تاریخ انتشار : سه شنبه 16 اردیبهشت 1399 - 18:55
کد خبر : 59023

یک متخصص مامایی: ماماها نقش مهمی در تامین سلامت خانواده دارند/ زایمان طبیعی افزایش یابد

یک متخصص مامایی: ماماها نقش مهمی در تامین سلامت خانواده دارند/ زایمان طبیعی افزایش یابد

جارستان به نقل از ایسنا؛ یک متخصص مامایی، با تاکید بر لزوم ارتقای همه جانبه سلامت جسمی و روانی و اجتماعی جامعه، متذکر شد: به دنبال افزایش درصد زایمان طبیعی هستیم، زیرا زایمان طبیعی می تواند کیفیت زندگی مادر را بالا ببرد. دکتر پروانه رضاسلطانی، متخصص مامایی با بیان اینکه از سال ۱۹۹۱ تاکنون پنجم می هر

جارستان به نقل از ایسنا؛ یک متخصص مامایی، با تاکید بر لزوم ارتقای همه جانبه سلامت جسمی و روانی و اجتماعی جامعه، متذکر شد: به دنبال افزایش درصد زایمان طبیعی هستیم، زیرا زایمان طبیعی می تواند کیفیت زندگی مادر را بالا ببرد.

دکتر پروانه رضاسلطانی، متخصص مامایی با بیان اینکه از سال ۱۹۹۱ تاکنون پنجم می هر سال مصادف با ۱۶ اردیبهشت به عنوان روز جهانی ماما گرامی داشته می شود، اظهار کرد: «ماما، پرتوان و پویا، همراه و همگام برای سلامت زنان» شعار امسال روز ماماست.

وی مامایی را یک حرفه برای مراقبت سلامت دانست و افزود: ماماها به زنان قبل از بارداری، حین بارداری، زایمان، پس از زایمان و بین بارداری ها و در زمینه باروری سالم و کمک به مراقبت نوزاد، کودک و مادر شیرده خدمات آموزشی، مشاوره ای و درمانی ادامه می کنند.

این دکترای بهداشت باروری، با بیان اینکه ارائه خدمات سلامت مادران، مامایی و زایمان در حوزه بهداشت و درمان با هدف نجات جان مادر پرخطر و نوزاد و اقدامات حمایت اولیه و ارجاع به سطح بالاتر به بهترین نحو توسط ماماها انجام می شود، گفت: ماماها می توانند نقش مهمی در تامین سلامت خانواده و آحاد جامعه داشته باشند.

رضاسلطانی، افزایش امید به زندگی سالم و کاهش مرگ و میر مادران را به عنوان مهمترین اهداف وزارت بهداشت دانست و عنوان کرد: ماماها در داخل و خارج بیمارستان می توانند نقش مهمی در ارائه خدمات سلامت مادران داشته باشند؛ البته مراقبت پیش از بارداری خیلی پررنگ نیست و نیاز داریم شناسانده شود.

وی مراقبت پس از زایمان را شامل مراقبت از خود مادر و مراقبت از نوزاد دانست و خاطرنشان کرد: در کلاس های آمادگی زایمان به مادر و پدر آموزش داده می شود که چگونه از نوزاد خود مراقبت کنند.

این متخصص مامایی، با تاکید بر لزوم ارتقای همه جانبه سلامت جسمی و روانی و اجتماعی جامعه، متذکر شد: به دنبال افزایش درصد زایمان طبیعی هستیم، زیرا زایمان طبیعی می تواند کیفیت زندگی مادر را بالا ببرد. در این راستا اقدام به برگزاری کلاس های آمادگی دوران بارداری و زایمان کردیم و مادرانی که در این کلاس ها شرکت می کنند با تغییرات دوران بارداری زایمان طبیعی و مراحل زایمان و بهداشت و مراقبت پس از زایمان آشنا می شوند.

رضاسلطانی، با بیان اینکه اولین بارداری برای هر مادر یک مرحله ناشناخته است، گفت: اگر مادر آگاهی نداشته باشد باعث ایجاد نگرانی و ترس می شود، اما در این کلاس ها به مادران آگاهی داده می شود که بدنشان توانایی لازم را برای زایمان طبیعی دارد و نیازمند کسب مهارت در زمینه خودمراقبتی هستند.

وی ادامه داد: مدیریت ذهن و جسم باعث می شود مادران باردار بتوانند زایمان خودشان را هدایت کنند و در زایمان طبیعی نقش فعال و موثر داشته باشند و در کنار ماما یک مادر می تواند به روند زایمان خودش کمک کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به نقش تن آرامی و تمرینان کششی، تنفسی و ماساژ دوران بارداری در هنگام زایمان، اضافه کرد: کلاس های آمادگی زایمان که از هفته بیستم بارداری آغاز می شود مکمل مراقبت های دوران بارداری است لذا مادران باردار حتما به مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی شان مراجعه کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.