تاریخ انتشار : یکشنبه 28 دی 1399 - 14:54
کد خبر : 86573

۱۰ بنای قدیمی شخصی برای ثبت ملی در آستارا شناسایی شد

۱۰ بنای قدیمی شخصی برای ثبت ملی در آستارا شناسایی شد

جارستان به نقل از ایرنا؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا گفت: ۱۰ بنای قدیمی شخصی با شرایط معماری و فرهنگی لازم جهت ثبت ملی شناسایی شده و در صورت همکاری مالکان و مسئولان نسبت به ثبت ملی آنها اقدام می کنیم. پردل امیری نژاد روز یکشنبه اظهار کرد: تعدادی خانه مخروبه

جارستان به نقل از ایرنا؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا گفت: ۱۰ بنای قدیمی شخصی با شرایط معماری و فرهنگی لازم جهت ثبت ملی شناسایی شده و در صورت همکاری مالکان و مسئولان نسبت به ثبت ملی آنها اقدام می کنیم.

پردل امیری نژاد روز یکشنبه اظهار کرد: تعدادی خانه مخروبه و ورثه ای قدیمی در آستارا وجود دارد که در صورت مشارکت مالکان یا وراث آنها می توان با تغییر کاربری و ایجاد موزه های مردم شناسی در آنها زمینه اشتغال برای جوانان ایجاد کرد.

وی افزود: سه بقعه متبرکه و تاریخی پیرقطب الدین، باباحسن و محمددوست برای ثبت ملی به اداره کل متبوع معرفی شده و چهار بنای ثبتی شامل مدرسه حکیم نظامی، مدرسه شهید مدنی، ساختمان چوبی گمرک و بقعه شیخ محمود خیوی در آستارا موجود است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا ادامه داد: اماکن تاریخی این شهرستان مربوط به دوره اسلامی است و قدیمی ترین بنای تاریخی در آستارا بقعه شیخ محمود خیوی است که در سال ۵۲ ثبت شده و با داشتن دو گنبد سنگی به عنوان یکی از عجائب هفتگانه گیلان معروف است و در سال ۹۸ مرمت شده و برای محوطه سازی و تعیین حریم به اعتبار نیاز دارد.

امیری نژاد افزود: ساختمان چوبی گمرک آستارا نیز از دیگر بناهای تاریخی و فرهنگی این شهرستان است و ۷۰ درصد آن مرمت و بازسازی شده و در صورت تامین اعتبار لازم به طور کامل مرمت خواهد شد.

او گفت: گشت و کنترل روزانه در محوطه ها، بناها و اماکن تاریخی آستارا انجام می شود و با متخلفان و متصرفان میراث فرهنگی قاطعانه برخورد می شود ضمن آنکه با فعال کردن میراث بانان و استفاده از ظرفیت حفاظت مردمی، مراقبت از میراث فرهنگی آستارا را تقویت کرده ایم.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.