تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 اسفند 1398 - 13:00
کد خبر : 54851

بارون ساز و جهان بعد از کرونا

بارون ساز و جهان بعد از کرونا

جارستان: علیرضا محمودی ایرانمهر نویسنده “بارون ساز” و خالق “ابر صورتی” از یک سال و اندی پیش به شفارود گیلان در کرانه دریای خزر و مجاورت جنگلهای هیرکانی پناه آورده تا دور از هیاهوی شهرهای بزرگ به نوشتن ادامه دهد. این روزها اما ایرانمهر از خلوت خودخواسته اش و قرنطینه خانگی برای دوستداران ادبیات از

جارستان: علیرضا محمودی ایرانمهر نویسنده “بارون ساز” و خالق “ابر صورتی” از یک سال و اندی پیش به شفارود گیلان در کرانه دریای خزر و مجاورت جنگلهای هیرکانی پناه آورده تا دور از هیاهوی شهرهای بزرگ به نوشتن ادامه دهد.

این روزها اما ایرانمهر از خلوت خودخواسته اش و قرنطینه خانگی برای دوستداران ادبیات از ” جهان بعد از کرونا” می گوید و آنان را به تاب آوردن در این روزهای سخت به امید فردایی بهتر تشویق می کند، عنوانی توجه بر انگیز که می تواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

این نویسنده خراسانی در مصاحبه ای از راه دور می گوید : جهان بعد از کرونا یک سلسله گفتار است که از طریق صفحه ام در اینستا منتشر می کنم بر اساس این ایده که اتفاقهای جهانی معمولا باعث می شوند نوع زندگی مردم تغییر کند .

وی ادامه می دهد : کلا اتفاق های جهانی تحول های بزرگ را بدنبال دارند مثل جنگ جهانی اول و دوم که هر کدام تحول بزرگ اجتماعی و فرهنگی را بعد از خود داشتند یا اختراع و گسترش اینترنت که روی شکل زندگی بشر تاثیر گذاشت.

ایرانمهر می افزاید: کرونا یک اتفاق جهانی است و مثل هر اتفاق جهانی بزرگ دیگری می تواند تحولی عمیق در زندگی انسان بوجود بیاورد، تلاش من در این گفتارها این است که این تحول را نشان دهم مردم را به اندیشیدن به چیستی این تحولات ترغیب کنم و این که می توانند خود را با این تحولات همراه و از این تهدید جهانی بعنوان یک فرصت استفاده کنند.

خالق ابر صورتی می گوید: هنوز فکر می کنیم شیوع این ویروس اتفاقی است که چند ماه دیگر تمام می شود و زندگی ما به روال قبل باز می گردد ، اما حتی اگر چنین باشد زندگی ما به روال قبل باز نمی گردد ، این رویداد در زیرلایه زندگی ما و دریافت های ما نسبت به زندگی، تحولی بسیار مهم ایجاد کرده که شاید در طول چند سال و حتی یکی دو دهه خود را نشان دهد، شیوع کرونا مثل هر اتفاق جهانی دیگر یک فصل تازه در زندگی بشر باز می کند .

او بر این باور است که تاثیر بحران کرونا بیشتر فرهنگی و شناختی است و اضافه می کند اگر ادبیات ایران بتواند به این تحول نیز مانند جنگ واکنش نشان دهد تاثیر خیلی عمیقی خواهد بود.

وی خاطرنشان می کند؛ ادبیات ایران به جنگ یا دفاع مقدس واکنش نشان داد اعم از مثبت و منفی و فکر می کنم نسبت به این ماجرا نیز واکنش نشان خواهد داد، چون ادبیات ما زنده و پویا است و نسبت به تحولات اجتماعی واکنش نشان می دهد .

ایرانمهر می گوید: این روزها دو کار انجام می دهم یکی تولید آثاری به شکل سریال صوتی، داستان خوانی ، مطالب طنز که در فضای مجازی اعم از اینستاگرام و تلگرام و پادکست منتشر می کنم .

کار دوم این که سعی می کنم مهارتهایی برای زندگی و آگاهی هایی برای این که مردم چطور از زمانشان استفاده کنند، با تنهایی شان ،اضطراب، بیماری ،مشکلات مالی، ترس از دست دادن عزیزان روبرو شوند و این مساله را تبدیل به یک فرصت کنند نه فقط تحمل بلکه بعنوان یک فرصت برای این که در آینده زندگی بهتری داشته باشند.

