تاریخ انتشار : یکشنبه 5 مرداد 1399 - 18:29
کد خبر : 68218

یک مدرس دانشگاه تشریح کرد؛ چهار «میم» کلیدی برای ازدواج موفق جوانان

یک مدرس دانشگاه تشریح کرد؛ چهار «میم» کلیدی برای ازدواج موفق جوانان

جارستان به نقل از ایسنا؛ یک مدرس دانشگاه، با بیان اینکه ازدواج سفید در جامعه ایرانی پذیرفته نیست، گفت: اگر جوانان ما یک ازدواج موفق می خواهند باید سنت و مدرنیته را تلفیق کنند، یعنی خودشان عاشق شوند و انتخاب کنند و سپس از پدر و مادر کمک بگیرند. حجت الاسلام والمسلمین قاسم قاسمی، با بیان اینکه

جارستان به نقل از ایسنا؛ یک مدرس دانشگاه، با بیان اینکه ازدواج سفید در جامعه ایرانی پذیرفته نیست، گفت: اگر جوانان ما یک ازدواج موفق می خواهند باید سنت و مدرنیته را تلفیق کنند، یعنی خودشان عاشق شوند و انتخاب کنند و سپس از پدر و مادر کمک بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین قاسم قاسمی، با بیان اینکه مقوله ازدواج از منظر جامعه شناسی در سه حیطه ساختار، ماهیت و کارکرد واکاوی می شود، اظهار کرد: ازدواج براساس ارزش های ایرانی – اسلامی، یک نهاد مقدس ملهم از سه مولفه قانون، اعتقادات و مباحث اجتماعی و مدنی است.

وی با بیان اینکه اسلام نگاه دگماتیسم نسبت به مقوله ازدواج ندارد، تصریح کرد: ازدواج یک انتخاب کاملا شخصی است که بر پایه عشق، بلوغ و استقلال شکل می گیرد و زمانی که ازدواج اتفاق می افتد، زن و مرد نسبت به امور خانواده تکلیف پیدا می کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، ارتباط بین زن و مرد، وفاداری زوجین، تولد فرزند و… را از جمله مباحث جامعه شناسانه ازدواج دانست و گفت: از نظر منابع فقهی ازدواج عقدی است که بین زن و مرد اتفاق می افتد و زن را بر مرد جهت ایجاد ارتباط برای زندگی مشترک و تولید مثل حلال می کند. از منظر تعاریف حقوقی نیز ازدواج یک رابطه حقوقی بین زن و مرد برقرار می کند که به آنان حق تمتع جنسی می دهد.

حجت الاسلام قاسمی، یک پیوند زناشویی مطلوب را در چارچوب نظام خانواده دانست و بیان کرد: اگر کسی می خواهد به عواطف و احساسات خودش پاسخ دهد، ازدواج مسیر درست و منطقی است و لذا افراط و تفریط در امر ازدواج مورد قبول اسلام نیست و نیازهای زوجین باید از طریق ازدواج تامین شود.

وی با بیان اینکه وجود معضلات اقتصادی نباید سبب غفلت جوانان از ازدواج شود، تصریح کرد: اگر مسئله ازدواج حل شود، می تواند پاسخگوی بسیاری از مباحث فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی باشد.

این مدرس دانشگاه، سبک زندگی در دنیای مدرنیته را موجب تغییر ذائقه جوانان به ویژه در مسئله ازدواج دانست و متذکر شد: پدران ما ازدواج سنتی داشتند، اما فضای موجود در جامعه مدرن به گونه ای است که دختر و پسر یکدیگر را می بینند و بدون دخالت خانواده ها ازدواج می کنند.

حجت الاسلام قاسمی، یک ازدواج موفق را منوط به تحقق چهار «میم» کلیدی دانست و خاطرنشان کرد: دختر و پسر باید «مشاهده» کنند، یعنی از نظر ظاهر و رفتار و کلام یکدیگر را بپسندند، زیرا ازدواج هم از نظر حقوقی، هم از نظر فقهی و هم از نظر جامعه شناسی تحمیلی نیست.

وی «مصاحبه» را میم دوم در امر ازدواج دانست و اظهار کرد: دختر و پسر باید یک گفتمان جامع و کامل درباره اهداف خود در زندگی، چشم انداز آینده، پیشرفت شغلی و تحصیلی، تربیت فرزندان و… داشته باشند و یکدیگر را اقناع کنند. مرحله سوم مرحله «مکاشفه» است، یعنی دختر و پسر محل زندگی و همسایگان و دانشگاه و محیط کار و روابط خانوادگی طرف مقابل را بسنجند و تحقیقات داشته باشند.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد رشت، میم چهارم را «مشاوره» دانست و یادآور شد: امروز زوجین محتاج مشاوره هستند و این مشاوره می تواند با افراد متخصص و یا بزرگان خانواده و افراد دارای تجربه صورت بگیرد.

حجت الاسلام قاسمی، ترویج ازدواج سفید را یکی از رویکردهای کاملا غربی دانست و تاکید کرد: ازدواج سفید یک امر سیاه خانمان سوز است و زنان بیشترین آسیب را در ازدواج سفید متحمل می شوند، زیرا یک نگاه منحط به مقوله ازدواج است و زن و مردم هیج التزامی نسبت به هم ندارند.

وی با بیان اینکه در امر ازدواج زن و مرد حقوق قانونی و فقهی نسبت به هم پیدا می کنند، گفت: ازدواج سفید در جامعه ایرانی پذیرفته نیست و اگر جوانان ما یک ازدواج موفق می خواهند باید سنت و مدرنیته را تلفیق کنند، یعنی خودشان عاشق شوند و انتخاب کنند و سپس از پدر و مادر کمک بگیرند.

این مدرس دانشگاه، با اشاره به آیه «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا»، خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم سکونت و آرامش دل را غایت ازدواج معرفی می کند و لذا تحقق این مهم بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی را برطرف می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.