تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1398 - 18:17
کد خبر : 54104

کرونا با میهمانوازی گیلانی ها جا خوش می کند

کرونا با میهمانوازی گیلانی ها جا خوش می کند

جارستان: کرونا میهمان ناخوانده گیلانی ها، تنها توانست یک هفته مردم این استان را خانه نشین کند، طی چند روز اخیر خیابان های گیلان دوباره شلوغ شده و مردم هشدارهای مسئولان برای پیشگیری از ویروس کرونا را جدی نمی گیرند. شاید فکر می کنند با این بی توجهی کرونا قهر کرده و بار سفر می

جارستان: کرونا میهمان ناخوانده گیلانی ها، تنها توانست یک هفته مردم این استان را خانه نشین کند، طی چند روز اخیر خیابان های گیلان دوباره شلوغ شده و مردم هشدارهای مسئولان برای پیشگیری از ویروس کرونا را جدی نمی گیرند.

شاید فکر می کنند با این بی توجهی کرونا قهر کرده و بار سفر می بندد و می رود، شاید هم باور ندارند کرونا ویروسی ناشناخته و موذی و مرموز است و باید در قبال آن هوشیار باشند و رفتار فردی و اجتماعی خود را مدیریت کنند.

فردی می گفت؛ این نوع رفتار مردم گیلان و رشت خود نوعی استقبال از این میهمان ناخوانده است میهمانی که با این رفتار ما جا خوش می کند و همه گیر می شود و دمار از روزگارمان درمی آورد.

ویروسی که می تواند در نتیجه این بی توجهی ها و عدم جدی گرفتن ها، تبعات آن بسیار گسترده و دامنه نفوذش آنقدر وسیع شود که دیگر دیر شود.

با انتشار خبر فوت دو نفر در گیلان در دوم اسفندماه و به دنبال آن انتشار ویروس کرونا در استان های مختلف کشور و هشدارهای مسئولان برای رعایت بهداشت فردی و خارج نشدن از منزل جز در موارد اضطرار، توصیه های دست اندرکاران و ویروس کرونا در گیلان از سوی مردم جدی گرفته شد، هفته اول خیابان های شهرهای مختلف استان به یکباره خلوت شد و مردم تنها برای خرید لوازم ضروری از خانه بیرون می آمدند.

اما در هفته جاری به ویژه دو روز گذشته خیابان های گیلان و بیش از همه شهر رشت دوباره شاهد حضور بیشتر مردم نسبت به هفته قبل و شلوغی خیابان هاست، علاوه بر ازدحام خودرو، مردم در برخی از خیابان ها به راحتی قدم می زنند و مغازه ها و فروشگاهها را سیر می کنند گویا نسبت به ویروس کرونا بی خیال شده اند و توجهی هم به هشدارها ندارند و زندگی شان به حالت عادی برگشته است.

مسئولان بیمارستان هایی که در حال خدمات رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا هستند، می گویند؛ دیروز میزان ورودی و خروجی بیماران مبتلا به این بیماری در بیمارستان ها تقریبا در شرایط سربه سری بوده ، بنابراین ضروریست تا مردم با توجه به هشدارهای بهداشتی، فقط در مواقع اضطرار از منزل خارج شوند.

برخی از شهروندان می گویند، تا کی باید در منزل بمانیم، خسته شده ایم، برای انجام کارهای روزمره و مایحتاج زندگی مجبوریم از منزل خارج شویم، عده ای دیگر بیان می کنند: آمده ایم بیرون تا حالمان خوب شود، ۱۰ روز از منزل خارج نشده ایم، افسردگی گرفته ایم.

این در حالی است که متخصصان بیماری های عفونی تاکید می کنند؛ بیماری کرونا جز با همکاری مردم و قطع چرخه شیوع این بیماری قابل کنترل نیست، بنابراین ضروری است تا همه با رعایت بهداشت فردی همکاری های لازم را داشته و حتی الامکان از منزل خارج نشوند.

تنها متخصص بیماری های اپیدمی در گیلان می گوید : کانون انتشار ویروس کرونا و عفونت در جامعه در اختیار تک تک اعضا است، تعداد محدودی از افراد در نهایت وارد بیمارستان می شوند، بخش عمده جمعیت در جامعه است، بنابراین همکاری مردم برای پیشگیری از ویروس کرونا و مقابله با آن اهمیت بسزایی دارد.

