتیم. حتی در جلسه ای با حضور آیت الله جنتی و دکتر رحمانی فضلی این بحث مطرح شد که اگر ابهامی در صندوق های وزارت کشور وجود دارد، شورای نگهبان خود می تواند صندوق های مورد نیاز را تهیه کند یا هر صندوقی که مدنظر شورای نگهبان است، استفاده شود که تاکنون این مسأله حل نشده است. به هرحال فرایند ساخت دستگاه های احراز هویت نیز، بیش از ۶ ماه زمان برد و به این راحتی نیست و هم چنین باید تأیید شوند، لذا در شرایط کنونی هیچ امکانی برای ساخت هیچ دستگاهی وجود ندارد و صندوق الکترونیکی سال های گذشته موجود را می توانیم در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا استفاده کنیم.
معاون وزیر کشور درخصوص امکان ثبت نام کاندیداهای زن در انتخابات ریاست جمهوری گفت: به هر آن چه که از سوی قانون به ما ابلاغ شود، عمل می کنیم. این امر از وظایف شورای نگهبان است که نهایتاً به وزارت کشور اعلام کند این افراد کسانی هستند که از مرحله صلاحیت عبور کردند و به عنوان کاندیدا معرفی می شوند.
عرف درخصوص افرادی که هنوز موفق به دریافت کارت ملی جدید نشده اند، عنوان کرد: براساس دستور وزیر کشور، سازمان ثبت احوال در تلاش است این مشکل تا انتخابات آتی حل شود اما از جهت احراز هویت مشکلی نداریم و همانند انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی، دستگاه های احراز هویت فعال بوده و کدملی وارد شده و استعلام گرفته می شود تا اجازه رأی، داده شود. خوش بختانه در انتخابات اخیر، ۹۹ درصد احراز هویت افراد رأی دهنده، صحت داشته و صرفاً چند مورد تخلف بود که شناسایی شد و یا در صورت ابهام به نمایندگان ناظر شعبه ارجاع داده شد که در صورت تایید نماینده، امکان رأی دادن داشتند.
رییس ستاد انتخابات کشور درخصوص تدوین اطلس امنیت انتخابات گفت: در هر دوره انتخابات، در وزارت کشور ستاد امنیت انتخابات به ریاست معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و با حضور اعضای شورای امنیت کشور تشکیل می شود که طبیعتاً چالش های فرارو و فرصت ها را بررسی می کنند و متناسب با آن تصمیم می گیرند. براساس سوابق حوزه ها طرح هایی به دلیل این که برخی از حوزه های انتخاباتی به شکل سنتی تنش زا هستند و یا به دلیل سایر موارد، ارائه می شود که در نهایت مجموع این طرح ها که عمدتاً ماهیت پیش بینی و پیشگیری دارد، به عنوان اطلس امنیت انتخابات شکل می گیرد که کارهای آن در انجام است.
عرف در بخش دیگری ازسخنان خود درخصوص کمرنگ بودن فضا و جو انتخابات با توجه به نزدیک شدن به ایام برگزاری انتخابات، گفت: به هرحال تناقضی در کشور وجود دارد: ایجاد شور و شعف انتخاباتی نیاز به تجمع و گردهمایی ها دارد و در مقابل تجمعات موجب گسترش بیماری کرونا می شود؛ لذا در این راستا باید به صورت مفصل با وزارت بهداشت بحث کنیم. در آخرین جلسه ستاد انتخابات کشور مقرر شد که معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور که رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا هم هستند، محوریت این کار را برعهده بگیرند و با همکاری دبیرخانه ستاد انتخابات، پروتکل های لازم را تدوین کنند. وی افزود: اصل بر این است که تعادل را برقرار کنیم و اجازه نداریم برای پرشور کردن انتخابات سلامت مردم را به خطر بیندازیم و یا این که برعکس عمل کنیم؛ لذا باید این دو مسأله را در یک چارچوب به تعادل منطقی برسانیم و بتوانیم انتخاباتی ایمن برگزار کنیم.
رییس ستاد انتخابات کشور درخصوص ثبت نام غیرحضوری کاندیداها گفت: ثبت نام برای همه افراد متقاضی در سراسر کشور برای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت غیر حضوری خواهد بود. این حداقل کاری است که می توان در شرایط کرونایی انجام داد تا کم ترین میزان ابتلا را داشته باشیم. امیدواریم که هم فرایند ثبت نام و هم مراحل تبلیغات و اجرای انتخابات به گونه ای باشد که هیچ هزینه ای از نظر شیوع بیماری کرونا برای کشور ایجاد نشود.
معاون سیاسی وزارت کشور درخصوص وضعیت نماینده شهر میانه که در مرحله دوم انتخابات مجلس تأیید نشد، اظهار کرد: نظر فنی وزارت کشور براساس فرایندهای مربوطه، بر برگزاری انتخابات میان دوره ای در این منطقه نبود که کتباً هم با امضای وزیر کشور به شورای نگهبان ارائه شد، منتهی شورای نگهبان در ضمن بررسی در صحن شورا، این موضوع را نپذیرفت و اعلام شد که انتخابات بایستی به صورت میاندوره ای برگزار شود و فرد منتخب دور قبل هم باید در میان سایر کاندیداها، مجدداً فرایند رقابت انتخاباتی را طی کند تا منتخب از میان همه کاندیدا تعیین شود.
