تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 مهر 1399 - 18:07
کد خبر : 76036

طلاق های صوری زخمی بر پیکره هنجارهای اجتماعی و اصول اعتقادی اخلاقی

طلاق های صوری زخمی بر پیکره هنجارهای اجتماعی و اصول اعتقادی اخلاقی

جارستان: در یادداشتی از سوی روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی گیلان ، آثار و آسیب های سوء استفاده های من غیرحق از قوانین و لطمات وارده در اصول و مصادیق ارزشی جامعه مورد نقد قرار گرفت . در این یادداشت آمده است : خانواده اولین و مهمترین نهاد اجتماعی است که مفهوم آن با

جارستان: در یادداشتی از سوی روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی گیلان ، آثار و آسیب های سوء استفاده های من غیرحق از قوانین و لطمات وارده در اصول و مصادیق ارزشی جامعه مورد نقد قرار گرفت .

در این یادداشت آمده است :

خانواده اولین و مهمترین نهاد اجتماعی است که مفهوم آن با پیوندی مقدس به نام ازدواج آغاز و در ادامه با تولد فرزندان بعنوان جلوه هایی بارز از اعجاز الهی و نعمات حضرت حق کامل می گردد . این نهاد بمنزله اساسی ترین و زیربنایی ترین محل تربیت و رشد نسل آینده و تکامل انسانها در کنار یکدیگر همواره در آیات و روایات مورد توجه بوده و هرگونه خدشه وارد نمودن بر آن مورد نکوهش قرار گرفته است . بگونه ای که در قوانین اجتماعی نیز بمنظور عدم تمکین ، خیانت و امثالهم مجازاتهایی پیش بینی و حتی از طلاق که با فروپاشی خانواده همراه است بعنوان منفورترین حلالها یاد می نمایند .

لیکن در سالهای اخیر و بدنبال تصویب قوانینی که ماهیت آن مساعدت به اقشار خاصی از جامعه و کاهش آسیب های احتمالی برای افرادی با شرایط ویژه بوده ، سوء استفاده از اقدامات صوری از جمله طلاق ، مثلاً بمنظور معافیت فرزند پسر بعنوان سرپرست خانواده منجر به شکل گیری پدیده ای زشت و رو نق رو به رشد آن درراستای بهره مندی و شمولیت از برخی خدمات گردیده که متاسفانه ثمره آن از بین رفتن قبح این فعل و ترویج رویه ای ناهنجار برای شهروندانی کم ظرفیت را فراهم ساخته که تنها به منفعت شخصی و سودانگارانه خود اندیشیده و تمامی اصول و ارزشهای اخلاقی و اعتقادی را در این مسیر زیر پا میگذارند .

از جمله موارد فوق قوانین حمایت از خانواده و امکان برخورداری فرزندان اناث مطلقه از مستمری پدر با شرایط مقرر در ضوابط سازمانی است که منجر به شکل گیری موجی از سوء استفاده ها در قالب طلاق های صوری فقط با هدف مالی و احیاء پرونده های مستمری که واجدین شرایط آن ( بازنشسته اصلی و بازماندگان مشمول ) بعضاً پس از دهها سال استفاده ، اکنون سالهاست که رحل عزیمت به سرای باقی نموده اند ، می باشد .

برخورداری قانونی برای بانوانی که علیرغم میل باطنی و صرفاً بدلیل شرایط زندگی ، طلاق را بعنوان آخرین راه حل برگزیده اند در این حوزه هیچگونه شائبه و بحثی نداشته و اصولاً مورد حمایت قانونگذار و مجریان این تعهد برای کاهش یافتن آسیب های اجتماعی است لیکن سوء استفاده از آن که بصورت مسری در جامعه در حال افزایش است نه تنها ارکان باورهای اعتقادی و زیبایی های نهاد خانواده را ، بلکه اصول اخلاقی و هنجارهای اجتماعی را لکه دار نموده و پیکره آنرا مخدوش می سازد .

هرچند بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند سخن گفتن در این حوزه جایز نبوده و خود منجر به آشنایی و آگاهی بیشتر برخی سودجویان می گردد و لیکن به نظر میرسد فقر فرهنگی ، ضعف های اعتقادی ، تفسیرهای ناصواب ، برداشت های شخصی از قوانین و شرایط اقتصادی ، همگی از عواملی میباشند که منجر به ایجاد موجی گسترده از برخی سوء استفاده ها در قوانینی همچون ، استفاده از حمایتهای خاص مجموعه هایی همچون کمیته امداد و یا بهزیستی ، دریافت وام و یا مقرری بیمه بیکاری و یا مستمری ها در حوزه تامین اجتماعی گردیده است .

از سویی دزدی و کلاهبرداری صرفاً سرقت جیب دیگران یا بالارفتن از دیوار خانه مردم نیست و تمامی برداشت های من غیر حق در حالی که فرد واجد شرایط آن نبوده و استحقاق ندارد و با تبانی و ساخت مدارک جعلی به آن دست پیدا میکند مصداقی از کلاهبرداری و به تبع آن دزدی از کسانی است که در تامین منابع برداشت شده سهم دارند .

دراین میان فقر اقتصادی ، فقر فرهنگی یا فقر اعتقادی هر کدام که بهانه این اقدام باشد ، توجه به بسترهای آموزشی و شناخت و درک بیشتر را ضروری می سازد .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.