تاریخ انتشار : یکشنبه 20 مهر 1399 - 18:02
کد خبر : 75678

چهار هزار صیاد گیلانی در خزر تور گشودند

چهار هزار صیاد گیلانی در خزر تور گشودند

جارستان به نقل از ایرنا؛ بیستمین روز پاییز، چهار هزار صیاد در ۲۸۰ کیلومتر آبهای ساحلی گیلان تورهای خود را در خزر گستردند. معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان روز یکشنبه با بیان این مطلب گفت: ۴ هزار صیاد عضو ۵۰ شرکت تعاونی پره استان از روشنایی صبح امروز تا عمق ۱۸ متری خزر

جارستان به نقل از ایرنا؛ بیستمین روز پاییز، چهار هزار صیاد در ۲۸۰ کیلومتر آبهای ساحلی گیلان تورهای خود را در خزر گستردند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان روز یکشنبه با بیان این مطلب گفت: ۴ هزار صیاد عضو ۵۰ شرکت تعاونی پره استان از روشنایی صبح امروز تا عمق ۱۸ متری خزر تور ریزی کردند .

اکبر ایلدرم خاطرنشان کرد:هر شرکت تعاونی پره گیلان از ۲۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان برای آمادگی جهت شروع فعالیت در زمینه خرید تور ، طناب ،تعمیرات دستگاه های موتوری و تامین سوخت هزینه کرده است .

وی با اشاره به این که میزان پره کشی در طول روز حداقل ۴ و حداکثر ۶ مرحله است افزود:هر شرکتی دارای یک تا دو دستگاه تور پره، سه فروند قایق موتوری یک فروند شناور بزرگ تورریز ( کرجی) و ۴ تا ۶ فروند تراکتور برای کشیدن تور به ساحل است .

وی یاداور شد: صیادان پره سال گذشته در آبهای ساحلی گیلان یکهزار و ۷۷۵ تن ماهی صید کرده بودند که ۲۴ درصد نسبت به سال ماقبل کاهش داشت .

به گفته وی روند کاهشی بیشتر در گونه های سفید و کفال و علت عمده کاهش صید این گونه ها، برداشت غیرمجاز در طول فصل صید و غیر صید بود.

ایلدرم خاطرنشان کرد: در سال جاری ، ۱۶۵ میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی و خاویاری شامل ۱۱ گونه مهم اقتصادی دریای خزر را در سه مرکز موجود در گیلان تکثیر و تا پایان تیر ماه در رودخانه های شیلاتی رهاسازی کردیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد افزایش داشت .

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان، ضریب بازگشت ماهی سفید را ۷ درصد و خاویاری نزدیک به یک درصد اعلام کرد.

وی همچنین یاداور شد: جامعه صیادی نیز به دو روش ترویجی تکثیر طبیعی و نیمه طبیعی حدود ۱۰ میلیون بچه ماهی سفید را تامین و بازسازی کرده است .

وی در تشریح این شیوه همکاری گفت : صیادان ۱۲ شرکت تعاونی پره با ایجاد استخر خاکی در جایگاه های پره خود ماهی سفید نر و ماده ریخته مراقبت و غذا دهی و بعد از رسیدن بچه ماهی ها به وزن بیش از یک گرم اقدام به رهاسازی آنها کردند .

معاون صید و بنادر ماهی گیری گیلان اظهار داشت : صیادان همچنین در بازسازی و تکثیر طبیعی ماهیان در چهار رودخانه شیلاتی نیز کمک کردند .

ایلدرم تصریح کرد: شیلات برای فراهم ساختن زمینه مناسب فعالیت ماهی گیران مجاز ، قبل از شروع فصل صید ۵۰ هزار رشته دام غیرمجاز به علاوه حدود ۳۰۰ رشته لاکش و پره کوچک صیادی از صیادان غیرمجاز توقیف و جمع آوری نموده است .

وی، میزان خسارت مالی وارد شده برای پاکسازی محدوده صید در گیلان توسط یگان حفاظت منابع شیلات را حدود پنج میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: این روند پاکسازی همچنان ادامه خواهد داشت .

ایلدرم در خصوص اقدامات حمایتی دیگر شیلات برای صیادان گفت : طی توافقی با شرکت نفت استان تمهیدات لازم برای تامین نفت گاز و سوخت یارانه ای بنزین برای کل تشکل های صیادی استان فراهم شده است .

وی یاداور شد: پارسال شیلات و اداره تعاون کار اولیه انتخاب شش آستان (اقامتگاه صیادان ) برای آماده سازی جهت گردشگران بعنوان مسافر کاشانه در فصل غیر صید را انجام داده و تکمیل پرونده ها انجام شد و یکی از این شش شرکت مجوز گردشگری گرفتند .

معاون صید و بنادر ماهی گیری گیلان در خصوص اقدامات شیلات برای تامین سلامت صیادان در هنگامه کرونا گفت : امسال در برخی شهرستان ها روسای اداره بهداشت و درمان و دامپزشکی در گردهمایی شهرستانی از نزدیک موارد قابل ذکر را در رابطه با کرونا بیان کردند و ما نیز دستورالعمل های بهداشتی را به صورت کامل در اختیار شرکت ها گذاشته ایم و نظارت های میدانی نیز خواهیم داشت.

مهلت صید ماهیان استخوانی در گیلان به طور معمول از نیمه مهر ماه تا نیمه فروردین است .حدود چهار هزار صیاد در ۲۸۰ کیلومتر آبهای ساحلی گیلان از آستارا تا چابکسر در مهلت قانونی صید به فعالیت مشغولند.

روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته می شود . تور مورد استفاده از ۱۱ تکه پره به هم دوخته شده، تشکیل شده است. کار کشیدن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با بهره گیری از نیروی تراکتور و وینچ انجام می شود.
به گفته کارشناسان بیش از ۹۵درصد ماهیانی که هم اکنون در سه استان گیلان ، مازندران و گلستان صید می شود، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.