تاریخ انتشار : یکشنبه 24 فروردین 1399 - 20:58
کد خبر : 56126

بیش از یک میلیارد متر مکعب آبگیری سد سفیدرود

بیش از یک میلیارد متر مکعب آبگیری سد سفیدرود

جارستان: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از آبگیری یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در سد سفید رود در استان خبر داد و گفت: سر ریز کنترل شده این سد به طور مستمر در حال انجام است. وحید خرمی عصر یکشنبه دبی متوسط ورودی سد سفید رود را برای امروز ۴۱۹ مترمکعب

جارستان: مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از آبگیری یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در سد سفید رود در استان خبر داد و گفت: سر ریز کنترل شده این سد به طور مستمر در حال انجام است.

وحید خرمی عصر یکشنبه دبی متوسط ورودی سد سفید رود را برای امروز ۴۱۹ مترمکعب بر ثانیه و دبی متوسط خروجی را ۳۷۰ متر مکعب عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سال گذشته میزان آبگیری سد سفید رود یک میلیارد و ۸۹ متر مکعب بوده است ، اضافه کرد: سال گذشته در همین روز( ۲۴ فروردین ماه) دبی ورودی ۶۰۰ متر مکعب و برای خروجی ۵۸۸ متر مکعب بود.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است و در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان از سد سفیدرود تامین می‌شود.
سد مخزنی سفیدرود بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود، در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شدهاست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان همچنین میزان آبگیری مخزن سد شهر بیجار را در حال حاضر ۱۰۵ میلیون متر مکعب عنوان و بیان کرد: متوسط دبی ورودی آب این سد برای امروز ( یکشنبه) ۱۹ متر مکعب بر ثانیه و متوسط خروجی آن ۱۸ متر مکعب بر ثانیه بوده است.

به گفته خرمی؛ سال گذشته در همین روز ( ۲۴ فروردین ماه) میزان آبگیری در این سد ۸۸ میلیون متر مکعب و متوسط دبی ورودی چهار متر مکعب و خروجی آن نیز به همین میزان بود.

وی با اشاره به سر ریز کنترل شده ای که برای سد سفید رود و شهر بیجار در حال انجام است، اظهار کرد: کشاورزان با توجه به پر آبی رودخانه ها و بارش ها می توانند از این فرصت بهره گرفته و زمین های خود را برای کشاورزی آماده سازی کنند.

سد مخزنی شهر بیجار (آیت الله بهجت ) از توابع امام زاده هاشم در ۳۵ کیلومتری رشت واقع شده و از نوع سنگریزه ای با رویه بتنی CFRD بوده و ارتفاع آن از پی ۵ / ۹۰ متر، طول تاج ۴۳۷ متر و عرض تاج آن ۱۱ متر می باشد. حجم کل مخزن، یکصد و پنج میلیون مترمکعب و حجم آب قابل تنظیم سالانه ۱۶۵ میلیون مترمکعب است.
این سد، بر روی رودخانه زیلکی که آب بسیار مناسبی دارد، احداث و با هدف تامین آب شرب شهرهای مرکزی و شرق نزدیگ گیلان واقع در شهرهای رشت، خشکبیجار، کوچصفهان، خمام، لشت نشاء، سنگر، آستانه اشرفیه، کیاشهر، لاهیجان، سیاهکل، لنگرود، کومله، شلمان، بندرانزلی و همچنین ۲۲۰ روستا ساخته شده است. سد مخزنی شهر بیجار( آیت الله بهجت) ، نخستین سد پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در استان گیلان به بهره برداری رسیده و برای تامین آب شرب دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت دارد./ ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.