تاریخ انتشار : سه شنبه 27 مهر 1395 - 17:48
کد خبر : 7202

دروغ بزرگ به مردم آمریکا درباره جنگ داعش جایزه دوم برای عکاس ایرانی از جشنواره بایوکس کالوادوس فرانسه

دروغ بزرگ به مردم آمریکا درباره جنگ داعش جایزه دوم برای عکاس ایرانی از جشنواره بایوکس کالوادوس فرانسه

جارستان-عکاس مجموعه «آزادسازی روستای البشیر» گفت: یک آمریکایی بعد از دیدن عکس‌های جنگ عراق گفت «به ما گفته بودند که هر پیروزی که در عراق علیه داعش پیش می‌آید حاصل تلاش آمریکایی‌هاست. در حالی که شما در عکس‌های خود چیز دیگری نشان دادید».  «حسن قائدی» از عکاسان جوان کشورمان در بیست و سومین دوره جشنواره

جارستان-عکاس مجموعه «آزادسازی روستای البشیر» گفت: یک آمریکایی بعد از دیدن عکس‌های جنگ عراق گفت «به ما گفته بودند که هر پیروزی که در عراق علیه داعش پیش می‌آید حاصل تلاش آمریکایی‌هاست. در حالی که شما در عکس‌های خود چیز دیگری نشان دادید».

 «حسن قائدی» از عکاسان جوان کشورمان در بیست و سومین دوره جشنواره بایوکس کالوادوس با موضوع جنگ، جایزه دوم را از آن خود کرد. وی در این جشنواره با مجموعه عکس «جنگ در عراق؛ عملیات آزادسازی روستای البشیر» شرکت کرده بود.

حسن قائدی در گفت‌وگو با فارس درباره روند عکسبرداری از مقاومت در عراق گفت: بنده از بهمن ماه سال ۱۳۹۴ تا اردیبهشت ۱۳۹۵ به مدت ۴ ماه در کرکوک بودم؛ در آزادسازی روستای البشیر نیروهای نظامی مردمی به نام لشکر «فرقه العباس» با حمایت آستان حرم حضرت عباس (ع)، ترکمان‌ها و کردهای عراق، رزمندگان ایرانی و جمع دیگری از شیعیان شهرهای دیگر به ویژه کربلا حضور داشتند.

وی ادامه داد: در دوره‌ای که در منطقه بودم، ثبت لحظات جهاد وظیفه اصلی من بود. گاهی از کسانی عکس می‌گرفتم که بعد از مدت کوتاهی خبر شهادتشان می‌آمد؛ یکی از این عزیزان فرمانده پشتیبانی لشکر فرقه عباس معروف به شیخ احمد بود؛ در آن شرایط سخت جنگ وی با شوخ طبعی که داشت، به رزمندگان روحیه می‌داد؛ تعدادی عکس از وی گرفته بودم  می‌گفت «این عکس‌ها را برای من بفرست» اما متأسفانه وی در یکی از عملیات‌ها شهید شد.


عکسی از مجموعه «جنگ در عراق؛ آزادسازی روستای البشیر»

* یکی از سخت‌ترین روزها در جنگ عراق

عکاس مجموعه «جنگ در عراق» اظهار داشت: در دوره‌ای که در عراق بودم، گاهی در شرایط خاص قرار می‌گرفتیم. به یاد دارم یک روز با نیروهای خط شکن جلو رفتیم. به محدوده‌ای رسیدیم که در تیررس دشمن بودیم؛ حجم آتش آن قدر شدید بود که امکان نشستن هم وجود نداشت؛ در آن روز ۴۳ نفر از رزمندگان به شهادت رسیدند.

وی افزود: لحظات سختی بود که قبل از آن ندیده بودم؛ دوستانی که روزها باهم بودیم جلوی چشم‌مان شهید می‌شدند. حتی در این عملیات تعدادی از رزمندگان تیر خوردند و با توجه به شرایط خاص در منطقه امکان انتقال پیکر به پشت جبهه نبود، بنابراین تعدادی از آنها مدتها زیر آفتاب ماندند و بعد از باز کردن و آزادسازی روستای البشیر، توانستند پیکرشان را بازگردانند.

