تاریخ انتشار : دوشنبه 15 اردیبهشت 1399 - 14:27
کد خبر : 58785

ماسک شدن بیلیاردی ها در ایام کرونا

ماسک شدن بیلیاردی ها در ایام کرونا

جارستان به نقل از ایرنا؛ شیوع کرونا و تعطیلی اجباری مکان های ورزشی از جمله سالن های اسنوکر ، به قول اهالی این ورزش موجب ماسک شدن بیلیاردی ها شد. بیلیارد بازها وقتی توپی مانع ضربه زدن و هدف گیری شان شود از اصطلاح ماسک شدن استفاده می کنند اما این بار کرونا نقش عامل

جارستان به نقل از ایرنا؛ شیوع کرونا و تعطیلی اجباری مکان های ورزشی از جمله سالن های اسنوکر ، به قول اهالی این ورزش موجب ماسک شدن بیلیاردی ها شد.

بیلیارد بازها وقتی توپی مانع ضربه زدن و هدف گیری شان شود از اصطلاح ماسک شدن استفاده می کنند اما این بار کرونا نقش عامل باز دارنده برای این ورزش تازه به عرصه رسیده را بازی کرد.

بیلیارد و رشته های ورزشی تحت پوشش آن که در گذشته فقط ویژه اقشار مرفه بود یا در سریال ها و فیلمهای سینمایی تنها خلافکاران به آن می پرداختند با احداث سالنهای ورزشی در نقاط مختلف کشور از جمله گیلان بعنوان یکی از استانهای پیشرو در ورزش، جای خود را بین مردم باز کرد .

این رشته در نزد همه مردم و همچنین در میان ورزشکاران سایر رشته ها نیز گسترش یافته و تعدادی از ورزشکاران معروف و ملی پوش ما در رشته های مختلف ، برای بالا بردن تمرکز خود در این رشته فعالیت دارند که البته اسنوکر معروفترین رشته تحت پوشش بیلیارد است و اکثر ورزشکاران نیز در این رشته فعالیت می کنند.

با برداشته شدن نگاه غیرمنصفانه به این رشته در ایران ، نه تنها بیلیارد در کشور گسترش یافت بلکه در چند سال اخیر نیز ورزشکاران بسیار زبده ای در این رشته معرفی شده اند که تاکنون توانسته اند نتایج بسیار درخشانی را در رقابت های جهانی، بین المللی و آسیایی کسب کنند.

اما با شیوع بیماری کرونا، این رشته زیبا نیز همانند سایر رشته های ورزشی در کشور تعطیل شد و باشگاه های بیلیارد با وجود هزینه های بالا به ناچار و با تبعیت از دستورات صادرشده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، فعالیت خود را متوقف کردند.

بیلیارد رشته ای است که بین دو ورزشکار و با حضور یک داور برگزار می شود که این دو ورزشکار به هیچ وجه با هم برخوردی ندارند و زمانی که یک ورزشکار برای ضربه زدن به سمت میز می رود ، ورزشکار دیگر در سمت دیگر و روی صندلی می نشیند تا نوبتش فرا رسد که این امر باعث می شود که در رشته بیلیارد ورزشکاران با هم هیچ تماسی نداشته باشند و البته هر ورزشکاری نیز با وسایل شخصی و متعلق به خود، به توپ ضربه می زند.

از این رو ورزشکاران این رشته معتقدند با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی می توان در این شرایط نیز در این رشته فعالیت کرد.

تغییر نگاه باعث گسترش و ترقی ورزش بیلیارد

سارنگ بزرگ چنانی رئیس هیات بولینگ و بیلیارد گیلان نیز در خصوص تعطیلی باشگاه های بیلیارد و تبعات آن در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امیدوارم که مسئولان نگاه ویژه ای به این ورزش داشته و به زودی دستور به بازگشایی باشگاه های بیلیارد داده شود چون در این ورزش ورزشکاران با فاصله مناسب به همدیگر به امر ورزش می پردازند.

موسس باشگاه احرار به مشکلات گسترش این رشته ورزشی نیز اشاره و بیان کرد: از سال ۸۱ این باشگاه که دومین باشگاه گیلان بود را تاسیس کردم و البته نشیب و فرازهای زیادی داشتیم تا جایی که حتی برای تمدید مجوز و تغییر نام مجبور شدم به تهران بروم و مجوز را به سختی از وزارت بگیرم.

وی اضافه کرد: البته در آن زمان تعدادی نیز مخالف این ورزش بوده و شیشه های باشگاه بیلیارد را می شکستند تا زمانی که این ورزش آنقدر فراگیر شد که تعداد زیادی باشگاه در کشور افتتاح شد به نحوی که این تعداد زیاد باشگاه ها به دلیل پخش شدن بازیکنان ، منجر به ورشکستگی تعدادی از باشگاه های دیگر شد چون در آن زمان اکثر ورزشکاران به صورت تفریحی به این ورزش می پرداختند.

