تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 اردیبهشت 1399 - 13:42
کد خبر : 59172

رفتار مسئولانه مردم؛ ضامن غلبه بر بیماری کرونا

رفتار مسئولانه مردم؛ ضامن غلبه بر بیماری کرونا

جارستان به نقل از ایرنا؛ مشخص شدن شهرهای سفید به لحاظ شیوع کووید ۱۹ در کشور از جمله دو شهر گیلان اگر چه موجب خوشحالی شد اما هنوز دلواپسی هایی بین مردم مبنی بر اوج گیری مجدد بیماری کرونا وجود دارد . از یکشنبه گذشته چهاردهم ماه جاری اسامی ۱۳۲ شهرستان کشور به عنوان شهرهای

جارستان به نقل از ایرنا؛ مشخص شدن شهرهای سفید به لحاظ شیوع کووید ۱۹ در کشور از جمله دو شهر گیلان اگر چه موجب خوشحالی شد اما هنوز دلواپسی هایی بین مردم مبنی بر اوج گیری مجدد بیماری کرونا وجود دارد .

از یکشنبه گذشته چهاردهم ماه جاری اسامی ۱۳۲ شهرستان کشور به عنوان شهرهای سفید اعلام شد در شهرستان هایی که وضعیت سفید یا شرایط کم خطر دارند، نمازهای جماعت و در روز جمعه نماز جمعه برگزار می شود و اماکن متبرکه این مناطق نیز به صورت پلکانی بازگشایی می شود.

گیلان دومین استان درگیر در جریان شیوع ویروس کرونا در کشور بود اما با گذشته بیش از دو ماه و نیم مبارزه با کووید ۱۹ ، دو شهرستان سیاهکل و رضوانشهر در این استان سفید اعلام شده. با سفید اعلام شدن این شهرستان ها نمازهای جماعت در مساجد این شهرستان ها چند روزی است که با حضور مردم برگزار می شود.

به گفته مسئولان بهداشتی گیلان؛ سفید ماندن شهرستان های اعلام شده و اضافه شدن شهرهای سفید در استان مستلزم ادامه همکاری های مردم درباره رعایت پروتکل های بهداشتی و توجه به هشدارهای مسئولان دانشگاه علوم پزشکی پزشکی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا است.

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان بارها بر این موضوع مهم تاکید داشتند  که پشت سر نهادن موج سنگین کرونا در این استان به معنی عادی شدن وضعیت نیست بنابر این مردم باید همچنان هشدارها را جدی بگیرند.

با شیوع ویروس کرونا در گیلان از اسفندماه گذشته تاکنون با اعلام توصیه ها و هشدارهای بهداشتی همکاری های خوبی از سوی مردم برای مبارزه با ویروس کرونا انجام گرفت به طوری که به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان در ارتباط با بیماری کرونا به ثبات رسیده ایم.

دستورالعمل‌های بهداشتی به‌ صورت جدی رعایت شود

استاندار گیلان با تاکید بر  لزوم رعایت جدی  دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی گفت: در جریان شیوع ویروس کرونا در کشور ، مردم ایران به طور عمده دستورالعمل های وزارت بهداشت را رعایت کردند که این مهم یکی از مولفه‌های اثربخش در سیر نزولی تعداد مبتلایان و بستری‌ ها در سراسر استان نیز به شمار می رود.

ارسلان زارع افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۳۲ شهرستان کشور را کم خطر یا دارای وضعیت سفید اعلام کرد که از گیلان ، دو شهرستان سیاهکل و رضوانشهر در این موقعیت هستند، بسیاری از شهرستان های گیلان در وضعیت زرد قرار دارند و شهرستان آستارا و رودسر نیز دارای شرایط پرخطر یا وضعیت قرمز هستند.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است طی روزهای آتی برخی شهرستان‌ ها از وضعیت زرد، خارج شده و به وضعیت سفید برسند و در عین حال در صورت رعایت نشدن دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی توسط مردم، شاهد افزایش تعداد بستری ها و یا قرار گرفتن مناطقی در شمار شهرستان های پرخطر یا وضعیت قرمز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه رعایت اصول بهداشتی، خودمراقبتی و دیگر مراقبتی یکی از مولفه‌های اثربخش در سیر نزولی تعداد مبتلایان و افراد بستری‌ کرونا در استان بوده است، اضافه کرد: با تداوم و تشدید مراقبت های بهداشتی به وضعیت سفید در شهرستان‌ ها دست می یابیم.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد:  اعلام دو شهرستان استان با وضعیت سفید از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به معنای پایان کرونا نیست و در صورت رعایت نشدن دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی ، شرایط تغییر می کند.

وی با اشاره به بازگشایی مساجد و اقامه نماز جمعه در شهرهای سفید بیان داشت: باید مسائل بهداشتی و مراقبتی در مبادی ورودی مصلی‌ ها و مساجد کنترل شود و تعداد حضور افراد براساس دستورالعمل وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی باشد.

همه نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی مسئول هستیم

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز با اشاره به سفید شدن دو شهرستان سیاهکل و رضوانشهر در این استان گفت: طرح فاصله گذاری هوشمند و بازگشایی ها پلکانی است، تضمینی نیست که این شهرستان ها سفید باقی بمانند، همه چیز به رفتار مسئولانه مردم در رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی بستگی دارد.

محمدرضا نقی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اینکه شهری سفید اعلام شده و سفید باقی بماند و یا برعکس شهری قرمز و زرد هیچ تغییری نکند، تضمینی برای این موضوع نیست، تغییر  شرایط کرونا در شهرها به رفتار مسئولانه و آگاهانه مردم بستگی دارد.

وی اظهار داشت: همه شهرستان های استان گیلان به لحاظ بیماری های حاد تنفسی رصد و پایش می شوند و نگرانی از این بابت وجود ندارد، آنچه مهم است اینکه مردم باید به توصیه ها و هشدارهای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا توجه و عمل کنند به ویژه موضوع حفاظت فردی و فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان با بیان این مطلب که رفتار مسئولانه مردم ضامن موفقیت در مبارزه با بیماری کرونا است، خاطر نشان کرد: همه باید به تمامی هشدارها و برنامه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا همانند گذشته پایبند باشیم.

تنها متخصص بیماری های اپیدمی در استان گیلان از مردم خواست تا همچنان به تمام آموزش های ارائه شده در این مدت شامل حفاظت فردی، فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی توجه داشته و اگر کار ضروری ندارند، از منزل خارج نشوند.

براساس آخرین آمار رسمی تا ۱۶ اردیبهشت ۹۹ هزار و ۹۷۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۳۴۰ نفر رسیده است.در این مدت ۸۰ هزار و ۴۷۵ نفر نیز بهبود یافته و مرخص شده‌اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.