تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 آذر 1398 - 17:51
کد خبر : 51014

نیاز ۱۰ هزار میلیارد تومانی نگهداری راهها در سال

نیاز ۱۰ هزار میلیارد تومانی نگهداری راهها در سال

جارستان: مدیرکل ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت : سالانه برای نگهداری راه های کشور به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. شعبانعلی خاوری عصر پنجشنبه در مراسم تجلیل از راهداران و بخش حمل و نقل جاده ای استان گیلان در رشت اظهار داشت : این در شرایطی

جارستان: مدیرکل ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت : سالانه برای نگهداری راه های کشور به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

شعبانعلی خاوری عصر پنجشنبه در مراسم تجلیل از راهداران و بخش حمل و نقل جاده ای استان گیلان در رشت اظهار داشت : این در شرایطی است که سهم اعتبارات این بخش که از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای و منابع داخلی تامین می شود، حدود ۱۷ درصد این رقم است.

وی با بیان اینکه راهداری نسبت دارای اهمیت بیشتری نسبت به راهسازی است، گفت : راهسازی بدون نگهداری، موجب هدر رفت اعتبارات و سرمایه های کلان کشور خواهد بود و عدم نگهداری راه ها موجب اضمحلال و از بین رفتن این شبکه عظیم و نیز ایجاد نارضایتی می شود.

وی ارزش راههای کشور را در مجموع با حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر راه روستایی، نزدیک به ۸۰ هزار کیلومتر انواع راه های دیگر، سه هزار و ۷۰۰ هزار انواع آبرو و پل و ۱۷۷ کیلومتر تونل حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

خاوری با بیان اینکه پس از مدتی از بهره برداری به تدریج عوامل جوی و طبیعی منطقه و حجم ترافیک بار وارده بر محور، موجب فرسایش سخت ساختمان راه می شود، تصریح کرد : راهداری و نگهداری از راه ها به عنوان یک اصل باید مورد توجه قرار بگیرد که نتیجه آن تسهیل عبور و مرور و نیز آسایش و اطمینان بهره برداران از مسیر، همچنین افزایش عمر و دوام شبکه خواهد بود.

وی اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته اولویت هرگونه اجرای پروژه های عمرانی در بخش راه در مرحله اول به امر نگهداری و بهسازی شبکه موجود راه های آن کشور است، به عنوان مثال، از مجموع اعتبارات تخصیص داده شده به بخش راه کشور سوئد بیش از ۸۰ درصد آن صرف امور راهداری می شود.

وی ادامه داد: اما در کشور ما اولویت تخصیص اعتبار با ساخت و احداث پروژه های جدید است و باقیمانده بودجه به ناچار به راهداری اختصاص یافته که این بخش همواره دچار کمبود اعتبار و عقب ماندگی است.

خاوری تصریح کرد: طبق استانداردهای جهانی چهار تا شش درصد ارزش راه های هر کشور سالیانه برای نگهداری آن ها اختصاص می یابد که در کشور ما بسیار کمتر از این میزان بوده است.

وی نیاز سالیانه برای نگهداری راه های کشور را حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان دانست و گفت : آنچه به این حوزه اختصاص می یابد معادل ۱۷ درصد این رقم است.

خاوری همچنین با اشاره به آماری از حمل و نقل در کشور افزود: با توجه به سهم ۹۰ درصدی حمل و نقل زمینی درکشور، سالانه بیش از ۸۵۰ میلیون نفر سفر در قالب شرکت های حمل و نقل مسافری و وسائط نقلیه شخصی به همراه ۹ میلیون تن کالا در قالب حدود ۴۳۳ هزار سفر کامیونی بار و کالابر که در مجموع حدود ۲۸۰ هزار کیلومترطی مسیردر راه ها و جاده های بین شهری انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه این سفرها در ایامی همچون تعطیلات نوروزی، تابستان و تعطیلات رسمی متوالی و پایان هفته اوج می گیرد، تصریح کرد: در همین راستا، افزون بر ۱۹ هزار راهدار در ۲۵ استان کشور در طول سال می کوشند تا با بکارگیری ۱۲ هزار انواع ماشین آلات از محورها و شریان های مواصلاتی مراقبت کرده و شرایط را جهت سفری ایمن و راحت برای هموطنان آماده و مهیا نگه دارند.

وی همچنین به تخریب سیلاب ابتدای سال جاری در کشور اشاره و اظهار کرد:ابتدای امسال حدود ۱۵ هزار کیلومتر از جاده ها و ۱۰۰ دستگاه آبرو وپل براثر وقوع سیل تخریب شد و یا آسیب دید که مجموع خسارت وارده بر این بخش سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می شود که تقریبا همه استان ها درگیر آن بوده اند.

وی یادآور شد: در حماسه پیاده روی اربعین نیز حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر با ناوگان عمومی جا به جا شدند که این آمار حدود دو برابر سال قبل است که در کمترین زمان و به بهترین وجه انجام شد.

در این مراسم ۶۰ نفر از راهداران نمونه، رانندگان نمونه کالا و مسافری، تشکل های صنفی حمل و نقل کالا و مسافر استان، انجمن های صنفی رانندگان کالا و مسافر، کانون های حمل و نقل کالا و مسافر پلیس راه تجلیل شدند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.