تاریخ انتشار : یکشنبه 2 شهریور 1399 - 11:59
کد خبر : 70923

سوگند درمانگران به انسانیت

سوگند درمانگران به انسانیت

جارستان به نقل از ایرنا؛ قسم یاد می کنم برای کمک به بیماران و جلوگیری از آسیب به آنها نهایت تلاش و تخصص خود را به کار گیرم، رازدار باشم و با هیچ بیماری ناعادلانه رفتار نکنم. این بخشی از سوگندنامه بقراط است که پزشکان قبل از شروع به فعالیت در این حرفه ادا می

جارستان به نقل از ایرنا؛ قسم یاد می کنم برای کمک به بیماران و جلوگیری از آسیب به آنها نهایت تلاش و تخصص خود را به کار گیرم، رازدار باشم و با هیچ بیماری ناعادلانه رفتار نکنم.

این بخشی از سوگندنامه بقراط است که پزشکان قبل از شروع به فعالیت در این حرفه ادا می کنند. اما آنان که به طبابت نه بعنوان یک شغل دارای جایگاه بالای اجتماعی یا درآمد بلکه بعنوان یک آیین زندگی و راهی برای کاستن از دردهای همنوعانشان می نگرند بی نیازند از سوگند خوردن.

نیکانی چون زنده یاد دکتر سیامک دیوشلی پزشک متخصص اطفال بیمارستان شهید بهشتی انزلی که با وجود آگاهی از خطر بالای ابتلا به کرونا تا آخرین توان برای درمان کودکان بیمار دست از کار نکشید و جانش را در این راه نهاد.

پزشکی که همکارانش از دانش و تخصص، مهربانی، مسئولیت پذیری، متانت و آرامش او بسیار یاد می کنند.

درمانگری موهبت است

کارکنان بیمارستان حکایت می کنند : ساعت هفت و نیم که می رسیدیم دکتر دیوشلی اغلب پیش از ما توی بخش بود. می گفت چطور سرم روی بالش باشد و مادری با کودک بیمارش چشم انتظار .

طبابت، و درمانگری برای دکتر دیوشلی یک شغل مقدس بود و آن را با وجود تمام سختی هایش یک موهبت می دانست.

همکارانش می گویند: نوع نگاه او به شغل طبابت و پرستاری و رفتارش با کودکان بیمار و والدین آنان موجب می شد که ما نیز به این شغل فرساینده و سخت جور دیگری بنگریم.

انس و الفت بین او و بیماران کوچکش را می توان از نقاشی هایی که برایش می کشیدند و آنها را بر دیوار مطبش نصب کرده بود، دریافت.

سیامک دیوشلی که خود فرزند زهرا محبی بانویی پزشک بود سرانجام جانش را در راه کمک به بیماران نهاد و اسفند ۱۳۹۸ همسرش دکتر سیمین عشقی دندانپزشک انساندوست انزلی و دو فرزندش را به خدا سپرد.

اما چون او کم نیستند چنانکه در جریان عالم گیری کرونا و طی حدود هفت ماه گذشته با همه خطراتی که این ویروس ناشناخته داشته شاهد فداکاری های جامعه پزشکی و درمانی این سرزمین هستیم چنانکه دهها پزشک جان خود را برای حفظ جان هموطنانمان در جای جای این سرزمین فدا کردند و در این میان کادر درمان اعم از پرستاران سایر فعالان این عرصه هم همپای آنان در این عرصه حضوری از جان گذشته داشته و دارند.

خرید و اهدای کتاب با پاداش

روزهای سخت شیوع ویروس خوفناک کرونا زمانی بود برای شناسایی پزشکان متعهد، فداکار و انسان دوست.

دکتر عبدالرضا دزفولی اصل، متخصص بیماری های عفونی در ایام شیوع کرونا مطبش را تعطیل کرد نه برای این که از خطر بگریزد، بلکه به این خاطر که در بیمارستان بتواند بهتر به بیماران یاری برساند.

او با وجود این که با توجه به تخصصش در این ایام می توانست مراجعه کننده بسیار و درآمد بالایی داشته باشد تمام مدت به ارائه خدمت در بیمارستان پرداخت تا آنجا که خود نیز پس از روزها و شبهای کاری بسیار به کرونا مبتلا شد و خوشبختانه بهبود یافت.

