تاریخ انتشار : یکشنبه 11 خرداد 1399 - 14:55
کد خبر : 61955

۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در گیلان علیه تب برفکی مایه کوبی شدند

۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در گیلان علیه تب برفکی مایه کوبی شدند

جارستان به نقل از ایرنا؛ رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی گیلان از مایه کوبی ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان از ابتدای امسال تا کنون برای مقابله با بیماری ویروسی تب برفکی خبر داد. دکتر محمد رضا موسی طالشی روز یکشنبه با بیان اینکه مایه‌کوبی دام ها

جارستان به نقل از ایرنا؛ رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی گیلان از مایه کوبی ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در استان از ابتدای امسال تا کنون برای مقابله با بیماری ویروسی تب برفکی خبر داد.

دکتر محمد رضا موسی طالشی روز یکشنبه با بیان اینکه مایه‌کوبی دام ها در استان همزمان با شیوع ویروس کرونا همچنان در حال انجام بوده است، اظهار کرد: در همین راستا از ابتدای امسال تا کنون ؛ مطابق برنامه و دستورالعمل های اجرایی بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور ابلاغی سال ۹۹، عملیات پیشگیری و کنترل بیماریهای دامی در قالب پایش ، مراقبت و مایه کوبی اجرا شد.
وی تصریح کرد : برای بیماری ویروسی تب برفکی از ابتدای سال تاکنون ؛ نزدیک به ۴۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین به صورت هدفمند و با اولویت دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی، مناطق پرخطر و کانونهای پنج سال گذشته در استان مایه کوبی شدند.
وی افزود : همچنین ۸۷۱ هزار و ۱۸۴ نوبت سر دام علیه بیماریهای شاربن، لمپی اسکین، آنتروتوکسمی، پاستورلوز، آگالاکسی و PPR مایه کوبی شدند.
وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تا کنون ؛ یک هزار و ۴۶۰ قلاده سگ صاحب دار نیز علیه بیماری هاری مایه کوبی شدند.
دکترطالشی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه پرورش دام در استان اغلب بصورت سنتی صورت می گیرد و با توجه به اینکه مایه کوبی یکی از راههای پیشگیری و کنترل بیماریها محسوب می شود، ضروری است دامداران استان دستورالعملهای بهداشتی و قرنطینه ای را رعایت کنند تا دچار زیان اقتصادی نشوند.

تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود.اگرچه میزان شیوع بیماری به ۱۰۰ درصد نیز می‌رسد ولی میزان تلفات آن در دامهای بالغ تا ۲٪ و در دامهای جوان تا ۲۰٪ می‌باشد. علت عمده تلفات در گوساله‌ها و بره‌ها التهاب عضله قلب و بروز آریتمیهای قلبی می‌باشد. این بیماری قابل انتقال به انسان نیست

یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در گیلان وجود دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.