تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آذر 1399 - 14:37
کد خبر : 83113

جنگ روانی بین دولت و مجلس به معیشت مردم آسیب می‌زند

جنگ روانی بین دولت و مجلس به معیشت مردم آسیب می‌زند

جارستان به نقل از فارس؛ عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارزیابی‌ کمیسیون برنامه‌وبودجه تصریح کرد: دو مسئله وجود دارد، یک اینکه اگر مجلس کل بودجه را رد کند ممکن است دعوای بین مجلس و دولت رخ دهد با توجه به اینکه مردم در شرایط سخت معیشت اقتصادی به سر می‌برند هرگونه

جارستان به نقل از فارس؛ عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارزیابی‌ کمیسیون برنامه‌وبودجه تصریح کرد: دو مسئله وجود دارد، یک اینکه اگر مجلس کل بودجه را رد کند ممکن است دعوای بین مجلس و دولت رخ دهد با توجه به اینکه مردم در شرایط سخت معیشت اقتصادی به سر می‌برند هرگونه دعوا بین مجلس و دولت مردم را نگران خواهد کرد.

جبار کوچکی نژاد با اشاره به بررسی کمیسیون برنامه‌وبودجه درباره بودجه ۱۴۰۰ با حضور آقای نوبخت اظهار کرد: اولین بار بعد از ۱۳ سال نمایندگی با چنین بودجه‌ای مواجه شدیم که بین درآمد و هزینه هماهنگی وجود ندارد، حتی نسبت به بودجه ۹۹ باوجود بالای ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری، این مشکلات وجود نداشت.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی بر نگاه مثبت وی به بودجه ۱۴۰۰ گفت: شاید آقای روحانی احتمالاً اطلاعات دقیقی از برنامه‌های بودجه‌ای نداشته یا بعضی مشاوران اطلاعات درستی به او ندادند، درصورتی‌که اشکالات فراوانی در این بودجه وجود دارد و معاون رئیس‌جمهور آقای نوبخت هم اشکالات مجلس به بودجه را وارد دانستند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارزیابی‌ کمیسیون برنامه‌وبودجه تصریح کرد: دو مسئله وجود دارد، یک اینکه اگر مجلس کل بودجه را رد کند ممکن است دعوای بین مجلس و دولت رخ دهد با توجه به اینکه مردم در شرایط سخت معیشت اقتصادی به سر می‌برند هرگونه دعوا بین مجلس و دولت مردم را نگران خواهد کرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دومین مسئله پیش روی مجلس برای بررسی بودجه گفت: اینکه در صورت رد کلی و مقاومت دولت ممکن است شورای نگهبان ایراد گرفته و دولت بگوید کلیات بودجه نباید تغییر کند، در چنین شرایطی بستن بودجه ۱۴۰۰ با مشکل مواجه می‌شود.

کوچکی نژاد با اشاره به حضور معاون رئیس‌جمهور آقای نوبخت در جلسه کمیسیون برنامه‌وبودجه خاطرنشان کرد: آقای نوبخت خود نیز گفت که ما هم می‌دانیم بودجه منطقی نبوده و درآمدها قابل تحقق نیست ما حاضریم با مجلس وارد مذاکرات اساسی شویم اینکه آقای رئیس‌جمهور در جلسه عمومی برخلاف این اظهارات به نقاط قوت بودجه اشاره می‌کند جای تعجب است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی ادعای دولت مبنی بر فروش روزانه دو میلیون و ۳۰ بشکه در روز را غیرواقعی دانست و افزود: فراتر از بحث بودجه انگار دولت درصدد جنگ روانی است که مجلس یازدهم که رهبری آن را انقلابی نامیده را زمین بزند، نمی‌شود که رئیس برنامه بودجه کشور و رئیس دولت در خصوص بودجه سخن واحدی نداشته باشند.

وی به انتخابات ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: شاید برخی از دلایل ایجاد بحث‌های روانی مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ باشد تا بگویند که ما با فروش روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز می‌خواهیم افزایش حقوق داشته و به مستضعفان کمک کنیم اما مجلس آن را رد کرده درصورتی‌که خوب میدانیم در چنین شرایطی این فروش غیرواقعی و غیرمنطقی است و دولت می‌خواهد آن را به زمین مجلس بیندازد.

کوچکی نژاد با بیان اینکه امروز در شرایط سخت بودجه قراردادیم و مجلس باید تصمیم اساسی بگیرد، گفت: دولت بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد دلار اوراق می‌فروشد که این باعث بدهکاری شدید برای دولت بعد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دولت پیش‌فروش نفت را نیز مطرح کرده که قبلاً مجلس با آن مخالفت کرده و خواهد کرد، افزود: مجلس باید مراقب باشد تا دولت بعدی را دچار اشکال نکند بنابراین بررسی بودجه نیاز به بررسی بیشتر دارد.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در نشستت خبری مبنی بر اینکه برخی از لوایح دولت در مجلس بررسی نمی‌شود، تصریح کرد: مجلس لوایح دولت را بررسی کرده اما مجلس خود دو قانون را تصویب کرده ولی رئیس دولت آن را ابلاغ نکرده، یکی قانون رفع تحریم‌ها بود که این قانون کمک بزرگی به خود دولت که معتقد به مذاکره است می‌کند و دیگری حمایت از مستضعفین و خرید کالای اساسی که مجلس آن را مصوب اما دولت از اجرای آن با سرباز زده است.

کوچکی نژاد با تأکید بر اینکه انجام تصویب قانون بر عهده مجلس بوده و همه باید در برابر قانون مطیع باشند، گفت: گردنکشی در مقابل قانون تخلف و جرم بوده و به قول فرمایش امام (ره) قانون خود سزای قانون‌شکنان را نشان می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.