* ماندگاری عکس‌های مقاومت عراق و سوریه تنها انگیزه حضورم در این مناطق

قائدی یادآور شد: تمام عکس‌هایی که گرفتم، ماندگار است و بعد از گذشت سالها به این عکس‌ها رجوع می‌شود و دلخوشی و انگیزه من از گرفتن این عکس‌ها و ثبت این دوران مقاومت تاریخ همین است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه نهادها و رسانه‌هایی که در ایران شعار می‌دهند، از این کارها حمایت نمی‌کنند. همین ماندگاری سبب می‌شود انگیزه پیدا کنم و با به جان خریدن سختی‌ها به مناطق جنگی بروم و عکس بگیرم. اکنون هم که عملیات آزادسازی موصل آغاز شده، دوست دارم شرایطی فراهم شود تا از این عملیات عکس بگیرم.

* برای رفتن به فرانسه و دریافت جایزه‌ام، ناچار شدم لنز دوربینم را بفروشم

برنده جایزه دوم بیست و سومین دوره جشنواره بایوکس کالوادوس فرانسه درباره ارسال عکس‌های جنگ در عراق به این جشنواره گفت: من عکس‌های مختلفی داشتم که نحوه چیدمان ۱۵ عکس از ورود به منطقه، رزم و آزادسازی روستای البشیر مورد توجه داوران و بازدیدکنندگان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در این مسابقه هیئت داوران متشکل از دبیران و پیشکسوتان رسانه‌های فعال بودند که به ۵۰ نفر می‌رسیدند. اینها عکس‌های بنده را دیدند و راضی بودند. نظر داوران درباره عکس‌ها این بود که عکاس در لحظات ناب جنگ و در زیر آتش دشمن این عکس‌ها را گرفته؛ به لحاظ عکاسی برای داوران خیلی اهمیت داشت.

قائدی بیان داشت: گرچه من نتوانستم جایزه اول را بگیرم اما در آن کشورها کمتر عکس جنگ در عراق با این نگاه را دیده بودند. یکی از دلایلی که مجموعه عکس بنده اول نشد این بود که سوژه عکاسی نفر اول مربوط به پناهجویانی بود که این روزها مورد توجه کشورهای اروپایی قرار دارد. البته او عکاسی معروف بود و ۳ جایزه مهم دنیا را پیش از این کسب کرده بود، رقابت با چنین عکاسی باز هم برای بنده یک امتیاز است.


عکسی از مجموعه «جنگ در عراق؛ آزادسازی روستای البشیر»

* دروغ بزرگ آمریکا در جنگ داعش به مردم

وی با اشاره به بازتاب این عکس‌ها در غرب، یادآور شد: یکی از بازتاب‌های این بود که یک ادیتور آمریکایی وقتی عکس‌های من را دید، گفت «این عکس‌های خیلی عالی است؛ اما به ما گفته بودند که هر پیروزی که در عراق علیه داعش پیش می‌آید حاصل تلاش آمریکایی‌هاست. در حالی که شما در عکس‌های خود چیز دیگری نشان دادید که جوانان عراقی جانشان را در کف دست گرفتند و با کمترین امکانات در درگیری‌ها کشته می‌شوند رسانه‌های اینجا نمی‌توانند به این بپردازند.»

این عکاس جوان افزود: با توجه به اینکه بنده از جنگ در سوریه هم عکس‌هایی گرفته‌ام، این مجموعه را هم در عرصه بین‌المللی نشان دادم و بارها تشویق شدم؛ در این عکس‌ها مقاومت در سوریه و همراهی مسلمانان، مسیحیان و ایزدی‌ها با دولت بشار اسد را به تصویر کشیدم.

* دوست‌دارم از عملیات آزادسازی موصل عکس بگیرم

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که می‌خواهم بگویم، دوستان واحدهای رسانه‌ای بسیج و سپاه و لشکر قدس از فضایی که در سوریه در اختیار دارند، تصاویری بگیرند. حتی خبرگزاری فارس می‌تواند عکس اختصاصی برای مقاومت در سوریه و عراق تا بتوانند بخشی از فعالیت‌های مدافعان حرم را به تصویر بکشند.

قائدی بیان داشت: الان خیلی دوست دارم در موصل باشم. امیدوارم حمایتی شود و من بتوانم راهی شوم؛ البته منظورم از حمایت این است که در دو جنگ سوریه و عراق از تجهیزات شخصی استفاده کردم و الان همه آنها آسیب دیدند.

وی در پایان این جایزه را به همه عکاسان دوران دفاع مقدس تقدیم کرد.

خبرگزاری فارس،

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.