تاریخ انتشار : یکشنبه 7 دی 1399 - 22:00
کد خبر : 84491

گمرکات گیلان در مرکز مراودات پیمان اقتصادی اوراسیا قرار دارد

گمرکات گیلان در مرکز مراودات پیمان اقتصادی اوراسیا قرار دارد

جارستان به نقل از ایرنا؛ ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی با اشاره به افزایش ۷۶ درصدی ارزش صادرات و ۳۹ درصدی واردات ، این گمرکات را مرکز مراودات پیمان اقتصادی اوراسیا خواند . قاسم یوسفی نژاد روز یکشنبه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان اظهار داشت : گیلان امسال در بخش های صادرات

جارستان به نقل از ایرنا؛ ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی با اشاره به افزایش ۷۶ درصدی ارزش صادرات و ۳۹ درصدی واردات ، این گمرکات را مرکز مراودات پیمان اقتصادی اوراسیا خواند .

قاسم یوسفی نژاد روز یکشنبه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان اظهار داشت : گیلان امسال در بخش های صادرات ، واردات، درآمد ، تخلیه و بارگیری با رشد مواجه بود و امیدواریم تا پایان امسال این روند ادامه داشته باشد و استان بتواند به هدف ۶۰۰ میلیون دلار صادرات از کالاهای غیرنفتی دست یابد .

وی افزود: ۲۴ درصد وزنی و ۳۷ درصد ارزشی از کل صادرات به کشورهای اوراسیا از طریق گمرکات استان گیلان صورت گرفته و سهم گمرک انزلی از این صادرات ۲۶ درصد وزنی و ۳۶ درصد ارزش دلاری است .

وی اضافه کرد : در بخش واردات نیز گمرکات انزلی ۳۹ درصد از لحاظ وزنی و ۱۲ درصد از لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است .

وی تصریح کرد : با اعطای دبیری کارگروه استانی امور گمرکی جهت پیگیری مسائل و معضلات مربوط به اتحادیه اوراسیا به گمرکات گیلان از سوی استانداری گیلان این اداره کل همکاری و همراهی های خوبی با دستگاههای مربوطه ایجاد و جلسات متعددی در اصلاح ارزشها و میزان صدور گواهی های مختلف انجام داده است .

وی با اشاره به اهمیت گمرک آستارا خاطرنشان کرد : اغلب رویه های گمرکی دریایی ، ریلی و زمینی از این طریق انجام می شود و گمرک آستارا گمرک کاملی است که نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد.

وی یاد آور شد: در بخش راه آهن نیز اقدامات خوبی در حال انجام است و گمرکات گیلان با وجود اینکه به راه‌آهن متصل نیست در بخش صادرات به کشورهای اوراسیا با رشد مواجه بود . اغلب کالاهای صادراتی صنعتی بودند که ارزش افزوده بالایی دارند.

یوسفی نژاد با اشاره به قدمت گمرکات گیلان و بندرانزلی اذعان داشت : متاسفانه در در بخش حرفه ای نتوانستیم به انسجام لازم برسیم .

وی در ادامه خواستار بهره گیری از ناوگان ریلی و استفاده از ظرفیت کشتی های رو رو و کانتیترهای یخچال دارد شد و اضافه کرد: گمرکات واسطه بین تجار ، بنادر و کشتیرانی هستند اما متاسفانه اغلب تجار و تولید کننده های بزرگ از عدم برنامه ریزی منظم گلایه دارند که بتوانند کالاهای خود را در ۲۴ یا ۴۸ ساعت تخلیه کنند .

یوسفی نژاد خاطر نشان کرد : گمرکات گیلان با ۳۴ شرکت در بخش واردات گندم قرار داد منعقد کرده است که از این تعداد ۱۷ شرکت بزرگ در استان از انبار اختصاصی برخوردارند .

گمرکات گیلان بعلت موقعیت راهبردی و ژئوپلتیک همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است. گمرک بندرانزلی در طول تاریخ همواره بعنوان دروازه ورود به اروپا و شاهرگ اتصال شمال به جنوب شناخته می شد و هم اکنون نیز جایگاه مهم و حساس خود را بعنوان یکی از مراکز مهم ورود کالا به کشور و نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب حفظ کرده است.

در حال حاضر رویه های، واردات قطعی، صادرات قطعی ، ترانزیت داخلی، ترانزیت خارجی ، ورود موقت، خروج موقت خودرو ، هدیه و سوغات، مرجوعی و مسافری در این گمرک اجرا می شود.

گمرک انزلی به عنوان مهمترین گمرک شمالی حاشیه دریای خزر با واقع‌شدن در کریدور شمال ـ جنوب و همسایگی دریایی با کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان با راه‌اندازی و اجرای برنامه‌های مختلف سیستمی طی این سالها گامهای بلندی جهت ارائه خدمات گمرکی ( واردات قطعی ـ صادرات قطعی ـ ترانزیت داخلی ، خارجی وکارنه تیرـ ورود موقت ـ امانات پستی ـ مبادلات مرزنشینان ) به صورت مکانیزه برداشته‌است.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا ، یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است.معاهدهٔ تشکیل این اتحادیه در ۲۹ مهٔ ۲۰۱۴ توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا شد و از یکم ژانویهٔ ۲۰۱۵ لازم‌الاجرا گردید.

در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۳۹۷ علی‌اکبر ولایتی که به عنوان نمایندهٔ ایران با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرده بود از امضای توافق تجارت آزاد میان ایران و کشورهای اوراسیا شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، قزاقستان، و قرقیزستان خبر داد که می‌تواند سبب تسهیل تجارت میان کشورها شود که یک همکاری منطقه‌ای ارزشمندی است.

با پیوستن ایران به این اتحادیه، کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان با ایران بر سر واردات صدها کالا از ایران با تعرفه‌های ترجیحی یا بعضا صفر به توافق رسیدند و این مساله فرصتی تازه برای صادرکنندگان با سابقه، جوان و حتی توانمند ایرانی برای توسعه بازار خود و رشد صادرات غیرنفتی ایران فراهم کرده است.

به عبارت ساده‌تر، ایران با عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا امتیازهای گمرکی متنوع و خاصی از کشورهای شمالی دریافت کرده و این کشورها نیز فرصتی برابر برای حضور در بازار ایران یافته اند.

بیش از ۱۸۰ میلیون نفر در محدوده اقتصادی اوراسیا که بیش از ۲۰ میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد زندگی می کنند و تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو فراتر از چهار تریلیون دلار در سال است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.