تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 آذر 1398 - 18:00
کد خبر : 51017

رئیس مرکز توسعه وزارت بهداشت: فلسفه وجودی دانشگاه ها در کشور فراموش شده است

رئیس مرکز توسعه وزارت بهداشت: فلسفه وجودی دانشگاه ها در کشور فراموش شده است

جارستان: رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که کارکرد اصلی دانشگاه، حل مشکل جامعه است، گفت: فلسفه وجودی دانشگاه ها در کشور فراموش شده است. پیام کبیری روز پنجشنبه در مراسم هفته پژوهش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان و تجلیل

جارستان: رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که کارکرد اصلی دانشگاه، حل مشکل جامعه است، گفت: فلسفه وجودی دانشگاه ها در کشور فراموش شده است.

پیام کبیری روز پنجشنبه در مراسم هفته پژوهش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان و تجلیل از پژوهشگران برتر این دانشگاه در رشت اظهار داشت: دانشگاه تاسیس شده تا مشکلات جامعه را مرتفع و شهر ، استان، کشور و دنیا را جای بهتر برای زیستن کنند.

وی با بیان چشم انداز یکی از دانشگاه های تیپ یک کشور و بیانیه آن دانشگاه با عناوینی از جمله کسب رتبه اول تا سوم در هر یک از شاخص های حوزه درمان ، بهداشت، غذا و دارو و غیره افزود : قرار نیست که ما اول شویم، اول شدن به کجا، در دانشگاه علوم پزشکی تهران اول هستیم اما در تهران؛ نفس نمی توان کشید.

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به پنج وظیفه خطیر دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حوزه های آموزش، پژوهش، نوآوری، کارآفرینی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به عموم مردم خاطر نشان کرد: این که هدف دانشگاه علوم پزشکی صرفا ارتقاء وضعیت سلامت مردم و حل مشکلات جامعه است، بنابراین این هدف را فراموش نکرده و خودمان را درگیر اعداد، ارقام و رتبه ها نکنیم.

وی در ادامه سخنانش با تشریح وضعیت آموزش و پژوهش پزشکی در کشور خاطر نشان کرد: در زمان حاضر، افزون بر ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی در کشور وجود دارد و بیش از ۷۰۰ مرکز تحقیقاتی در وزارت بهداشت، عرصه پژوهش در سلامت را تشکیل می دهند.

کبیری با بیان این که دانشگاه های علوم پزشکی کشور مثال بارز و واقعی، ترکیب علم و عمل هستند ، اضافه کرد: این دانشگاه ها هم تربیت کننده تئوری و عملی متخصصان علوم پزشکی و سلامت بوده و هم به کارگیرنده و بهره گیرنده متخصصان مربوطه برای ارائه خدمات نظام سلامت به مردم هستند.

وی با تشریح طرح های تحقیقاتی در علوم پزشکی و این که این طرح ها بر سه نوع شامل طرح های تحقیقاتی بنیادی و کاربردی که حاصل آن ها مقاله، طرح های فناوری که حاصل آن ثبت پتنت، اختراع و محصول و طرح های تحقیق در نظام سلامت که حاصل آن ارتقای عملکرد نظام سلامت و بهبود سلامت مردم در جامعه هستند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به وضعیت تعداد مقالات و رتبه مقالات و مستندات علمی کشور در بانک اطلاعاتی SCOPUS بیان داشت: ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۵۵ هزار و ۶۷۹ استناد از مقالات خود در این بانک اطلاعاتی کسب، در سال ۲۰۱۸ میلادی رتبه ۱۶ جهانی و اول منطقه را در دریافت تعداد استنادات به مقالات به دست آورد و در سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون نیز رتبه ۱۴ جهانی و اول منطقه را در دریافت تعداد استنادات به مقالات به دست آورده است.

حمایت از ۶۰۷ شرکت دانش بنیان در دولت تدبیر و امید

رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت فناوی و نوآوری در کشور گفت: در دو دوره دولت تدبیر و امید، حمایت از تاسیس ۶۰۷ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش مالی حدود سه هزار میلیارد ریال در سال انجام گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین به منظور سیاست اقتصاد مقاومتی تولید ۳۴۰ محصول دارویی در شرکت های دانش بنیان مستقر در دانشگاه های علوم پزشکی به انجام رسیده و ۷۴ مرکز رشد مستقر در دانشگاه های علوم پزشکی تاسیس شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره وضعیت تحقیقات و پژوهش و مقالات منتشر شده دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان بیان داشت: بعد از چندسالی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان فعالیت رو به رشدی را در پیش گرفته و بیش از نیمی از مقالات این دانشگاه در عرصه علوم پزشکی منتشر شده است.

کبیری با بیان این که شش درصد از مقالات دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ۱۰ سال گذشته در مقالات پر استناد دنیا قرار گرفته، خاطر نشان کرد: با توجه به میانگین کشوری (۱۰ درصد) این دانشگاه عقب بوده که باید به کیفیت پژوهش توجه شود.

وی با تاکید بر این که از سمت انجام هر پژوهش باید به سمت اجرای پژوهش های کاربردی مبتنی بر نیاز جامعه برویم، اضافه کرد: از افرایش کمی پژوهش ها باید به سمت بهبود کیفیت پژوهش ها برویم و پژوهش های کیفی منجر به نتیجه را ترویج و تشویق کنیم.

در پایان این مراسم جمعی از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان تجلیل شدند./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.