تاریخ انتشار : یکشنبه 2 آذر 1399 - 10:00
کد خبر : 79880

محدودیت های کرونایی و گیلانی که مقصد مسافران نیست

محدودیت های کرونایی و گیلانی که مقصد مسافران نیست

جارستان به نقل از ایرنا؛ تعطیلی ها و محدودیت های کرونایی طی ۹ماه شیوع این ویروس بارها و بارها موجب شد تا برخلاف انتظارها خیل مسافران بار و بندیل سفرببندند و بی هراس از این ویروس و بیماری راهی سفر از جمله شمال و گیلان شوند، اما اینک در نخستین روز از اعمال محدودیت ها

جارستان به نقل از ایرنا؛ تعطیلی ها و محدودیت های کرونایی طی ۹ماه شیوع این ویروس بارها و بارها موجب شد تا برخلاف انتظارها خیل مسافران بار و بندیل سفرببندند و بی هراس از این ویروس و بیماری راهی سفر از جمله شمال و گیلان شوند، اما اینک در نخستین روز از اعمال محدودیت ها شاهد رفتاری منطقی تر از سوی مردم هستیم.

کرونا در این مدت خودی متفاوت از سایر ویروس ها و بیماری های مهلک نمایان ساخت؛ به طوری که دیگر انواع و اشکال جان باختن انسان ها خیلی سریع در مقابل کرونا  از چشم ها افتاد، ویروسی که بی رحمانه جان می گیرد  اما به واقع نیز با ورودش تمامی معادلات را حتی جهانی تحت تاثیر قرار داده است.

کرونا پیر و جوان، زن و مرد نمی شناسد آرام و بی صدا به سراغ قربانیانش می رود و حدود دو هفته طول می کشد تا خودنمایی کند.

  وقتی در کشور فراگیر شد، دولت برای کنترل و مهار آن مجبور به اعمال محدودیت هایی شد که مجموعه اقدامات موجب کاهش آمار و کنترل نسبی آن شد اما با برداشته شدن محدودیت ها بتدریج تجمعات و ترددها افزایش یافت و آمدن پاییز فصلی که در آن ویروس ها جولان می دهند شیوع کرونا شدت یافت و اکنون دوباره محدودیت های جدیدی در کشور اعمال شده که گیلان نیز همچون سایر استان های قرمز کشور از دیروز زیر بار این محدودیت ها رفت.

 کلانشهر رشت یکی از شهرهای قرمز کشور است که محدودیت ها از دیروز در آن اعمال شده و در این میان اگرچه تعدادی از واحدهای صنفی بسته بودند اما تعدادمجموعه هایی که همچنان فعال بودند، کم نبود.

 به نظر می رسید علاوه بر مغازه ها و فروشگاه های عرضه مواد غذایی و میوه فروشی ها، واحدهایی صنفی هستند که محتمل است جزو گروهای خدماتی ضروری قرار گرفته باشند که البته این تشخیص برعهده دستگاههای نظارتی مربوطه است.

 البته در همین حین رستوران ها و غذاخوری هایی بود که گر چه تلاش کرده بود، مقدماتی را فراهم آورند که فضای درونی شان چندان در معرض دیدگان نباشد  میزبان مراجعانی بودند که پشت میزها در حال صرف غذا بودند.

کم هم نبودند مغازه ها و فروشگاه های پوشاک و مبل، لوستر و غیره که همچنان دیروز فعال بودند.  

ترافیک نیز که همچنان حرف اول را در بین معضلات شهری در رشت می زند در نخستین روز اعمال محدودیت ها به روال عادیتا ظهر سنگین بود اما از ظهر به بعد اندکی آرام گرفت و خیابان ها از تب و تابی که داشتند اندکی افتاد و ساعات عصر که به شب می پیوست سبک و سبک تر شد و این شرایط بارقه ای از امید ایجاد کرد که دست کم در روزهای آتی در ادامه این طرح ۲ هفته ای شاهد کاهش بیشتر خودروها وترددها باشیم.

 در نخستین روز از اجرای طرح جدید اعمال محدودیت های کرونایی،  فرمانداری ها هم شاهد ازدحام مردمی بود که برای اخذ برگه تردد مراجعه کرده بودند.

