تاریخ انتشار : دوشنبه 10 آذر 1399 - 18:19
کد خبر : 81169

ذخیره آب دو سد سفیدرود و بیجار گیلان به ۴۶۷ میلیون متر مکعب رسید

ذخیره آب دو سد سفیدرود و بیجار گیلان به ۴۶۷ میلیون متر مکعب رسید

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: هم اکنون ذخیره آب پشت دو سد سفید رود و بیجار استان به رقم ۴۶۷ میلیون متر مکعب رسیده است. وحید خرمی روز دوشنبه با بیان اینکه با توجه به بارش های مناسب در حوضه های آبریز سد سفیدرود و شهربیجار شاهد افزایش

جارستان به نقل از ایرنا؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: هم اکنون ذخیره آب پشت دو سد سفید رود و بیجار استان به رقم ۴۶۷ میلیون متر مکعب رسیده است.

وحید خرمی روز دوشنبه با بیان اینکه با توجه به بارش های مناسب در حوضه های آبریز سد سفیدرود و شهربیجار شاهد افزایش ورودی به این سد هستیم،  افزود: متوسط ورودی امروز به سد شهر بیجار۱۶ متر مکعب بر ثانیه و خروجی آن ۴.۵ متر مکعب بر ثانیه  است.

وی عنوان کرد : در حال حاضر ۷۸ میلیون متر مکعب آب  پشت سد شهر بیجار ذخیره شده که معادل ۷۵ درصد ظرفیت اسمی آن ( ۱۰۵ میلیون متر مکعب) است.

وی اظهار کرد: همچنین حجم آب ذخیره شده در مخزن سد سپیدرود در حال حاضر ۳۸۹ میلیون متر مکعب است که نسبت به حجم کل آن ۳۶ درصد از کل ظرفیت این سد می باشد.

وی متوسط ورودی سدسفیدرود را در حال حاضر ۱۰۰ متر مکعب برثانیه و خروجی آن ۶ مترمکعب برثانیه عنوان کرد.

  مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با تاکید بر اینکه سدهای بهره برداری شده  استان از ایمنی و پایداری کامل در مقابله با سیلابهای احتمالی برخوردارند، گفت:  سدهای در حال بهره برداری به طور کامل ایمن و پایدار بوده و تمهیدات لازم برای کنترل سیلابهای احتمالی و مدیریت و ذخیره سازی آب در مخازن سدها اندیشیده شده است.

خرمی همچنین از شهروندان خواست با توجه به تداوم بارش ها در استان طی ماههای پیش رو، از استقرار در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنند تا شاهد بروز حوادثی تلخ نباشیم.

سد مخزنی شهر بیجار (آیت الله بهجت) در ۳۵ کیلومتری شهر رشت واقع شده و از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی CFRD بوده و ارتفاع آن از پی ۹۰.۵ متر، طول تاج ۴۳۷ متر و عرض تاج آن ۱۱ متر می باشد حجم کل مخزن، یکصد و پنج میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب است.  
این سد، بر روی رودخانه زیلکی که آب بسیار مناسبی دارد، قرار گرفته است .

سد مخزنی شهر بیجار(آیت الله بهجت) نخستین سد پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در استان گیلان به بهره برداری رسیده و برای تامین آب شرب دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد.

 سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان هم در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان از سد سفیدرود  تامین می‌کند.
این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.