تاریخ انتشار : سه شنبه 12 آذر 1398 - 15:28
کد خبر : 50292

به مناسبت ۱۳ آذر (( روز بیمه )) تشریح شد: تامین اجتماعی کامل ترین شکل بیمه های اجتماعی

به مناسبت ۱۳ آذر (( روز بیمه )) تشریح شد: تامین اجتماعی کامل ترین شکل بیمه های اجتماعی

جارستان: در آستانه روز بیمه و با هدف تنویر افکار عمومی ، تفاوتهای بیمه های تجاری و اجتماعی طی مقاله ای از سوی کارشناس تامین اجتماعی گیلان تشریح شد. در این مقاله آمده است : توسعه و گسترش زندگی درجوامع امروزی علیرغم ایجاد بسترهای مطلوب همچون بالارفتن تکنولوژی و امکانات برای آسایش ، سبب بیشتر

جارستان: در آستانه روز بیمه و با هدف تنویر افکار عمومی ، تفاوتهای بیمه های تجاری و اجتماعی طی مقاله ای از سوی کارشناس تامین اجتماعی گیلان تشریح شد.
در این مقاله آمده است :

توسعه و گسترش زندگی درجوامع امروزی علیرغم ایجاد بسترهای مطلوب همچون بالارفتن تکنولوژی و امکانات برای آسایش ، سبب بیشتر شدن دغدغه ها و سلب آرامش از انسانها گردیده است .

رشد روزافزون دغدغه های بشری و نگرانی های حاصل ازعدم اطمینان به آینده و فقدان امنیت روانی لازم در نسل امروز ، فضایی را ایجاد نموده که پوشش و جبران کاستی ها وخلأهای آن جهت دستیابی برای رفع کمبودهای این حوزه افراد را بسوی مکانیزمی بمنظور حمایتهای مناسب سوق میدهد که بیمه ها در اشکال مختلف جلوه ای بارز از آن میباشند .

هرچند تاریخچه پیدایش بیمه ها از قدمتی بسیار برخوردار است لیکن نیازمندی های دنیای امروز و تغییر سبک زندگی انسانها ، شقوق متفاوتی را درشرایط کنونی برای آن فراهم نموده که درقالبهای تجاری و پیشرفته آن بصورت بیمه های اجتماعی بروز یافته است .

افزایش دامنه خدمات وتعداد بیمه های تجاری درکشور در دو دهه اخیر مصداقی بارز برای این امر بوده و تلاش برای جلب مشتری وبازاریابی دراین عرصه با شناسایی گلوگاههای موجود درزندگی بعنوان دغدغه ها و نگرانی ها هرروز ادامه دارد

نکته حائز اهمیت اینکه دراکثر بیمه های تجاری ، ماهیت وارتباط تعهداتی ، مشروط و یکسویه و درقبال اموال ، مسئولیتها واقسام امروزی تر آن پوششهای عمروآتیه تعریف شده که بهره گیری ازارقام و محاسبات جذاب برای جلوه گیری درآن مشهود میباشد درحالی که در بیمه های اجتماعی بطور مستقیم انسان بعنوان شریف ترین وارزشمندترین موجود موضوع بیمه قرارگرفته وگستره خدمات وتعهدات ، ایجاد آرامش و تامین آینده ای با کمترین نگرانی را دنبال مینماید .

برخلاف ظاهر فریبا وجذاب بیمه های تجاری درحوزه هایی همچون عمر و آتیه ، محاسبات تحلیلی هزینه فایده با اعمال حداکثر سود برای حق بیمه های پرداختی دریک دوره طولانی ( بین ۲۰ تا ۳۰ سال ) بیانگرداشتن مطلوبیتی بالاتر در بیمه های اجتماعی به جهت استمرار امکان دریافت وضمانتهای اعتباری است ودراین بین تامین اجتماعی تبلوری ناب از بیمه های اجتماعی تلقی میگردد که دامنه تعهداتی آن از قبل تولد ( پوششهای درمانی برای مادر باردار ) تا پس از مرگ ( کمک هزینه کفن و دفن و مستمری بازماندگان ) بوده و با رویکرد و ماهیتی اجتماعی اقتصادی بدنبال استقرار امنیت و عدالت اجتماعی از طریق بازتوزیع درآمدها بصورت مشاع و بین النسلی است .

تامین اجتماعی درایران هرچند گره خورده با قانون کار است ولیکن درشکل نوین خود با تسری شمولیت گروههای مختلف حرف و مشاغل آزاد و اختیاری ، کوشش برای تحقق مفاهیم اصیل بیمه های اجتماعی برای سالهای پیری و سالمندی ، ایام بیماری و بیکاری و… را سرلوحه فعالیتهای خود قرارداده است .

نفوذ دراقشارمختلف وتنوع مخاطبین ازلایه های گوناگون جامعه (استاد دانشگاه ،پزشک ،مهندس ،کارشناس و کارمند ، تکنسین وکارگر ، راننده و باربر، زنان خانه دار و… ) وگستردگی خدمات از ویژگیهای بارز در تامین اجتماعی بوده وجنس تعهداتی آن اکثراً در زمان اضطراربرای بیمه شده میباشد .

در دنیای کنونی تامین اجتماعی درتمامی کشورها یکی ازشاخص های توسعه تلقی گردیده واز آن بمنزله ابزاروبستری برای این مهم یاد میگردد ودولتمردان وسیاسیون جهان همواره یکی ازراهبردهای محوری و خط مشی های اساسی برنامه های خودرا تلاش برای رشد بیشترتامین اجتماعی معرفی مینمایند .

هرچندگستردگی مخاطبان وپیچیدگی ها وتعدد قوانین مربوطه باعث شده تا رضایتمندی کامل و همه جانبه ازاین سازمان بزرگ و مردم نهاد با مشارکت شرکای اجتماعی چند میلیونی میسر نگردد لیکن باید پذیرفت که بدون شک این سازمان نقطه اتکا و امید بسیاری از خانواده ها از حیث تامین معیشتی و پشتوانه ای برای فردای گردانندگان چرخهای تولید و صنعت امروز جامعه است .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.