تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آذر 1399 - 11:26
کد خبر : 82006

تله های رسوب گیر ورودی تالاب انزلی فاقد کارآیی است

تله های رسوب گیر ورودی تالاب انزلی فاقد کارآیی است

جارستان به نقل از ایرنا؛مدیر کل بنادر و دریا نوردی استان گیلان با بیان اینکه تله های رسوب گیر ورودی به تالاب از رودخانه های پسیخان و سیادرویشان و شیله سر کاملاً پر شده و فاقد کارایی است، اظهار داشت: برداشت رسوب و لایروبی از این تله های رسوب گیر باید در اسرع وقت انجام

جارستان به نقل از ایرنا؛مدیر کل بنادر و دریا نوردی استان گیلان با بیان اینکه تله های رسوب گیر ورودی به تالاب از رودخانه های پسیخان و سیادرویشان و شیله سر کاملاً پر شده و فاقد کارایی است، اظهار داشت: برداشت رسوب و لایروبی از این تله های رسوب گیر باید در اسرع وقت انجام گیرد.

حمید رضا آبایی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه لایروبی این رودخانه ها گفت: طی سال، ۶۳ تله رسوبگیری مدخل رودخانه های پسیخان به مساحتی درحدود ۹ هکتار و به میزان ۴۰۰ هزار مترمکعب و سیاه درویشان در مساحتی حدود ۶.۵ هکتار و به میزان ۲۵۰ هزار مترمکعب تالاب لایروبی شد.
وی تاکید کرد: هردو تله رسوب گیر توسط کمیته احیای تالاب متشکل از دانشگاه گیلان، منابع طبیعی، محیط زیست و آب منطقه ای زیر نظر جهاد کشاورزی انجام شده است که اکنون این تله ها فاقد کارایی است و کامل پر شده اند.
وی متذکر شد: در سالهای ۸۹، ۹۰ و ۹۱ نیز مدخل رودخانه سیادرویشان به تالاب و مدخل رودخانه های پسیخان و شیله سر به ترتیب حدود ۳۵۰ هزار، ۷۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار متر مکعب در هر سال به همت کمیته احیای تالاب در استانداری گیلان و با محوریت جهاد کشاورزی لایروبی شده است.
آبایی با بیان اینکه همچنین در سال ۹۷ حدود ۸ هکتار (۳۰۰ هزار متر مکعب) مدخل سیادرویشان لایروبی شد، تصریح کرد: متاسفانه حدود ۳۵ درصد این تله رسوبگیر نیز پر شده بطوریکه در حال حاضر کاتر لایروب شرکت سنگر سازان در این مکان گیر کرده و قادر نیستیم آنرا حرکت داده و یا خارج کنیم.
وی بر لایروبی و برداشت سریع رسوب از این تله ها تاکید کرد و گفت: گرچه سازمان بنادر در طرح احیای تالاب نقشی ندارد اما آمادگی هر گونه همکاری در این زمینه را دارد.
وی با بیان اینکه اقدامات اداره کل بنادر و دریانوردی در راستای تعامل شهر-بندر به لایروبی شنبه بازار روگا اشاره کرد و خواستار اختصاص مکان مناسبی برای دپو و تخلیه لجن های حاصل از لایروبی شد و افزود: انتقال مواد حاصل از لایروبی بسیار هزینه بر است و از شهرداری و محیط زیست انتظار داریم جهت همکاری بیشتر در این زمینه مکانی برای دپو این مواد مشخص کنند.
وی خاطر نشان کرد: همچنین لایروبی و پاکسازی محوطه های زیر پل ولایت (غازیان)، محدوده نیروی دریایی، محوطه جلوی مارینو، صنایع کشتی سازی شهید تمجیدی و ابتدای پارک شهید دوربین مستلزم همکاری تنگانگ شیلات، سازمان بنادر و دریانوردی و محیط زیست می باشد.
وی در پایان از مسئولان مربوطه خواست تا با هماهنگی مراجع حفظ حقوق بیت المال بویژه دادستان شهرستان اجازه استفاده از عایدات فروش مواد حاصل از لایروبی به سازمان بنادر داده شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.