وی افزود: کم شدن درآمد باشگاه ها موجب شد که اکثر باشگاه های بیلیارد اجاره ای از سال ۸۰ تا ۸۶ تعطیل شوند و مالکان باشگاه ها با مساحت ۲۵۰ الی ۳۰۰ متر در خیابان های اصلی نیز تغییر شغل داده و یا مکان باشگاه را به سمت خیابان ها و کوچه های با ارزش ملکی پایین تر، تغییر دهند.

بزرگ چنانی ادامه داد: اما در اواسط دهه ۸۰ بازیکنان جوان، بیشتر درخشیدند و با توجه به امر قهرمان پروری در فدراسیون و هیات ها و همچنین برگزاری مسابقات بیشتر و حضور قهرمانان این رشته ورزشی در باشگاه ها ، الگوی جوانان تغییر یافت و جوانان بیشتر از جنبه های تفریحی، اخبار افتخار آفرینی ها را می شنیدند و به تدریج و با حضور مسئولان در مراسم ها و اهدای جوایز ، نگاه به این ورزش نیز تغییر یافت.

لطمات شدید اقتصادی به باشگاه داران با افزایش نرخ دلار و شیوع بیماری کرونا

رئیس هیات بولینگ و بیلیارد گیلان در ادامه به مشکلات پیش روی باشگاه داران در چند ماه اخیر اشاره و بیان کرد: باشگاه هایی که روی پای خود بودند با افزایش ناگهانی نرخ دلار دوباره دچار شوک جدیدی شدند چون در مدت کوتاهی شاهد افزایش چشمگیر و ناگهانی قیمت میزهای استاندارد بیلیارد در کشور شدیم که این نکته نیز آسیب بزرگی به این ورزش وارد کرد که البته می توان با نظر متخصصین این ورزش در پروسه زمانی، در کشور میز استاندارد ایرانی تولید کنیم که هم قیمتش بسیار مناسب باشد و هم استانداردهای لازم را داشته باشد.

بزرگ چنانی خاطرنشان کرد: اما بزرگترین شوک و ضربه که کمر اقتصاد این ورزش را شکست ، تعطیلی حدود سه ماه اخیر به دلیل بحران کرونا بود چون باشگاه ها به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل شدند که بالطبع این باشگاه داران در این مدت ضرر فراوانی را متحمل شده اند.

وی گفت: البته تصمیم در مورد تعطیلی باشگاه ها در ورزش بیلیارد توسط اداره کل یا فدراسیون و یا وزارت اتخاذ نشده، بلکه از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا این امر صورت گرفته و شاید تصور مسئولان از باشگاه های بیلیارد ، همانند باشگاه های فوتبال استقلال و پرسپولیس باشد که در هر مسابقه آنان ، هزاران تماشاگر به ورزشگاه می روند.

وی اضافه کرد: از مسئولان تقاضا داریم که در طبقه بندی مشاغل پر ریسک به کم ریسک به این نکته توجه کنند که باشگاه های ورزش بیلیارد مانند فوتبال ، والیبال ، بسکتبال و غیره پر جمعیت و پر مخاطب نیست و یا مانند رشته های رزمی افراد در آن تن به تن نمی شوند و با رعایت اصول بهداشتی به راحتی می توان فعالیت این ورزش را آزاد کرد.

بزرگ چنانی ادامه داد: برای جبران زیان، باشگاه های این ورزش نیز دو مسیر مشخص شده که مسیر اول به تعداد بیمه شده تامین اجتماعی ارتباط دارد که بیشتر از ۹۵ درصد باشگاه ها در استان گیلان توسط موسس و مدیری که خود سرمایه گذار است، اداره می شود و بنابراین شامل حال اخذ وام نمی شوند و یا میزان وام در مقایسه با ضربه ای که به باشگاه ها وارد شده، بسیار اندک است و به نوعی دولت باشگاه ها را بدهکار می کند.

رئیس هیات بولینگ و بیلیارد گیلان اظهار کرد: در این مدت نیز مدیران و مسئولان باشگاه های بیلیارد در گیلان برای سلامتی خود و مردم به قوانین به طور کامل احترام گذاشته و اکنون نوبت مسئولان است که با بازگشایی و همچنین تخصیص یارانه های بدون برگشت، به کمک این ورزش برسند.

