تاریخ انتشار : یکشنبه 28 اردیبهشت 1399 - 11:24
کد خبر : 60494

آئین ها و آداب سوگواری در گیلان کتاب شد

آئین ها و آداب سوگواری در گیلان کتاب شد

جارستان به نقل از ایرنا؛ معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان در ارتباط با انتشار کتاب گفت: این کتاب تلاشی از محمد بشرا از پژوهشگران مردم شناسی استان در راستای ثبت و معرفی این آئین ها و با هدف پیشگیری از فراموشی آنها است.محمد پرحلم روز یکشنبه در این مورد افزود: سوگواری‌ها در تمامی جوامع بشری

جارستان به نقل از ایرنا؛ معاون فرهنگی حوزه هنری گیلان در ارتباط با انتشار کتاب گفت: این کتاب تلاشی از محمد بشرا از پژوهشگران مردم شناسی استان در راستای ثبت و معرفی این آئین ها و با هدف پیشگیری از فراموشی آنها است.
محمد پرحلم روز یکشنبه در این مورد افزود: سوگواری‌ها در تمامی جوامع بشری دو وجه اصلی سوگواری خصوصی و سوگواری عمومی را دارا هستند؛ که هر دو بر مبنای خرده‌فرهنگ‌ها، ارزش‌ها، آداب اجتماعی، شرایط جغرافیایی و باورهای مذهبی برگزار می‌شوند.
وی اظهار داشت : در ایران به‌طور عام و استان گیلان به‌طور خاص، با توجه به تنوع بالای قومی و فرهنگی، بخش عمده‌ای از مراسم تحت عنوان سوگواری ، در کلیات و جزیٔیات باهم متفاوت‌اند و این تفاوت در جنبۀ خصوصی سوگواری‌ها به ‌مراتب بیشتر به چشم می‌خورد.
وی افزود: بااین‌حال در جنبۀ عمومی سوگواری‌ها، به‌خصوص پس از ورود اسلام و ترویج فرهنگ تشیّع در سراسر ایران، آئین سوگواری بر مبنای باورهای شیعی دین اسلام فراگیر و یکی از وجه اشتراکات اقوام ایرانیِ گرویده به اسلام شد.
وی ادامه داد: بسیاری از آیٔین‌های سوگواری در گیلان برگرفته از باورداشت‌های دینی و آیٔین‌های ایرانی است که در حال تغییر یا فراموشی هستند؛ آیٔین‌هایی که بیانگر سبک زندگی مردم یک ناحیه بودند و حفظ و آگاهی از آن‌ها می‌تواند به حفظ هویت جمعی مردم یک قوم کمک کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.