تاریخ انتشار : دوشنبه 7 بهمن 1398 - 23:05
کد خبر : 52616

یکی از اولویت های مهم بخش سلامت در کشور وگیلان برنامه ریزی برای کنترل سرطان است

یکی از اولویت های مهم بخش سلامت در کشور وگیلان برنامه ریزی برای کنترل سرطان است

جارستان: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برنامه ریزی برای کنترل سرطان را یکی از اولویت های مهم بخش سلامت در کشور و استان گیلان عنوان کرد. به مناسبت هفته سرطان دکتر فردین مهرابیان – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی گفت و گوی اختصاصی باپایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛

جارستان: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان برنامه ریزی برای کنترل سرطان را یکی از اولویت های مهم بخش سلامت در کشور و استان گیلان عنوان کرد.

به مناسبت هفته سرطان دکتر فردین مهرابیان – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی گفت و گوی اختصاصی باپایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا)؛ با بیان این مطلب که برنامه ریزی برای کنترل سرطان ، یکی از اولویت های مهم بخش سلامت در کشور و استان گیلان است، اظهار داشت: لازمه این کنترل، داشتن ثبت سامانه سرطان دقیق می باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۹۵، سامانه سیمای سرطان کشور با هدف ثبت دقیق تر و آنلاین راه اندازی شد، گفت : طبق آخرین گزارش کشوری برنامه ملی ثبت سرطان که توسط دبیرخانه منتشر می شود، تعداد موارد جدید سرطان در کشور ۱۰۹ هزارو ۶۷۳ مورد بوده که از این تعداد،۴ هزار و ۶۰۹ مورد ( چهارو دو دهم درصد) سرطان ها ، مربوط به استان گیلان است که از نظر جنسیتی ۵۵ درصد در مردان و ۴۵ درصد در زنان رخ داده است.

دکتر مهرابیان تصریح کرد: میزان بروز استاندارد سنی کل سرطان در گیلان ۱۴۹.۳ مورد (در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت) بوده و از نظر شیوع نوع سرطان ها، در کل مردان و زنان شایع ترین سرطان در گیلان، به ترتیب سرطان پستان، معده، پرستات و کولورکتال و پوست می باشد .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان باتاکید بر اینکه گیلان بر اساس آخرین رتبه بندی نسبت به کشور ، رتبه ۱۴ را دارد و جزو استان های میانی جدول می باشد، اصلاح سبک زندگی شامل تغذیه سالم، مصرف شیر، سبزی جات، میوه، مصرف غذاهای کم چرب، پرهیز ازمصرف فست فودها، داشتن تحرک کافی، ورزش و فعالیت فیزیکی منظم، کنترل چاقی و کاهش وزن، کنترل و مدیریت استرس و عدم مصرف دخانیات ( سیگار،قلیان و …) را از جمله راه های پیشگیری از بیماری سرطان عنوان کرد.

دکتر مهرابیان در پایان به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان و کولورکتال، انجام غربالگری به ویژه در خانواده های با سابقه مثبت خانوادگی را، بسیار مهم دانست و گفت : توجه به باروری و شیردهی مادران و فرزند آوری نیز نقش مهمی در کاهش بیماری پستان دارد.

پویش ملی مبارزه با سرطان، از یکم تا هفتم بهمن ماه سال جاری ” با شعار سرطان قابل پیشگیری و درمان؛ با خود مراقبتی و امید ” نامگذاری شده است./ص

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.