تاریخ انتشار : جمعه 2 اسفند 1398 - 12:43
کد خبر : 53738

تاملی بر انتصابات روزبهان در منطقه آزاد انزلی

تاملی بر انتصابات روزبهان در منطقه آزاد انزلی

جارستان: مدت زمان زیادی از انتصاب محمدولی روزبهان بر راس سازمان منطقه آزاد انزلی نمی گذرد. روزبهان در حالی آذرماه امسال با حکم مرتضی بانک، به عنوان مدیرعامل و رئیس هیات مدیره جدید سازمان منطقه آزاد انزلی منصوب شد که پیش از این ریاست سازمان برنامه و بودجه استان گلستان را برعهده داشت. ریاست سازمان

جارستان: مدت زمان زیادی از انتصاب محمدولی روزبهان بر راس سازمان منطقه آزاد انزلی نمی گذرد. روزبهان در حالی آذرماه امسال با حکم مرتضی بانک، به عنوان مدیرعامل و رئیس هیات مدیره جدید سازمان منطقه آزاد انزلی منصوب شد که پیش از این ریاست سازمان برنامه و بودجه استان گلستان را برعهده داشت. ریاست سازمان چای کشور، مشاور و مدیرکل حوزه استاندار گیلان، رییس جهاد دانشگاهی گیلان و ریاست دانشکده علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی رشت از دیگر سوابق علمی و اجرایی بود که در کارنامه کاری روزبهان به چشم می خورد.
با این حال این سوابق اجرایی و علمی، تحت تاثیر ارتباط نزدیک روزبهان با دکتر نوبخت قرار گرفته بود و بسیاری گمان می کردند منطقه آزاد انزلی تحت مدیریت روزبهان به زودی شاهد انتصاباتی جناحی و صرفا سیاسی خواهد بود. این گمانه زنی ها اما تا حد زیادی با دقت و تامل در انتصابات اخیر روزبهان رنگ می بازد.

روزبهان و داسی که بر نداشت!

شاید برکناری مدیران منصوب شده از زمان مدیرعاملی رضا مسرور، پیش بینی رایج بسیاری از کارکنان، مدیران و البته علاقه مندان و دنبال کنندگان اخبار منطقه آزاد بود. با این حال، روزبهان نه تنها مدیران سابق را از گردونه مدیریت خارج نکرد بلکه مجید فاتحی، معاون سابق معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد انزلی را به عنوان مشاور مدیرعامل و مدیرکل حوزه ریاست سازمان منصوب نمود. وی همچنین افشین عزیزی که مشاور مدیرعامل و مدیرکل حوزه ریاست سازمان در زمان مدیرعاملی مسرور بود را هم به عنوان مشاور مدیرعامل و مدیر مجتمع بندری کاسپین منصوب نمود.

بالاخره مشاور جوان از انزلی انتخاب شد

در دوره های گذشته معمولا مشاورجوان سهم سازمان منطقه آزاد انزلی، سهم جوانان رشتی می شد با این حال، یکی از انتصابات قابل تامل روزبهان، انتصاب مشاورجوان از بین نخبگان بندرانزلی بود.

روزبهان اگرچه خود متولد رشت است اما میثم قربانی، جوان نخبه انزلیچی را به عنوان مشاور جوان منطقه آزاد انزلی منصوب نمود. نگاهی به سوابق علمی قربانی، نشان می دهد بر خلاف بسیاری از موارد گذشته، این انتصاب به هیچ عنوان رنگ و بوی سیاسی نداشته است. میثم قربانی مخترع ساخت اولین دستگاه جراحی اتوماتیک استریوتاکسی مغز در جهان بوده که توانست در جشنواره بین المللی اختراعات در کلاس پزشکی جوایز نشان برترین مخترع و مدیر پروژه در کانادا ۲۰۱۸ را کسب نماید. وی همچنین با اختراع دستگاه ایجادکننده مدل ترومای مغزی، نخاعی و عصب سیاتیک در جشنواره بین المللی اختراعات ترکیه مدال طلا در کلاس پزشکی را از آن خود کرده است.
انتصاب یک جوان نخبه انزلیچی آن هم تنها بر پایه مراتب علمی و بی توجه به پشتوانه های سیاسی، را می توان قدم بزرگ روزبهان در سیاست زدایی از منطقه آزاد انزلی دانست. یادمان نمی رود روزگاری مشاور جوان منطقه آزاد انزلی، بخشدار رشت و از نزریکان یکی از نمایندگان بوده است!

اخلاق و تجربه، مهمتر از همسویی سیاسی!

نقطه عطف معدود انتصابات روزبهان را می توان در انتصاب سرهنگ عباس بایرامی به عنوان مشاور مدیرعامل در امور امنیتی دانست. سرهنگ بایرامی به اذعان آن هایی که او را می شناسند، شخصیتی آرام و دوست داشتنی دارد و پیام انتصاب او به عنوان مشاور را می توان ارحجیت تخصص و تجربه نسبت به همسویی سیاسی در انتصابات مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد انزلی دانست. البته انتصاب رضا کحالی به عنوان مشاور در امور عمرانی هم مهر تایید دیگری بر این ادعاست. کحالی، در زمان تصدی اش بر شهرداری لاهیجان به اندازه ای موفق عمل کرد که رسانه های خبری از او حتی با لقب “امیرکبیر لاهیجان” یاد می کردند. حالا انتصاب او به عنوان مشاور امور عمرانی معنایی جز ارجحیت تخصص و تجربه بر سلایق سیاسی نخواهد داشت.

فرهنگ؛ اولویتی که از سایه عمران خارج شد!

پیشرفت های شگرف منطقه آزاد انزلی در سال های اخیر به خصوص در حوزه عمرانی بر کسی پوشیده نیست. منطقه آزاد را به حق می توان محور توسعه عمرانی استان قلمداد کرد اما در حوزه فرهنگی هم در بر همین پاشنه می چرخد؟!

روزبهان دو انتصاب مهم در حوزه فرهنگی داشته است. همین اولویت بخشی به فرهنگ در قبال عمران و توسعه را می توان نشانه ای از توجه ویژه مدیرعامل جدید منطقه آزاد بر مقوله فرهنگ دانست. پربیراه نیست اگر بگوییم دستاوردهای منطقه آزاد در حوزه فرهنگ تا کنون به هیچ وجه در حد و اندازه های عمرانی آن نبوده است. شاید به همین دلیل روزبهان با انصاب دکتر مهدوی، نخستین گام را برای اصلاح وضعیت موجود برداشته است.
حتی آنانی که ریشه این انتصاب را در موارد دیگر جستجو می کنند، مهدوی فردی دانشمند در حوزه تخصصی اش محسوب می شود. منتقدان هم بر این نکته اذعان دارند که مهدوی را از منظر تسلط به مسایل فرهنگی می توان یکی از معدود نخبگان فعلی استان به حساب آورد. البته در سوابق اجرایی او هم مناصب چشمگیری از مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا مشاور فرهنگی معاون رئیس جمهور به چشم می خورد.
این انتصاب اما با انتصاب امروز حسن‌پور به عنوان مدیر فرهنگی، هنری و آموزشی سازمان منطقه آزاد انزلی تکمیل شده و به نظر می رسد روزبهان ترکیب طلایی خود را برای تغییر در سطح فعالیت های فرهنگی منطقه آزاد و خلاصه نشدن آن به برگزاری کنسرت های موسیقی، بسته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.