عرف در ادامه، احتمال برگزاری پستی یا اینترنتی رأی گیری انتخابات را منتفی دانست و افزود: در هیچ جای دنیا، انتخابات اینترنتی برگزار نمی شود. اساساً امنیت و محرمانه بودن اخذ رأی، حرف اول را در انتخابات می زند. هم چنین در قانون، اشاره ای به انتخابات پستی نشده است، لذا این مسأله نیز منتفی است.
رییس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به این پرسش که آیا نظرسنجی در خصوص مشارکت در انتخابات پیش رو انجام شده است، گفت: وزارت کشور به نهادها و سازمان های متولی امر سفارش می دهد تا نظرسنجی هایی را انجام دهند و همان طور که وزیر کشور اشاره کرد، اگر شرایط فعلی را با ۴ سال پیش مقایسه کنیم، میزان اعلام مشارکت پایین تر است که دلایل متعددی از جمله تحریم های ظالمانه و فشار اقتصادی ناشی از آن به مردم، شیوع بیماری کرونا و… دارد.
وی افزود: یکی از دغدغه های اصلی در بحث کرونا، عوامل اجرایی انتخابات هستند که ۳۰-۴۰ ساعت پای کار خواهند بود. آن ها می پرسند که چه تضمینی برای سلامت ما وجود دارد؟ یکی از پیشنهادات ما این است که بتوانیم عوامل اجرایی انتخابات را جز اولویت های واکسیناسیون بگذاریم. در انتخابات گذشته هم یک تعداد از عوامل اجرایی به دلیل بیماری کرونا حضور نیافتند.
عرف درباره افزایش تعداد شعب اخذ رأی برای کاهش میزان تراکم جمعیت، عنوان کرد: دفتر انتخابات از تمامی فرمانداری ها نظرسنجی کرده است و نظر همه فرمانداری ها را هم در خصوص افزایش تعداد شعب اخذ رأی گرفته اند که براساس آن حدود ۱۰ درصد افزایش شعب خواهیم داشت که درحال عملیاتی شدن است. تأکید بر این است که تراکم را در شعب پرجمعیت کم کنیم و به این صورت نباشد که در یک شعبه ۱۰۰ رأی و در دیگری ۲ هزار رأی بگیرند.
معاون سیاسی وزیر کشور در پاسخ به این که چه کارهایی می توان کرد تا میزان مشارکت مردم در انتخابات افزایش یابد، گفت: صرف نظر از عوامل محیطی، یک سری عوامل سیاسی هم تأثیرگذار است که می توان به حضور همه عقاید و سلایق درون خانواده بزرگ انقلاب اسلامی در انتخابات اشاره کرد. بنده به عنوان معاون سیاسی و رییس کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی اعلام می کنم که ۱۲۰ حزب دارای مجوز در کشور داریم که باید اجازه دهیم همه این احزاب قانونی بتوانند در انتخابات حضور یابند. هم چنین براساس قانون جدید، چند حزب می توانند برای یک هدف جبهه تشکیل دهند که تا این لحظه ۱۱ جبهه در کشور داریم که در آن ها ۵ تا ۲۰ حزب مختلف حضور دارند. این احزاب اگر فعالیت کنند و فضا را عمومی کنند، همان طور که وزیر کشور هم تأکید داشتند، می توانند در روند افزایش مشارکت عمومی در انتخابات مؤثر باشند. ما نیز به عنوان مجریان انتخابات بایستی فضایی ایجاد کنیم که همه این جبهه ها بیایند و کاندید خود را معرفی کنند و در نهایت مردم خواهند بود که گفتمان، نامزد و برنامه خاصی را انتخاب می کنند و هرچه مردم انتخاب کنند، اصل خواهد بود.
رییس ستاد انتخابات کشور گفت: برای بهره گیری از نظرات مختلف در جهت برگزاری انتخابات سال آینده با توجه به وجود متغیر کرونا، اقداماتی انجام شد؛ از جمله فراخوان برای ارسال پیشنهادات و نظرات که تعداد قابل توجهی از نخبگان کشور اعم از صاحب نظران حوزه های سیاسی، دانشجویان و دانشگاهیان نظرات خود را اعلام کردند که جمع بندی شد. در وزارت کشور نیز نظرات و پیشنهادات همه استانداران و فرمانداران و مجریان انتخابات را اخذ کردیم. برخی از پیشنهادات، فارغ از مسائل حقوقی و قانونی بود اما ما باید در چارچوب مقررات و قوانین جمهوری اسلامی، انتخابات را برگزار کنیم لذا اجرای آن ها امکان پذیر نبود؛ اما برخی دیگر از پیشنهادات، خوب بودند که جمع بندی و در آخرین جلسه ستاد انتخابات ارائه شد که مقرر شد بخشی از این پیشنهادات در دستور کار قرار بگیرد. با این حال هنوز هم پذیرای پیشنهادات و نظراتی که در چارچوب مقررات و ضوابط جمهوری اسلامی است، هستیم.