 شهروندی که در کنار خیابان بر روی گاری چرخ دارش کباب و جیگر سیخ می کشید هم به خبرنگار ایرنا گفت : من باید در این وضعیت اقتصادی بتوانم نیازهای حداقلی روزمره خانواده ام را تامین کنم در غیر اینصورت اگر کرونا جان آنها را نگیرد باید از گرسنگی و ناداری جان دهند که اگر اینگونه نبود من هم دلم می خواست در خانه بمانم.

 رضا سلامی شهروند دیگری است که معتقد است : اگر مردم زمانی که محدودیتی نبود پروتکل های بهداشتی را رعایت می کردند، امروز مجبور به تحمل این  دشواری ها نبودیم.

 او افزود : الان هم باید بدانیم در صورتی که امروز نخواهیم دشواری های این محدودیت ها را تحمل و آنها را رعایت کنیم؛ ممکن است وضعیت به سمت فاجعه پیش برود و هر یک از ما و اعضای خانواده درگیر آن شویم.

وی افزود : در این شرایط چاره ای نداریم جز اینکه به این محدودیت ها تن دهیم ما در این استان روزهای دهشتناکی را پشت سر گذراندیم روزهایی که دهها و صدها نفر فوتی داشتیم و نگرانی برای خود و اعضای خانواده سراسر وجودمان را فرا گرفته بود نباید اجازه دهیم دوباره آن روزها تکرار شود.

اما جاده ها بر خلاف انتظار خلوت بود و ترددها بر خلاف ایام تعطیلات گذشته که با وجود شرایط قرمز کرونایی به محض دو روز تعطیلات پایان هفته سیل مسافران در طول جاده ها راه خود را به شمال کشور و گیلان می گشودند، روال عادی را داشت هر چند مواردی هم بودند که به قول خودشان به ویلایشان و یا پیش خانواده خود می رفتند.

یکی از شهروندان نیز گلایه می کرد که اعمال محدودیت ها  برای ورود به شهر با همه خودروها یکسان نیست و  تنها جلوی برخی از خودروها گرفته می شود و بسیاری دیگر که بومی هم نیستند بی مشکل عبور می کنند.

در واقع جاده های ورودی به رشت که شهری قرمز از نظر شیوع کروناست نسبتا امیدوار کننده بوده و امید است این روند همچنان ادامه یابد اما در شهر با وجود بارندگی ها دیروز شلوغ بود و امید است از این پس وضعیت بهتری از نظر رعایت محدودیت ها و کاهش ترددها از سوی شهروندان شاهد باشیم .

مردم همراهی لازم را برای حفظ سلامتی شان داشته باشند

فرماندار شهر رشت نیز در این رابطه گفت: این طرح همزمان با کشور در رشت به عنوان شهر قرمز در حال اجراست.

علی فتح اللهی افزود: بر این اساس مشاغل دو، سه و چهار که تا ساعت ١٨ فعالیت داشتند با محدودیت های جدید در کل شبانه روز تعطیل هستند و تنها مشاغل گروه یک می توانند فعال باشند.

فرماندار شهرستان رشت خاطر نشان کرد: در بخش ادارات دستگاه های خدمات رسان در شهرستان رشت مشاغلی که کاملا باید به مردم خدمات رسانی کنند، فعال خواهند بود.

وی بیان داشت: سایر دستگاه های شهرستان رشت با توجه به نوع فعالیت شان با تصمیم بالاترین مقام آن دستگاه اجرایی می توانند برای حضور یک سوم از کارمندان خود و بقیه به صورت دورکار اقدام نمایند.

فتح اللهی خاطر نشان کرد: هرگونه تردد خودرو در شهرستان رشت اعم از ورود و خروج کاملا کنترل می شود.

 وی با بیان اینکه از ابتدای طرح تعطیلی واحدهای صنفی غیر ضرور بعد از ساعت ۱۸ نیز تا کنون بالغ بر ۱۵۰ واحد صنفی که به هشدار ها و اخطارها توجه نکردند، پلمب شدند، گفت: اکنون با اعمال محدودیت های جدید باید همه واحدها به جز موارد مستثنی شده به مدت ۲ هفته تعطیل باشند.

فرماندار رشت خاطر نشان کرد: برای حفظ و ارتقاء سلامت مردم محدودیت ها را اجرایی می کنیم و انتظار است نهایت همکاری را از سوی شهروندان داشته باشیم.