دکتر محمدرضا نقی پور می گوید: خارج نشدن مردم از منزل جز در مواقع ضروری، شستن مرتب دست ها با آب و صابون، رعایت فاصله یک متری و حضور نیافتن در تجمع ها از راه های مهم پیشگیری از انتشار ویروس کرونا است.

وی با بیان اینکه رعایت توصیه های بهداشتی مرتب باید از مردم درخواست شود تا زنجیره انتقال عفونت در جامعه شکسته شود، اضافه کرد: بیماری کرونا با همکاری مردم قابل کنترل است بنابراین ضروری است تا همه با رعایت بهداشتی فردی همکاری های لازم را داشته باشند.

مردم جز به اضطرار از منزل خارج نشوند

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مدیریت کرونا در گیلان هم این روزها بارها و بارها هشدار داده و از مردم خواسته است که در منازل خود بمانند و جز به اضطرار از منزل خارج نشوند.

دکتر مهدی شادنوش در این رابطه گفت : نیاز اصلی ما در کنترل این ویروس و مدیریت شرایط؛ مشارکت و همکاری همه جانبه مردم برای پیشگیری از توسعه مبتلایان در کنار همراهی همه دستگاه ها و نهادها و بخش های مختلف است.

وی با تاکید بر اینکه باید پیشگیری کنیم تا فرد جدیدی آلوده به این ویروس نشود، اظهار داشت : در این راستا تقاضای تاکیدی ما آن است که مردم از بیرون رفتن خودداری کرده، حتی برای خرید مایحتاج خانواده، یکی از اعضا که آموزش های کافی را هم در رعایت بهداشت دیده باشد به طور مشخص خریدها را انجام دهد و مراقبت نموده تا آلودگی را به داخل منزل نبرد.

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مدیریت کرونا در گیلان بیان داشت: به جز پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان و سایر نیروها و پرسنلی که حضورشان برای مقابله با این شرایط و شیوع کرونا ضرورت دارد بقیه باید

دکتر شادنوش با تاکید بر اینکه برای پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیشتر مشارکت و همراهی همه بخش ها ضرورت است، عنوان کرد : اگر بخواهیم بسیار خونسرد، روند زندگی عادی و روزمره خود را حفظ کنیم ماندگاری این ویروس طولانی و شیوع آن گسترده می شود اما در صورت همراهی تک تک آحاد جامعه و بسیج همگانی مردم می تواند چرخه فعالیت ویروس را قطع کند.

مردم برای حفظ سلامتی در منزل بمانند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز از مردم خواست تا زمان فروکش کردن ویروس کرونا، برای سلامتی خود و همنوعانشان در خانه هایشان بمانند.

دکتر ارسلان سالاری که خود به ویروس کرونا مبتلا شده و در منزل قرنطینه است، افزود : برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا به همکاری مردم نیازمندیم.

متخصص بیماری های عفونی و مدیر گروه علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیماری های مهلک تر شامل سارس، آنفلوآنزای پرندگان و غیره مهار شده است، اظهار داشت : کنترل و مهار بیماری کرونا با همکاری همگان امکان پذیر است و آنچه که از مردم انتظارست رعایت بهداشت فردی به ویژه شست و شوی مرتب دست ها و ماندن در منزل جز در مواقع اضطرار است.

دکتر آیدین پور کاظمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه پزشکان و کادر درمانی در بیمارستان های استان با تمام قوت برای کمک به بیماران مبتلا به ویروس کرونا تلاش می کنند، خاطر نشان کرد: از مردم می خواهیم تا با ما همکاری داشته و به توصیه های مسئولان برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا گوش دهند.

ویروس کرونا معمولاً از طریق قطرات تنفسی ناشی از عطسه یا سرفه انتشار می‌یابند که می‌تواند ویروس را به هرکسی که در تماس نزدیک با فرد آلوده است، منتقل کند. کرونا ویروس‌ها همچنین علائمی چون آنفولانزا ایجاد می‌کنند. بیماری ممکن است از تب و سرفه آغاز شده و به التهاب ریه یا بدتر از آن برسد.

با شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، فاصله گرفتن از افراد بیمار و مشکوک و استراحت در صورت بیمار شدن، می‌توان از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کرد، به علاوه به خاطر داشته باشید که استفاده از ماسک‌های تنفسی تنها در صورتی موثر است که توسط افراد آلوده مورد استفاده قرار گیرد./ ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.