تاریخ انتشار : یکشنبه 1 تیر 1399 - 19:16
کد خبر : 64177

کاهش ۱۰ درصدی ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی گیلان

کاهش ۱۰ درصدی ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی گیلان

جارستان به نقل از ایرنا؛ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان از کاهش ۱۰ درصدی ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی استان خبر داد . جان احمد آقایی روز یکشنبه در نشست خبری در جمع رسانه های گروهی استان در رشت با اشاره به فرا رسیدن هفته قوه قضاییه اظهار داشت: سال

جارستان به نقل از ایرنا؛ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان از کاهش ۱۰ درصدی ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی استان خبر داد .

جان احمد آقایی روز یکشنبه در نشست خبری در جمع رسانه های گروهی استان در رشت با اشاره به فرا رسیدن هفته قوه قضاییه اظهار داشت: سال گذشته ۲۱۵ هزار و ۹۱۵ فقره پرونده وارد دستگاه قضایی استان شد که نسبت به ۲۳۹ هزار و ۷۲۲ پرونده وارده در سال ۹۷ میانگین کاهش ۱۰ درصدی را نشان می دهد.

وی سرقت ، توهین، ایراد ضرب عمدی ، ایراد صدمات غیر عمدی( تصادفات) را جزو پنج جرم اول در استان عنوان و بیان کرد: ۲۴ هزار و ۱۷۳ فقره پرونده وارد دستگاه قضایی استان شد که نسبت به سال ۹۷، ۱۰ درصد افزایش یافته و ۱۱ درصد مجموع پرونده های استان را تشکیل می دهد.

وی فقر ، بیکاری و اعتیاد را از مهمترین دلایل سرقت عنوان و بیان کرد: البته این امر به آن معنا نیست که هر کسی فقیر و بیکار باشد دست به سرقت اموال می زند ؛ بسیاری از افراد هستند که با وجود داشتن همه این مشکلات کرامت و عزت انسانی خود را حفظ می کنند.

آقایی به تعداد پرونده های وارده قضایی درباره توهین نیز اشاره و بیان کرد: ۱۷ هزار و ۹۴۴ فقره پرونده در رابطه با توهین وارد دستگاه قضایی استان شده که این میزان پرونده نسبت به سال ۹۷ نشان دهنده کاهش ۱۸ درصدی است.

وی توهین ، ایراد ضرب عمدی و تهدید را جرائم منشاء خشونت دانست و گفت: ۴۶ هزار و ۱۶ فقره پرونده در حوزه خشونت در سال گذشته وارد دستگاه قضایی استان شده که این تعداد پرونده در زمینه خشونت نسبت به سال ۹۷ بیانگر کاهش ۴۴ درصدی است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان ۲۱ درصد از مجموع پرونده های کیفری وارد شده در سال ۹۸ را مربوط به موضوع خشونت عنوان کرد.

وی خطرناک ترین نوع خشونت را خشونت فکری خواند و اظهار کرد: خشونت فکری موجب تبدیل خشونت به خشونت های رفتاری ، گفتاری و کرداری می شود.

نظم ، سلامت و کار راهبرد اصلی دادگستری گیلان

آقایی، نظم، سلامت و کار بر مدار قانون، اخلاق ، شهروند مداری ، حاکمیت مداری و تعادل ضابطه مند رویکرد اصلی دستگاه قضایی استان عنوان کرد.

وی در ادامه با اشاره به آسیب های اجتماعی، طلاق را به عنوان یکی از مهمترین آسیب ها ذکر و بیان کرد: اعتیاد، قاچاق و طلاق یکی از مهمترین آسیب هایی است که ایران نیز همسان دنیا در حال حاضر با آن روبروست .

وی با اشاره به توافقی و غیر توافقی بودن طلاق اظهار کرد: از هفت هزار و ۸۱۸ فقره طلاق در استان پنج هزار و ۹۴۸ فقره طلاق توافقی و یک هزار و ۸۳۴ فقره غیر توافقی بوده است.

به گفته آقایی در طلاق های غیر توافقی بدلیل مداخله خانواده ها و ریش سفیدان ۱۰ درصد کاهش داریم.

خط قرمز ما محیط زیست و منابع طبیعی است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان در ادامه یکی از وظایف دستگاه قضایی را جلوگیری از غارت ثروت عمومی دانست و گفت: بدلیل جلوه گری طبیعت این استان ، طمع ورزی به آن زیاد است اما دستگاه قضایی با قاطعیت جلوی غارت گری ها را می گیرد.

وی تصریح کرد: در همین راستا از سال ۸۴ تا ۹۸، هفت هزار و ۵۱۳ هکتار از منابع طبیعی رفع تصرف شده است.

آقایی در بخش دیگری از سخنانش همچنین به الکترونیک کردن دادرسی ها اشاره و بیان کرد: برای کمک به شهروندان، کاهش هزینه و وقت آنان سه دادسرا در شهر رشت شکل گرفته که در این شعبه ها شورای حل اختلاف نیز مستقر است .

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان اعطای مرخصی به یک هزار و ۷۰۰ نفر زندانی در مدت شیوع کرونا ، دستگیری ۱۸ ( کارچاق کن ) ، اخذ رضایت برای جلوگیری از حکم قصاص برای ۱۳ نفر را از دیگر اقدامات دستگاه قضایی عنوان کرد.

معاون دادگستری گیلان در بخشی دیگر از سخنانش با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر بویژه شهید بهشتی قوه قضاییه را قوه ای مستقل و پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و برقراری عدالت دانست و گفت: قانون اساسی تکالیف قوا را نسبت به مردم و تکالیفی که مردم نسبت به حاکمیت دارند در این اصول تبیین می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.