آمار گویای کاهش ورودی به گیلان طی سه روز قبل از اعمال محدودیتهاست

 مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با اشاره به اطلاع مردم از اجرای محدودیت های کرونا از اول آذرماه گفت: طبق آمار دریافتی از ۴۲سامانه تردد شمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان از ۲۸ تا پایان آبان ماه و مقایسه آن با سه روز مشابه هفته ماقبل، نشاندهنده کاهش تعداد ورودی و افزایش خروجی وساِیط نقلیه از استان است.

فریبرز مرادی افزود: مقایسه آمار تردد سه روز آخر آبانماه با سه روز مشابه هفته قبل ( ۲۱ تا ۲۳ آبانماه) نشاندهنده کاهش ۱.۷درصدی در ورود و افزایش۱.۴ درصدی تردد از مبادی خروجی استان است.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای محدودیت های جدید کاهش آمار بستری شدگان تا پایان آذر به میزان حداقل ۳۰ درصد و همچنین دستیابی به آمار نزولی حداقل ۵۰ درصد طی سه ماه آینده است، افزود: اجرای شایسته محدودیت های تعیین شده و مصوب از سوی ستاد ملی کرونا باید مورد توجه مردم و مسئولان باشد.

در واقع اجرای این طرح مرحله جدیدی از مسئولیت‌پذیری‌ اجتماعی آحاد شهروندان است که با هدف کنترل شیوع ویروس، قطع زنجیره انتقال آن و  نیز کاهش آمار مبتلایان و میزان بستری شدگان اجرا می شود و امید است از سوی همگان با حساسیت و جدیت دنبال شود.

پروتکل های بهداشتی و توصیه ها مورد توجه باشد

استاندار گیلان هم در این رابطه با اشاره به بیان کارشناسان و محققان علوم بهداشتی مبنی بر آنکه تعطیلی راه‌حل اصلی مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا نیست، گفت : همچنان لازم است استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، عدم شکل‌گیری اجتماعات انسانی و دیگر توصیه ها مورد توجه باشد.

ارسلان زارع با تاکید بر لزوم تشدید نظارت بر اجرای دستورالعمل های بهداشتی خاطرنشان کرد: همان گونه که رئیس جمهوری نیز بیان داشته؛ مصوبات در ارتباط با طرح جامع به منزله قانون و وظیفه ای اجتماعی است و همگان باید این مقررات را رعایت کنند.

وی ادامه داد: در جلسات اخیر ستاد استانی کرونا و به‌ دفعات، با اشاره به آمارهای متقن منتشرشده در ستاد ملی مدیریت کرونا، از مردم خواسته‌ام از دورهمی‌های خانوادگی پرهیز کنند و امروز نیز با توجه به تعطیلی‌های مقرر شده و نیز محدودیت تردد خودروهای سواری شخصی از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح لازم می‌دانم این امر را مجددا به هم‌استانی‌های عزیز یادآور شوم.

نماینده عالی دولت در  گیلان موضوع ضمانت اجرای همه ابعاد این طرح را از موارد مهمی خواند که باید به آن توجه شود و گفت: انتظار دارم دستگاه هایی که مسئولیت اجرای مصوبات را بر دوش دارند با جدیت اقدام نمایند زیرا موفقیت در اجرای این مهم مستلزم هماهنگی و همکاری همه دستگاه های مرتبط و مشارکت جدی مردم است.

زارع همچنین بر ضرورت بیماریابی فعال و الزام به قرنطینه مبتلایان به کرونا تاکیدو تصریح کرد: مهم‌ترین راه مقابله با بیماری و شکست آن؛ نیل به یک درک مشترک از اهمیت رعایت توصیه‌های بهداشتی و اصلی‌ترین رویکرد از اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، شکل‌گیری یک انضباط اجتماعی است.

وی بر لزوم همکاری و تعامل همه دستگاه ها، نهادها، ارگان ها و اقشار مختلف مردم استان در اجرای هرچه بهتر طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها متناسب با روند و وضعیت بیماری کووید ۱۹ تاکید کرد.

در واقع امروز بیش از هر زمان همدلی و همراهی مردم در اجرای این محدودیت ها و ماندن در خانه و کاهش ترددها جز در موارد ضروری آن هم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی چون زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی نیاز کنونی جامعه برای حفظ سلامت تک تک آحاد آن است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.