لزوم تجدید نظر مسئولان در خصوص وام پرداختی و بازگشایی باشگاه های ورزشی

اما مدیر باشگاه کیوبال لاهیجان نیز در این خصوص اظهار داشت: با توجه به اینکه از اولین زمان های اعلام شده برای تعطیلی باشگاه ها، نهایت همکاری را برای داشتن جامعه سالم داشتیم ، انتظار داریم تا دولت نیز فکری به حال ما بکند و این در حالی است که ابتدا اعلام کردند حداکثر ۱۶۰ میلیون ریال برای هر باشگاه وام تعلق می گیرد.

رضا جمال امیدی افزود: البته این رقم از حداقل ۸۰ میلیون ریال آغاز می شود و به ازای دارابودن هر پرسنل بیمه شده، تا ۳۰ میلیون ریال وام افزایش و در نهایت تا مرز ۱۶۰ میلیون ریال اضافه می شود که اکثر باشگاه های بیلیارد دارای بیمه شده تامین اجتماعی نیستند و توسط خود موسس اداره می شود و هم اکنون باید ۸۰ ملیون ریال وام بگیرند که آن هم منوط به دارا بودن پرسنل بیمه شده می باشد و این امر هیچ کمکی به ما نمی کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که هم اینک بانک هایی هستند که اگر از کارتخوان آنها استفاده کنیم تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال وام با سود چهار درصد تحت شرایطی پرداخت می کنند و یا به هر بانکی که مراجعه کنیم ،خیلی بیشتر از این مبلغ اعلام شده را می توانیم با بهره ۶ درصد سود اخذ کنیم.

وی بیان کرد: اما در خصوص پر ریسک بودن باشگاه ها و رشته های ورزشی نیز باید دقت بیشتری شود چون ورزشی مانند بیلیارد به هیچ وجه پر ریسک نیست آن هم در شرایطی که مردم برای خرید سیم کارت برای دریافت وام یک میلیون تومانی ازدحام کرده و در پیشخوان های دولتی شانه به شانه صف کشیده بودند و این مراکز جزو اماکن پر ریسک محسوب نمی شوند اما باشگاه بیلیاردی که فقط دو بازیکن بدون هیچگونه تماسی با هم رقابت می کنند، پر ریسک شناخته می شود.

تفاوت ورزش بیلیارد با ورزش های قهوه خانه ای

مدیر باشگاه شار رشت نیز در این خصوص در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در دو ماه اخیر تحت فشار شدید اقتصادی بوده ایم چون در باشگاه های بیلیارد برای هر میز تا ۷۵۰ میلیون ریال هزینه می شود و در مکانی بالای ۲۵۰ متر نیز باید این باشگاه ها افتتاح شوند که دارای هزینه های زیاد جاری هستیم که می توان به هزینه ماهوت اشاره کرد که بالای ۸۰ میلیون ریال است و برای هر میز باید این ماهوت ها هر سال تعویض شود.

نیما غلامی ادامه داد: البته ما مجوز داریم و تابع قوانین هستیم اما از مسئولان نیز تقاضا داریم که با باشگاه های بدون مجوز قهوه خانه ای برخورد جدی کنند و فرقی بین این ورزش که در زمان بازی دو نفره، یک ورزشکار در یک فاصله بیش از سه متری می نشیند تا رقیبش ضربه بزند و هیچ تماس فیزیکی با هم ندارند، با سایر بازی های قهوه خانه ای تفاوت قایل شوند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط این ورزش باید این رشته با سایر رشته ها و اماکن پر ریسک تفاوت قایل شوند و از مسئولان نیز تقاضا داریم که تلاش کنند تا جلوی ورشکستگی حدود ۷۰ باشگاه بیلیارد در گیلان را بگیرند.

ضرورت چاره اندیشی مسئولان برای جبران ضرر و زیان های ناشی از تعطیلی باشگاه های ورزشی

موسس باشگاه بیلیارد شادمان رشت نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از سال ۸۱ فعالیت خود را آغاز کردم و در این مدت نیز بارها به من توصیه شد که این ملک تجاری، در بر اصلی خیابان بیش از این می ارزد اما با توجه به علاقمندی به رشته ورزشی بیلیارد، با درآمد محدود این رشته ورزشی بسنده کردم و عشق و علاقه ام به این رشته باعث شده که همه سختی ها را تحمل کنم.

محمد شادمان اظهار کرد: اما از حدود سه ماه پیش باشگاه ها تعطیل است و جالب است که مسئولان و دولت نیز به هیچ وجه به فکر ضرر و زیان این باشگاه ها نیستند و تکلیف افرادی که از این شغل ارتزاق می کنند، روشن نیست.