عرف در پاسخ به این که قانون انتخابات مربوط به زمان های عادی است و آیا نیاز به تغییر این قانون برای انتخابات سال آینده نبود، گفت: دستورالعمل های بهداشتی در چندحوزه تقسیم بندی می شود که در شعب اخذ رأی به همه این پروتکل های بهداشتی عمل خواهد شد. همکاران وزارت خارجه گزارشی از همه کشورهایی که در ایام شیوع کرونا، انتخابات برگزار کرده اند، ارائه کردند که بتوانیم از تجارب آن ها استفاده کنیم. به طور مثال در کره جنوبی افراد بیمار به شعب خاصی برای اخذ رأی مراجعه کردند یا در برخی مناطق از درب منزل رأی گیری شده است. هم چنین شعب اخذ رأی را افزایش خواهیم داد و برای افزایش ساعات نیز برنامه داریم اما امکان افزایش تعداد روزهای اخذ رأی وجود ندارد.
معاون سیاسی وزارت کشور در همین راستا افزود: طرحی در وزارت کشور تحت عنوان انتخابات در شرایط اورژانسی یا اضطراری را دنبال می کنیم که دربرگیرنده موارد و نکاتی است که در قانون دیده نشده است و قانون گذاران بایستی چنین مواردی را برای آینده برنامه ریزی کنند. در گذشته چنین مواردی مانند پاندمی کرونا نداشتیم اما اکنون باید در لایحه جامع انتخابات نیز این موارد لحاظ شود و این امکان به مجری داده شود تا بتوانند در چنین شرایطی از تمامی امکانات استفاده کند.
معاون سیاسی وزارت کشور در ادامه خاطرنشان کرد: آن چه که تاکنون موجب قوام و دوام جمهوری اسلامی بوده، وحدت، همبستگی و انسجام ملی بوده است. مهم ترین دغدغه ما، سست شدن و ضعف این مقوله ها است که باید برای حفظ وحدت و انسجام کشور تلاش کنیم. وی افزود: در انتخابات، سیبل اصلی، دولت مستقر است و همه دولت مستقر را مورد نقد و بررسی قرار می دهند اما نباید فراموش کنیم که بین نقد و تخریب و تخطئه فاصله معناداری وجود دارد. همه ما درون یک کشتی هستیم. دولت ها می آیند و می روند و از سوی مردم نمره ای می گیرند اما آن چه که می ماند، نظام جمهوری اسلامی ایران است. عرف تأکید کرد: حواسمان باشد که در جریان انتخابات و تحرکات انتخاباتی به وحدت و انسجام ملی لطمه ای وارد نشود. این انتخابات، یک انتقال قدرت از دولت به دولتی دیگر توسط صندوق رای است.
رییس ستاد انتخابات کشور هم چنین تصریح کرد: امیدواریم در سده جدید شمسی و در گام دوم انقلاب هر چه می توانیم این وحدت و انسجام را حفظ کنیم و نگذاریم هیچ شکاف و شقاقی بر این انتخابات تأثیر بگذارد. در پایان انتخابات هرکسی که مردم به او رأی دهند، رییس جمهور خواهد شد و همه هم از آن فرد حمایت خواهند کرد. عرف در همین راستا با اشاره به این که در مسیر انتخابات بایستی سنجیده عمل شود، اظهار کرد: اقداماتی که اخیراً در توهین به ریاست جمهوری صورت گرفت، در واقع بیش از آن که رییس جمهور مستقر را مورد هجمه قرار دهد، نهاد ریاست جمهوری را مورد تعرض قرار می دهد؛ نباید کاری کنیم که نهادهای کشور بی اعتبار شوند.
رییس ستاد انتخابات کشور در پایان تصریح کرد: یکی از عواملی که در میزان مشارکت در انتخابات مجلس مؤثر بود، تضعیف نهاد مجلس و قانون گذاری بود. کاری نکنیم که نهاد ریاست جمهوری نیز تضعیف شود، لذا باید توجه کنیم که در نقدها و بحث ها این نهاد تضعیف نشود. هم چنین انتقاداتی نسبت به دولت مستقر بیان می شود که تا جایی که بتواند پاسخگو خواهد بود و در مواردی هم، این انتقادات را می پذیرد.
هم چنین سید اسماعیل موسوی مدیرکل انتخابات و دبیر ستاد انتخابات کشور نیز در این نشست، در خصوص زمان ثبت نام هرکدام از انتخابات سال ۱۴۰۰ گفت: زمان شروع ثبت نام دواطلبان انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی از ۸ فروردین و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری نیز از ۱۳ فروردین خواهد بود که هرکدام یک هفته زمان برای ثبت نام خواهند داشت. هم چنین ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس شورا‌های اسلامی شهر از ۲۰ اسفند و ثبت نام شورا‌های اسلامی روستا نیز از ۱۶ فروردین آغاز خواهد شد. وی اضافه کرد: زمان آغاز ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نیز ۲۱ اردیبهشت خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.