پرسنل بیمارستان می گویند او نه تنها به صورت حضوری به ویزیت بیماران می پرداخت بلکه در تمام مدت شبانه روز پاسخگوی همکارانی بود که در شرایط سخت کار می کردند و نتایج آزمایش یا عکسشان را برای اطمینان از عدم ابتلا به کرونا از طریق واتس آپ برای وی ارسال می کردند.

این پزشک اهل فرهنگ پس از فروکش کردن بیماری نیز، پاداشی را که بیمارستان برای این مدت فعالیت برای وی واریز کرده بود تماما به خرید کتاب و اهدای آن به کارکنان بیمارستان اختصاص داد.

نیکوکاری در کنار درمان

دکتر هادی جعفری متخصص اطفال یکی دیگر از نیکان این عرصه است. پزشکی که به گفته کارکنان بیمارستان نه تنها بیماران نیازمندش را به رایگان درمان می کند بلکه اگر کودکی نیاز به دارو یا تجهیزاتی داشته و یا خانواده فاقد تمکن کافی باشد شخصا نسبت به تامین آن اقدام می کند.

یکی از نیروهای بیمارستان شهید بهشتی انزلی می گوید : کمکهای دکتر در خفا است و من وقتی که لوح تقدیری برای نیکوکاری اش به بیمارستان ارسال شده بود متوجه این مساله شدم.

نیم قرن طبابت صادقانه

پزشکی تنها یک شغل نیست بلکه می توان گفت آیین زندگی است چرا که تو در این کسوت در هر شرایط و موقعیتی که باشی خود را موظف به نجات افراد، کمک به بیماران و تسکین دردهایشان می دانی.

هستند پزشکان دیگری که به خاطر سالها کمک به درمان همشهریانشان حبیب مردم شدند افرادی چون دکتر عبدالمطلب برادران نویری.

طبیبی که به دلیل ۵۰ سال خدمات صادقانه، حضور بر بالین بیماران سالخورده و بدحال، عدم دریافت ویزیت از نیازمندان و تهیه دارو برای بیماران بی بضاعت به درخواست سازمان های مردم نهاد نامش و سردیسی از وی زینت بخش یکی از خیابانهای شهر انزلی شده است.

طبابت به رغم رنجوری

شادروان دکتر سعید جانزاده نرگسی، کارشناس آموزش و ارتقاء سلامت شبکه بهداشت و درمان بندر انزلی، یاور درد کشیده بیماران یکی دیگر از این نیکان بود.

او به رغم بیماری که از کودکی با وی همراه بود با اراده ای راسخ طی عمر کوتاهش برای کاهش آلام دیگران و فرهنگسازی جهت آشنا نمودن مردم با راههای مقابله با بیماری ها به ویژه ارتقای بهداشت در مدارس کوشید.

پزشک قوهای سپید

دکتر بابک صیاد را بسیاری به خاطر علاقه اش به تیم ملوان و به عهده گرفتن مسئولیت پزشکی این تیم می شناسند. طبیبی که سالها برای سلامت و بهبودی بازیکنان تیم ملوان کوشیده است.

اما او که ملوان ها را در بسیاری از میدان ها همراهی کرده بود با شیوع کرونا در انزلی پا به میدان مقابله با این بیماری و جلوگیری از ابتلای مردم شهرش به این ویروس نهاد تا آنجا که مسئولیت پذیری و نتیجه مثبت فعالیتهایش وی را در جایگاه به حق ریاست شبکه بهداشت انزلی نشاند.

اینان انگشت شماری از پزشکانی هستند که نام و یادشان نه تنها در روز پزشک بلکه همواره در اذهان و با مردم خواهد ماند. آنها طبابت را نه یک شغل برای گذران زندگی که یک مسئولیت انسانی می دانند.

در بحران اخیر شیوع کرونا در گیلان و ایران پزشکان خوبی را از دست دادیم اما بی شک آنان که با عشق پای در این راه نهاده اند از خطر نمی هراسند.

“گر اژدهاست بر ره، عشق است چون زمرد – از برق این زمرد، هین دفع اژدها کن “

بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان تاروز اول شهریور ماه ۳۵۶ هزار و ۷۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۲۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری به ۲۰ هزار و ۵۰۲ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت از ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه اول شهریور ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۰۷ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۵۶ هزار و ۷۹۲ رسید.

همچنین در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری تاکنون به ۲۰ هزار و ۵۰۲ نفر رسید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.