تاریخ انتشار : دوشنبه 29 دی 1399 - 18:37
کد خبر : 86700

اجرای پروژه های عمرانی همزمان با لایروبی مخازن سدها در گیلان

اجرای پروژه های عمرانی همزمان با لایروبی مخازن سدها در گیلان

جارستان به نقل از ایرنا؛ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به جمع شدن رسوب پشت سدهای استان و لزوم لایروبی آنها گفت : می توان با برداشت این رسوبها به تامین بخشی از مصالح برای پروژه های بزرگ عمرانی نیز کمک کرد. مرتضی میرزایی روز دوشنبه اظهار داشت:

جارستان به نقل از ایرنا؛ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به جمع شدن رسوب پشت سدهای استان و لزوم لایروبی آنها گفت : می توان با برداشت این رسوبها به تامین بخشی از مصالح برای پروژه های بزرگ عمرانی نیز کمک کرد.

مرتضی میرزایی روز دوشنبه اظهار داشت: برای جلوگیری از برداشت های بی رویه از رودخانه ها طرح خود ترمیمی سه تا پنج سال رودخانه ها را داریم که براساس آن برداشت از رودخانه ها ممنوع است.

وی تصریح کرد: در همین راستا، براساس قانون ؛ هیچ برداشتی از رودخانه ها نباید صورت بگیرد مگر اینکه ساماندهی در رودخانه ها انجام شود و این ساماندهی شامل اقداماتی از جمله دیواره سازی و کف بندیست که شرکت آب منطقه ای گیلان در اجرای این ماده قانونی هم اینک پیشتاز در کشور است .

وی اظهار کرد: برهمین اساس؛ در طرح ها با راهبرد اجرای این تبصره قانونی در ۱۵ نقطه از استان با هماهنگی محیط زیست ، صنعت و معدن و هماهنگی با استانداری کف بند سازی و دیواره سازی سر دهنه ها با هدف جلوگیری از تخریب بیشتر در حال انجام است .

میرزایی گفت: اما با توجه به سیلاب هایی که هر ساله بدلیل وضعیت جوی استان و احتمال بالاآمدن و طغیان رودخانه ها و سر ریز سدها در استان بدلیل جمع شدن رسوبات در مسیرها و محل ذخیره آب اتفاق می افتد نیاز به لایروبی در این مکان هاست که با کارشناسی های دقیق و هماهنگی های انجام شده با رویکرد اقتصاد مقاومتی با استفاده از ماشین آلات در اجرای این پروژه ها رسوبات جمع شده در سدهایی همچون تاریک ضمن لایروبی این سدها به عنوان مصالح برای تامین پروژه ها استفاده می شود.

وی با اشاره به مشکلات تامین مصالح پروژه های بزرگ در حال اجرا در استان خاطرنشان کرد: برداشت از معادن کوهی را پیشنهاد کردیم که در دست اقدام است .

میرزایی، استفاده بهینه از ظرفیت های سد از جمله جلوگیری از انحراف آب سد به اراضی حاشیه ای و تامین بخشی از مصالح مورد نیاز پروژه های بزرگ استان از جمله راه آهن را از مزایای اجرای این طرح عنوان کرد.

میرزایی با تاکید بر اینکه به صورت شبانه روزی بر جلوگیری از سوء استفاده برخی پیمانکاران و استفاده از میزان مجاز نظارت می شود، خاطر نشان کرد: طی دو هفته اخیر قبل از ورود پیمانکار باید محدوده مشخص شود و با برداشت کنندگان بی روسه و متخلفان بدون هیچ اغماضی برخورد و مجوز آنها باطل می شود.

گیلان دارای ۵۴ رودخانه و سدهای مخزنی در حال بهره برداری سفیدرود و شهر بیجار و سدهای انحرافی همچون تاریک،سنگر، گله رود است .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.