تاریخ انتشار : سه شنبه 12 آذر 1398 - 22:36
کد خبر : 50311

جشن ثبت ملی ۴ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی گیلان برگزار می شود

جشن ثبت ملی ۴ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی گیلان برگزار می شود

جارستان: مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گیلان گفت: جشن ثبت ملی آثار تاریخی، طبیعی و معنوی استان گیلان به منظور توجه بیشتر به حفظ این آثار ادامه می یابد.  شهرود امیر انتخابی روز سه شنبه اظهار داشت: در این راستا ، جشن ثبت ملی سه اثر طبیعی در شهرستان رضوانشهر در آخر آذرماه جاری

جارستان: مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی گیلان گفت: جشن ثبت ملی آثار تاریخی، طبیعی و معنوی استان گیلان به منظور توجه بیشتر به حفظ این آثار ادامه می یابد.

 شهرود امیر انتخابی روز سه شنبه اظهار داشت: در این راستا ، جشن ثبت ملی سه اثر طبیعی در شهرستان رضوانشهر در آخر آذرماه جاری و  جشن ثبت اثر طبیعی تالاب سوستان در شهرستان لاهیجان  بزودی برگزار می شود .
وی خاطرنشان کرد: یکی  از راهکارهای مهم و قانونی جهت حفظ و پاسداشت آثار ،ثبت اثر در فهرست آثار ملی کشور بشمار می آید که از جمله اقدامات مهم معاونت میراث فرهنگی  این اداره کل مستند سازی ، ثبت آثار تاریخی ، طبیعی  در فهرست آثار ملی کشور است که اولین جشن ثبت ملی آثار طبیعی مربوط به کوه سماموس  هفته گذشته در رودسر برگزار شد .
وی خاطرنشان کرد: در ثبت آثار معنوی ناملموس نیز امسال ۱۱ اثر معنوی در گیلان به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل پیشرفت صددرصدی داشته است .
مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: پیشرفت فیزیکی طرح های پژوهشی و تحقیقاتی توسط کارشناسان این اداره کل نیز در سال جاری ۶۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده  و امسال نسبت به مرمت و حفاظت ۷۵طرح حفاظتی و مرمتی در گیلان اقدام شده است .
وی یادآورشد: از آبان سال  ۹۷ تا آبان  امسال مرمت اشیای فرهنگی تاریخی ۸۰درصد نسبت به مدت مشابه قبل پیشرفت داشته است و ۴۵ شی باستان شناسی در استان گیلان در این مدت مرمت شدند  و  در این مدت توانستیم دوهزار و ۲۵۰ شی تاریخی موزه ها را هم درگیلان مرمت کنیم که مرمت آن نیز رشدی ۱۲ درصدی داشته است .
امیر انتخابی افزود: در یکسال گذشته تعداد ۱۶ اثر میراث طبیعی  که دو اثر متعلق به شهرستان رودسر است به ثبت ملی  رسیده  و  برای پنج اثر تاریخی گیلان تعیین حریم شده  و  ثبت آثار منقول هم نسبت به سال گذشته پیشرفت ۶۰درصدی داشته است.
استان گیلان پس از استان های قزوین، کرمانشاه و لرستان با دارا بودن یکهزار و ۱۲۹ اثر ثبتی در فهرست آثار ملی، چهارمین استان در سطح کشور به لحاظ تراکم بالای آثار تاریخی است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.