تاریخ انتشار : جمعه 27 دی 1398 - 10:39
کد خبر : 52088

سمینار علمی” مروری بر داروهای کاهنده ایمنی در پیوند اعضا” در گیلان گشایش یافت

سمینار علمی” مروری بر داروهای کاهنده ایمنی در پیوند اعضا” در گیلان گشایش یافت

جارستان: سمینار علمی” مروری بر داروهای کاهنده ایمنی در پیوند اعضا” با حضور رییس انجمن علمی پیوند اعضا ایران، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و اساتید بنام کشوری و استانی، در گیلان گشایش یافت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(وب دا)؛  دکتر ملک حسینی- رییس انجمن پیوند علمی اعضا ایران، ضمن تسلیت

جارستان: سمینار علمی” مروری بر داروهای کاهنده ایمنی در پیوند اعضا” با حضور رییس انجمن علمی پیوند اعضا ایران، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و اساتید بنام کشوری و استانی، در گیلان گشایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان(وب دا)؛  دکتر ملک حسینی- رییس انجمن پیوند علمی اعضا ایران، ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی و جانباختگان حادثه هواپیمایی، با بیان اینکه پیوند اعضا درجهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: این جایگاه، ارزان و آسان به دست نیامده است و در این مسیر، بنیانگداران این حوزه، زحمات زیادی متحمل شده اند تا جایی که به عنوان یکی از سخت ترین کارها در جهان شناخته شده است .

رییس انجمن پیوند اعضا ایران، با اشاره به تاریخچه پیوند اعضا، یادآور شد: در کشور ایران نیز تا کنون هزاران عمل پیوند انجام شده است، ولی  این حوزه  هنوز به جایگاه واقعی خود دست نیافته است.

وی  عمل پیوند اعضا را اقدامی   فداکارانه عنوان کرد و خاطرنشان شد: در حال حاضر جوانان زیادی علاقمند به فعالیت در این رشته هستند، ولی به دلیل کم توجهی مسوولان به این حوزه، از ورود به این عرصه خودداری کرده و بعضاً به سمت سایر رشته های درآمدزا گرایش پیدا می کنند  که این امر جای تامل دارد.

دکتر ملک حسینی با بیان اینکه عشق به وطن،  می تواند مانع خروج جوانان نخبه از کشور   شود، خواستار توجه بیشتر مسوولان به جایگاه پیوند اعضا در زمینه احقاق حق متولیان و دست اندرکاران این عرصه شد.

رییس انجمن پیوند اعضا ایران با اشاره به این مطلب که اهدای عضو در کشور ایران  اجباری نیست، خاطرنشان کرد: آمار خوب اهدای عضو در ایران نشانگر این است که خانواده‌ای بدون این که مجبور شود، برای اهدای عضو عزیزش اقدام  می کند و بی‌تردید این نشان می‌دهد ایرانیان، ملتی بزرگ و بی نظیر هستند.

دکتر ارسلان سالاری- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با اشاره به اهمیت پیوند اعضا در دین مبین اسلام، اظهار داشت: در قرآن کریم  آمده است، هر کس جان یک نفر را نجات دهد گویی که جان همه مردم را نجات داده است.

وی با ارایه تاریخچه پیوند در جهان، تصریح کرد: اولین پیوند کلیه در سال ۱۹۵۰ میلادی و اولین پیوند کبد در سال ۱۹۶۳ به انجام رسید. در ایران نیز، نخستین پیوند کلیه در سال ۱۳۴۶ در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد که این واقعه مهم، بازتاب کشوری گسترده ای به همراه داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، سیر پیوند را فزاینده خواند و خاطرنشان کرد: سالانه در کشور، ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی وجود دارد، اما از این میزان تنها یک چهارم آن به اهدا منجر می شود و متاسفانه بیش از ۱۰ هزار نفر به علت عدم دریافت عضو پیوندی از دنیا می روند.

این مقام مسوول با تاکید بر لزوم اعتلای فرهنگ اهدای عضو، اظهار داشت: گیلان نیز در سال ۱۳۷۷ با اولین پیوند کلیه، در این زمینه کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۶، موفق به انجام اولین پیوند کبد شد. تا کنون ۶۲۰ مورد پیوند کلیه موفقیت آمیز انجام شده است که  از این تعداد، ۱۲۹ مورد از دهنده مرگ مغزی بوده است. البته بسیاری از اعضا، در مرگ های مغزی منجر به اهدا در گیلان، به استان های دیگر انتقال می یابند.

دکتر سالاری با تاکید بر پتانسیل مناسب گیلان در ارتقای فرهنگ پیوند اعضا، اظهار امیدواری کرد با ارتقا زیرساخت ها در این راستا، گام های موثری برداشته شود.

دکتر سالاری، با اشاره به جلسات ویژه با حضور وزیر بهداشت، رییس سازمان برنامه و بودجه و استاندار گیلان و همچنین اهتمام مسوولان در راستای اصلاح زیرساخت های درمانی استان گیلان بر ارتقا فضای فیزیکی مراکز درمانی، از ساخت، راه اندازی مرکز جنرال پیوند گیلان، در آینده خبر داد.

در ادامه دکتر مسعود خسروی- دبیر سمینار علمی” مروری بر داروهای کاهنده ایمنی در پیوند اعضا” با تاکید بر ارتقای صنعت پیوند در دانش پزشکی، تصریح کرد: در این مسیر، به کار گیری تجارب اساتید و پیشکسوتان این عرصه، حایز اهمیت است.

وی در ادامه، راه اندازی بخش پیوند را در مراکز درمانی، به عنوان راهی برای بهره گیری از اساتید عرصه پیوند، عنوان کرد و اصلاح سیاست های بیمه ای و پیوند اتباع خارجی را در این خصوص  خواستار شد‌.

در پایان، هریک از سخنرانان به ارایه آخرین  دستاوردهای تخصصی در حوزه پیوند اعضا پرداختند/ غف- ن

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.