تاریخ انتشار : جمعه 1 فروردین 1399 - 19:42
کد خبر : 54969

رشد ۱۴ درصدی تأمین کالاهای اساسی کشور از مسیر منطقه آزاد انزلی

رشد ۱۴ درصدی تأمین کالاهای اساسی کشور از مسیر منطقه آزاد انزلی

جارستان: معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی از صعود ۱۴ درصدی تامین کالاهای اساسی کشور از مسیر این منطقه در چهار ماه پایانی سال ۹۸ خبر داد. به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی وحید طالب پور با بیان اینکه افزایش تأمین کالای اساسی از طریق

جارستان: معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی از صعود ۱۴ درصدی تامین کالاهای اساسی کشور از مسیر این منطقه در چهار ماه پایانی سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی وحید طالب پور با بیان اینکه افزایش تأمین کالای اساسی از طریق بنادر و گمرکات این منطقه و تبدیل تجارت به سرمایه گذاری دو دستاورد سال ۹۸ این سازمان در حوزه اقتصادی است، افزود: در طول سال ۱۳۹۸ از طریق دو بندرگاه انزلی و کاسپین و گمرکات گلشن و انزلی افزون بر یک میلیون تن کالای اساسی و مواد اولیه کارخانجات برای نیاز کشور تامین شده است.

وی این کالاهای را  شامل روغن، غلات،چوب و برخی تجهیزات مورد نیاز تأسیسات نفتی، دام زنده، پارچه و  قطعات خودرو عنوان کرد.

وی قرار گرفتن منطقه آزاد انزلی در مسیر عبوری کریدورهای بین المللی را مزیتی برای این منطقه عنوان و تصریح کرد: به منظور بهره برداری از چنین مزیتی، تلاشهای موثری در جهت تأمین کالای اساسی از طریق کشورهای عضو اوراسیا از جمله روسیه و قزاقستان در دستور کار سازمان قرار گرفته، که در این میان بیش از ۱۵۳ هزار تن روغن، ۶۲۶ هزار تن غلات، ۱۵۲ هزار تن چوب و حدود ۳۰۰۰ teu و ۹۸ هزار تن نیز سایر اقلام وارد شده است.

طالب پور خاطرنشان کرد: سازمان منطقه آزاد انزلی تسهیلات متنوعی را برای تأمین کالای اساسی از مسیر بنادر و گمرکات منطقه از جمله کاهش عوارض،اخذ ضمانتنامه بانکی بلند مدت،کاهش تعرفه های انبارداری، مساعدت برای ترخیص کالا را به بازرگانان ارائه داده است.

معاون اقتصادی  و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد انزلی  اضافه کرد: با وجود  اینکه حجم کالای تجاری تا پایان آبان ماه سالجاری در حدود ۱۷۰میلیون دلار بود،با اقدامات تیم بازاریابی،عملیات ترخیص و مجموعه همکاری بخشهای مختلف سازمان و دیگر دستگاههای همکار سازمان نظیر گمرک جمهوری اسلامی ایران، این مقدار با رشد ۱۴ درصدی در اواخر اسفند ماه پارسال به بیش از ۳۷۰ میلیون دلار بالغ شده و سایر کالاها نیز با هدف تأمین نیاز کشور به صورت غیر تجاری از طریق منطقه ترخیص شده است.

وی رویکرد سازمان منطقه آزاد انزلی را تبدیل تجارت به سرمایه گذاری عنوان و خاطرنشان کرد: در همین راستا بسیاری از تأمین کنندگان کالای اساسی که طی چند ماه اخیر جذب منطقه شده اند،نسبت به احداث انبار، سیلو، مخازن نگهداری کالا و کارخانجات مرتبط با مزیت نسبی کشورهای همسایه ابراز تمایل کرده اند،موضوعی که برای رشد تأمین کالاهای اساسی در منطقه امیدوار کننده خواهد بود.

طالب پور ، در خصوص دلایل افزایش اقبال فعالان اقتصادی به این منطقه در طول سال ۹۸ شرح داد : یکی دیگر از دلایل افزایش استقبال بازرگانان در ورود کالاهای اساسی کشور از طریق این منطقه را باید اقدامات بازاریابی سازمان، اجرای توافقنامه اوراسیا و کاهش تعرفه های صورت گرفته در این زمینه توسط گمرکات مستقر در منطقه قلمداد کرد، به گونه ای که طی ماههای گذشته شاهد افزایش ورود کالاهایی نظیر سویا و روغن خوراکی از مسیر کشور روسیه به منطقه بوده ایم. 

وی با اشاره به تأکیدات رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان در راستای استفاده از ظرفیت های هر دو بندر گاه  انزلی و  کاسپین به صورت مکمل برای تأمین کالاهای اساسی کشور، صادرات و صادرات مجدد کالا به عنوان رویکرد جدی سازمان منطقه آزاد انزلی در سال ۱۳۹۹، اضافه کرد: از دیگر برنامه های سازمان واگذاری زمین صنعتی به سرمایه گذارانی است که با توجه به مزیت های نسبی منطقه و همجواری با کشورهای قزاقستان،روسیه،آذربایجان،ترکمنستان و دیگر کشورهای همسایه نسبت به توسعه مبادلات تجاری اعم از واردات،صادرات و ترانزیت و صادرات مجدد در منطقه اقدام می نمایند تا با راه اندازی کارخانجات صنعتی در پسکرانه این دو بندر شاهد حفظ و تداوم رشد تخلیه و بارگیری کالا باشیم.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه دریای خزر است . کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانکها و موسسات مالی – بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی – تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر  زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است./ ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.