تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 دی 1399 - 16:38
کد خبر : 84788

تولید بیش از ۵۰ هزار تن انواع ماهیان پرورشی در گیلان

تولید بیش از ۵۰ هزار تن انواع ماهیان پرورشی در گیلان

جارستان به نقل از ایسنا؛ معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گیلان گفت: سال گذشته ‌بیش از ۵۰ هزار تن انواع ماهیان پرورشی شامل گونه‌های مختلف ماهیان گرمابی، سردابی و خاویاری توسط جامعه آبزی‌پروری استان تولید ‌شد. تقی نصیری با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۵۰ هزار تن انواع ماهیان پرورشی شامل گونه‌های مختلف

جارستان به نقل از ایسنا؛ معاون آبزی پروری اداره کل شیلات گیلان گفت: سال گذشته ‌بیش از ۵۰ هزار تن انواع ماهیان پرورشی شامل گونه‌های مختلف ماهیان گرمابی، سردابی و خاویاری توسط جامعه آبزی‌پروری استان تولید ‌شد.

تقی نصیری با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۵۰ هزار تن انواع ماهیان پرورشی شامل گونه‌های مختلف ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری در استان تولید شد، اظهار کرد: بیش از ۳۰ میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی شامل ماهیان قرمز و آکواریومی و بیش از ۶۵ میلیون قطعه انواع بچه ماهیان گرم آبی، سردآبی و خاویاری و همچنین سایر آبزیان پرورشی در سطح استان طی سال گذشته تولید شد.

نصیری تاکید کرد: استان گیلان از نظر پرورش ماهیان خاویاری در رتبه دوم، پرورش ماهیان گرم آبی در رتبه سوم و در زمینه پرورش ماهیان سردآبی در رتبه دوازدهم کشوری قرار دارد، همچنین این استان قطب تولید بچه ماهیان گرم آبی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه ارتقای بهره‌وری تولید در واحد سطح با استفاده و به کارگیری تجهیزات و دانش و فناوری نوین آبزی پروری و همچنین اصلاح الگوی کشت از طریق تغییر در ترکیب و تنوع گونه  ای در پرورش مورد توجه قرار دارد، افزود: بخش زیادی از این فعالیت‌ها در سال‌های اخیر در قالب پروژه های ترویجی در استان آغاز و گسترش پیدا کرده و بخش های دیگر نیز در حال پیگیری و برنامه ریزی است.

نصیری افزود: در استان گیلان بیش از ۴ هزار و ۳۵۵ واحد مزرعه پرورش ماهیان گرم آبی با مساحت تقریبی ۸۲۱۹ هکتار وجود دارد که در آن سالانه بیش از ۳۵ هزار تن انواع کپور ماهیان شامل فیتوفاک، بیگ هد، آمور و کپور تولید می شود.

وی با بیان اینکه در این استان نزدیک به ۹ هزار هکتار وسعت آببندان های شناسایی شده وجود دارد، گفت: در سال ۹۸ تنها ۵۳۰ پهنه آب بندان با مساحت ۲۴۳۵ هکتار همزمان با فصل کشاورزی به صورت دو منظوره درجهت پرورش ماهی بهره برداری می شود که مجموع تولید ماهی در این منابع معادل۶۲۵۰تن بوده است.

نصیری با اشاره به اینکه دولت از طریق تامین اعتبارات لازم هرساله توسط دو ارگان شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام به اصلاح و بهسازی آببندان ها در مناطقی که دارای مشکل کم آبی برای اراضی شالیزاری پائین دست در فصول زراعی می باشند، تصریح کرد: مالکیت آب بندان دولتی با آب منطقه ای و متولی نگهداری و بهره برداری از آن شوراهای اسلامی روستاها هستند.

معاون آبزی پروری شیلات استان گیلان تصریح کرد: در سال ۹۸ در مجموع ۵۴۴۲ نفر بطور مستقیم در زمینه تولید گوشت آبزیان پرورشی اعم از ماهیان گرم آبی، سردآبی و خاویاری فعالیت و اشتغال داشتند. همچنین طی این مدت در حوزه تکثیر و تولید بچه ماهی گرمابی، سردابی، خاویاری و سایر آبزیان ۶۵۳ نفر به صورت مشتقیم مشغول به کار بودند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.