این مدرس داستان نویسی خاطرنشان می کند : البته من رسانه گسترده ای ندارم و تعداد مخاطبانم محدوداست اما دوستان می توانند این گفتارها را دنبال کنند و همین که یک نفر از این پیامها استفاده کند برای من خیلی مهم و ارزشمند است .

در بخشی از داستان ” بارون ساز” می خوانیم: گفتم هیچ چیز توی این دنیا عجیب نیست. “مهم اینه چیزهایی وجود داشته باشن که آدم دوسشون داشته باشه.”

صورت بارون ساز باز هم شبیه اسبهای هیجان زده ی مسابقه شده بود. ازحرفم خوشش اومده بود. فکرکردم زندگی مثه یه جور مسابقه است که هرچی تندتر بری زودتر به خط پایان می رسی. شاید برای همین آدمهایی که اشتیاق بیشتری برای لذت وعاشق شدن دارن زودتر ازعشق متنفرمی شن. زن های زیادی رو دیده بودم که با حسرت وتنفر خاطرات عاشقانه ی روزگار جوونی شون رو برام تعریف می کردن. زن هایی که وقتی همه ی چیزهایی رو که دوست داشتن از دست دادن بدون اینکه مردی رو دوست داشته باشن هر روزکنارش زندگی می کنن. برگهای خیس نخل های تزیینی زیر نور آفتاب تازه می درخشیدن. ماسه‌های اطراف‌مون کم‌کم گرم می‌شدن و زیر نور شفاف روز بخارمی‌کردن. بارون ساز گفت:ـ خوشحال شدم ازاینکه می تونم بارون بسازم تعجب نکردی.

بیشترازهرموقع دیگه ای شبیه اولین عشق زندگیم شده بود. شعبده باز هم وقتی می دید ازت ردستیهاش هیجان زده می شم، خوشحال می شد. توی همون هفت سالگی هم فهمیده بودم خوشحال شدن بهترین کاریه که میتونم برای یه شعبده بازبکنم. اما غیر از ساختن بارون چیزهای دیگه ای هم بودن که بابت شون خوشحال باشم. مثه این که وقتی می دیدم بارون سازهیچ چیزی درباره همسر سابقم نمیپرسه به این دلیل نیست که شنیدنش براش سخت باشه، فقط اهمیتی براش نداره. یه باربهم گفته بود،آدم ها همینطور که پیر می شن به فهرست چیزهایی که از ش می ترسن، چیزهایی که ازش بدشون می یاد، یاچیزهایی که حسرتش رو می خوردن اضافه می کنن. ولی من دلم می خواد یه فهرست ازچیزهایی که دوس دارم درست کنم.”

ایرانمهر نویسنده بارون ساز

علیرضا محمودی ایرانمهر، متولد ۱۳۵۳ مشهد، داستان نویس، فیلمنامه نویس ، نمایشنامه نویس ، مدرس داستان نویسی و منتقد ادبی است . از سال ۱۳۶۹ با انتشار نخستین داستان های کوتاه و نقدها با دنیای ادبیات آشنا شد و تا کنون با بیشتر نشریات ادبی فارسی زبان همکاری داشته، که حاصل آن بیش از یکصد عنوان داستان، نقد و پژوهش ادبی است. سال ۱۳۸۲ با داستان ابر صورتی به رتبه ی نخست مسابقه ی داستان نویسی بهرام صادقی دست یافت و در بسیاری جشنواره های دیگر موفق به کسب جوایزی شد برگزاری و داوری مسابقه های ادبی و تولید برنامه های رادیویی از دیگر کارهای علیرضا ایرنمهر است که چندین رتبه ی نخست را برای نویسندگی نمایش نامه های رادیویی به همراه داشته است. چندین داستان کوتاه از وی تا کنون به زبان های انگلیسی، آلمانی، فرانسه و عربی ترجمه شده است. کتاب های منتشر شده از ایران مهر شامل بریم خوش گذرونی، ۱۳۸۴ (مجموعه داستان) ، سفر با گردباد ۱۳۸۵ (تحلیل هرمنوتیک اشعار صائب تبریزی) ، مجموعه داستان ابر صورتی سال ۱۳۸۸ ، رمان فریدون پسر فرانک سال ۱۳۹۲ و مجموعه داستان بارون ساز ۱۳۹۵است./ ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.