تاریخ انتشار : پنجشنبه 17 بهمن 1398 - 18:48
کد خبر : 53111

تالاب بین المللی انزلی نیازمند حفاظت همگانی است

تالاب بین المللی انزلی نیازمند حفاظت همگانی است

جارستان: موسسه مردم نهاد موج‌شکن و انجمن طرفداران توسعه انزلی با برپایی کارگاه آموزشی ” زندگی در تالابها شکوفا می شود” بر لزوم تلاش همگانی برای حفاظت از آن تاکید کردند. مسئول کمیسیون محیط زیست سازمان مردم نهاد موج شکن در حاشیه این رویداد گفت: تخریب زیستگاه‌ها، شکار، ورود گونه‌های مهاجم، تغییرات اقلیمی و ورود

جارستان: موسسه مردم نهاد موج‌شکن و انجمن طرفداران توسعه انزلی با برپایی کارگاه آموزشی ” زندگی در تالابها شکوفا می شود” بر لزوم تلاش همگانی برای حفاظت از آن تاکید کردند.

مسئول کمیسیون محیط زیست سازمان مردم نهاد موج شکن در حاشیه این رویداد گفت: تخریب زیستگاه‌ها، شکار، ورود گونه‌های مهاجم، تغییرات اقلیمی و ورود انواع آلاینده‌ها از عوامل اصلی انقراض گونه‌ها در تالاب انزلی محسوب می‌شوند.

محمد لاهوری اظهار داشت: تالاب بین‌المللی انزلی بعنوان یکی از مهمترین اکوسیستم‌های تالابی جنوب دریای خزر و زیستگاه منحصر بفردی برای بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری در سالیان اخیر با تهدیدات مختلفی مواجه است.

وی در ادامه افزود: ورود انواع آلاینده‌ها و گونه های مهاجم، تغییرات اقلیمی، پسروی آب دریای خزر، تخریب‌های گسترده جملگی تاثیرات منفی فراوانی بر روی جوامع گیاهی و جانوری وابسته به تالاب برجا می‌گذارند.

این کارشناس محیط زیست و فعال اجتماعی خاطر نشان کرد: در این شرایط بحرانی که بستر انقراض گونه‌های مختلف در تالاب فراهم می‌باشد، شکار پرندگان مهاجر نیز می‌تواند تاثیرات عمیق و بی بازگشتی بر روی جمعیت این گونه‌های با ارزش داشته باشد.

لاهوری تصریح کرد: تالاب‌انزلی صرف نظر از اینکه محل زیست و مهاجرت بیش از ۲۵۰ گونه پرنده است، هرساله پذیرای بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر در استان گیلان نیز می‌باشد.

وی با اشاره به شکار بی‌رویه پرندگان در تالاب و زیستگاه های طبیعی افزود: در این بین شکار مجاز و غیرمجاز پرندگان مهاجر نیز باعث کاهش جمعیت این گونه‌های ارزشمند می‌ شود.

لاهوری اظهار داشت:در استان گیلان سالانه هزاران پروانه شکار پرندگان مهاجر توسط سازمان محیط زیست صادر می‌ شود که این میزان فقط مربوط به شکارچیان قانون‌مداری است که نسبت به تهیه پروانه شکار و رعایت سهمیه درنظر گرفته شده ( ۴ پرنده در هر سفر) پایبند می‌باشند.

به گفته وی این درحالیست که شکار غیر مجاز صورت گرفته ( از طریق تفنگ یا تورهای زنده گیر ) چند برابر این میزان بوده و با عنایت به کمبود شدید نیرو و بودجه در سازمان محیط زیست و انجام حفاظت حداقلی، متاسفانه شاهد کشتار پرندگان مهاجر در سطح استان گیلان بویژه تالاب انزلی می‌باشیم .

این فعال محیط زیست تاکید کرد: این مهم نیازمند آموزش و فرهنگسازی به ویژه در میان کودکان و دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان و تصمیم‌سازان فردای ایران عزیز ماست.

این دو انجمن مردم نهاد اقدام به برگزاری کارگاه پرنده نگری، نقاشی و ثبت عکس یادگاری با آن، آموزش داستان نویسی با محوریت معضل شکار پرندگان با مدرسی مریم ساحلی مسئول انجمن داستان هزار و یک شب، آموزش اریگامی و ساخت پرندگان کاغذی با کاغذهای باطله و بازیافتی با برپایی کارگاه در مرکز بازدیدکنندگان تالاب بین‌المللی انزلی جمعی از دانش آموزان آینده ساز این شهرستان را با لزوم حفاظت از محیط زیست آشنا کردند.

تالاب انزلی بعنوان یکی از زیست بوم‌های ارزشمند جهان، مهار کننده سیل‌های ویرانگر، تعدیل کننده آب و هوای منطقه و زیستگاه گونه‌های زیادی از آبزیان، پرندگان و گیاهان سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین المللی رامسر به ثبت رسید.
علاوه بر تاثیرات اقلیمی، تالاب انزلی از مراکز مهم جذب گردشگر گیلان محسوب می‌شود و معیشت جمعیت قابل توجهی از ساکنان حاشیه تالاب از نظر کشاورزی، صیادی و تامین مواد اولیه صنایع دستی به حیات آن وابسته است.
فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گیاهان مهاجمی چون آزولا و سنبل آبی، تصرف اراضی و ساخت و ساز در حریم تالاب، آتش زدن نیزارها با هدف تصرف، ورود رسوبات از رودخانه‌ها و انتقال آلودگی از دریا و کاهش میزان آب موجود، حیات تالاب انزلی را به شدت به خطر انداخته است.
این معضلات تالاب انزلی را سال ۱۹۹۳ در فهرست تالاب‌های در معرض خطر (مونترو) قرار داد.

به اذعان سازمان حفاظت محیط زیست، معضلات زیست محیطی تالاب انزلی تنها به رسوب گذاری سریع و آلودگی آب و کاهش جمعیت آبزیان تالاب محدود نشده بلکه سلامت و بهداشت جوامع محلی بسیار متراکم پیرامونی خود را نیز تهدید می‌کند./ ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.