وی ادامه داد: در مورد پیشنهاد وام نیز متاسفانه قید و شرط هایی گذاشتندکه هیچ انگیزه ای برای پیگیری آن نداریم و این در حالی است که ما در بحران کرونا برای احترام به سلامتی مردم، هموطنان و همشهری های خود نهایت همکاری را کردیم ولی جالب این است که بسیاری از مشاغل پرریسک و پرخطرتر هم اکنون فعال هستند و هیچ تفاوتی بین یک ورزشگاه با ۵۰ هزار تماشاگر برای فوتبال که برخورد فیزیکی هم دارد و یا خیلی از رشته های دیگر که برخورد فیزیکی در آن زیاد است با ورزش بیلیارد قایل نشدند.

وی بیان کرد: باید مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا را آگاه کنند که همانطور که متروها و بسیاری از مشاغل فعال شده اند ، وقت آن رسیده که نگاه ویژه ای به باشگاه های ورزشی همچون بیلیارد نیز شود و این باشگاه ها که هیچ خطری برای شیوع ندارند، بازگشایی شوند.

ضربات مالی تعطیلی باشگاه ها زیاد است مسئولان راهکار جدیدی اتخاذ کنند

موسس باشگاه بیلیارد شار سفید تالش نیز در این خصوص اظهار داشت: با سرمایه ۹۰۰ میلیون ریالی اقدام به تاسیس باشگاه بیلیارد در تالش کردم که البته در مسیر اخذ پروانه کسب نیز، مشکلات زیادی را پشت سرگذاشتم ولی با تمامی مشکلات موجود ، این باشگاه راه اندازی شد.

رامین خوشحال ادامه داد: اما بیش از دو ماه است که با شیوع بیماری کرونا دچار مشکلات زیادی شده ایم و هم اینک این بحران به ما ضربات شدید مالی را وارد کرده چون در این مدت باشگاه برای رعایت سلامتی هموطنان، تعطیل است و هیچگونه فعالیت ورزشی نیز نداریم.

این مربی و داور بیلیارد بیان کرد: اما از دولتمردان و تصمیم گیرندگان در سطح کلان کشوری تقاضا دارم که اگر نمی توانند گره ای از مشکلات ما بگشایند ، نمک به زخم ما نپاشند چون تاکنون ما به هر تصمیمی شما مدارا کرده و تمامی قوانین را رعایت کرده و خواهیم کرد و برای احترام در برابر قوانین سرخم می کنیم.

وی اضافه کرد: من و سایر باشگاه داران و دوستان در راستای امر مهم ورزش سرمایه گذاری کردیم به نحوی که این ورزش را در استان زنده نگه داشتیم و هم اینک نیز به دور از انصاف است که با ما اینگونه رفتار شود چون این میزان وامی که با توجه به شرایط دریافت آن اعلام کرده اند، بسیار نامناسب است چون هم اینک اگر ما بخواهیم از بانک های دولتی و یا خصوصی وام دریافت کنیم ، مبلغ بیشتر و با سود کمتری می توانیم وام دریافت کنیم و همچنین در پروسه زمانی کمتر می توانیم این وام را از بانک ها دریافت کنیم.

ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در مورد فعالیت مشاغل تصمیم گیری می کند

اما سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خصوص بازگشایی باشگاه های ورزشی در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در مورد فعالیت دوباره اماکن و مشاغل تصمیم گیری می کند .

دکتر محمد رضا نقی پور افزود: برای آغاز به کار اصناف مختلف، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصمیم گیری می کند و ما نیز تابع تصمیمات این ستاد هستیم و در خصوص راه اندازی اماکن ورزشی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید این پیشنهاد با تمامی شرایط و جزئیات آن به این ستاد ارائه شود تا ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در خصوص آن تصمیم گیری کند.

وی ادامه داد: فاصله گذاری هوشمند برای همه اصناف در نظر گرفته شده و با تصمیم ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و با توجه به اولویت بندی و طبق شرایطی که آن ستاد اعلام می کند، این بنگاه ها و اصناف می توانند فعالیت خود در چارچوب قانون اتخاذ شده را آغاز کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در خاتمه بیان کرد: به هرحال باز توصیه ما به مردم این است که به جز موارد ضروری از خانه خود خارج نشوند و تابع دستورات و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا باشند تا هرچه زودتر بیماری کرونا در کشور کنترل و ریشه کن شود.

مدیران باشگاه های بیلیارد گیلان می گویند با توجه به بازگشایی بسیاری از مشاغل که فاصله گذاری بسیار کمتری دارند ، این ورزش نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی قابل اجرا خواهد بود و در غیر این صورت و با توجه به هزینه های بالای این رشته دولت تسهیلات مناسبی را برای جلوگیری از ورشکستگی باشگاه های این ورزش که تازه روی پای خود ایستاده در نظر بگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.