تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 بهمن 1398 - 18:56
کد خبر : 53630

جریمه پنج میلیون ریالی برای یک آتش زننده کاه و کلش در لنگرود

جریمه پنج میلیون ریالی برای یک آتش زننده کاه و کلش در لنگرود

جارستان: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود گفت:فردی که در منطقه گالشکلام لنگرود اقدام به سوزاندن بقایای کشاورزی (کاه و کلش) کرده بود به پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد. سیدامین نجات روز چهارشنبه در مصاحبه ای اظهار داشت : فردی که در فصل برداشت برنج اقدام به آتش زدن ضایعات کشاورزی شالیزار

جارستان: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود گفت:فردی که در منطقه گالشکلام لنگرود اقدام به سوزاندن بقایای کشاورزی (کاه و کلش) کرده بود به پنج میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد.

سیدامین نجات روز چهارشنبه در مصاحبه ای اظهار داشت : فردی که در فصل برداشت برنج اقدام به آتش زدن ضایعات کشاورزی شالیزار مزرعه خود در منطقه گالشکلام لنگرود کرده بود مورد پیگرد قانونی قرار گرفت و از سوی این اداره به مقام قضایی شهرستان معرفی و در دادگاه به جزای نقدی محکوم شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات به حق شهروندان برخورد قانونی با افرادی است که با آتش زدن ضایعات و آلودگی شدید هوا سلامت خود و دیگران را در معرض خطر قرار می دهند و به طبیعت آسیب می رسانند .

وی اظهارداشت:از ابتدای سال جاری از سوی این اداره نزدیک به ۳۰ پرونده در خصوص آتش زدن ضایعات کشاورزی و صنعتی تشکیل و مرتکبین تحت پیگرد قضایی قرار گرفته و پرونده آنها در نزد مقامات قضایی شهرستان مفتوح است و حکم در باره تک تک آنها صادر خواهدشد.

وی گفت:به استناد ماده ۲۰ قانون هوای پاک،سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و مرتکبین به جزای نقدی محکوم می شوند.

تصریح کرد: علاوه بر توصیه و مجازات قانونی ، به دلیل مضرات و خسارات ناشی از آتش زدن کاه و کلش ، نگهداری و توجه به فایده اقتصادی و مصرف آن برای دام ها باید به مرور زمان با فرهنگ سازی مردم متوجه این موضوع شوند و به عنوان یک موضوع غیرواقعی از آن جلوگیری شود.

برخی کشاورزان در استان گیلان به رغم توصیه های کارشناسان مبنی بر مضر بودن آتش زدن کاه و کلش مزارع عادت دارند پس از برداشت محصول، بقایای آن را آتش بزنند که این مساله بویژه هنگام وزش باد می تواند موجب بروز آتش سوزی های گسترده شود .

از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان گیلان حدود یک میلیون و یکصد هزار تن کاه و کلش تولید می شود که بخش زیادی از کاه و کلش و بقایای محصولات توسط صاحبان مزارع شالیکاری آتش زده می شوند .

به گفته کارشناسان سوزاندن کاه و کلش علاوه بر بروز مشکلات تنفسی، آلودگی هوا و بیماری ، سرمایه ملی می شود که می تواند در کاغذسازی و صنعت و یا علوفه برای دام در زمستان از آن استفاده شود./ ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.