تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 آبان 1398 - 18:41
کد خبر : 49791

۲۰درصد باغ های مرکبات رودسر به آفت مگس مدیترانه ای آلوده شدند

۲۰درصد باغ های مرکبات رودسر به آفت مگس مدیترانه ای آلوده شدند

جارستان: مدیرجهاکشاورزی شهرستان رودسر گفت: با مساعد بودن شرایط آب و هوایی در زمستان و تابستان گذشته ،۲۰درصد باغ های مرکبات این شهرستان به آفت مگس مدیترانه ای مرکبات آلوده شدند. عبداله غلامپور در روز پنج شنبه اظهار داشت: این آفت از سال ۱۳۸۹در شهرستان رودسر مشاهده و گزارش شد که  در سال جاری دامنه گسترش

جارستان: مدیرجهاکشاورزی شهرستان رودسر گفت: با مساعد بودن شرایط آب و هوایی در زمستان و تابستان گذشته ،۲۰درصد باغ های مرکبات این شهرستان به آفت مگس مدیترانه ای مرکبات آلوده شدند.

عبداله غلامپور در روز پنج شنبه اظهار داشت: این آفت از سال ۱۳۸۹در شهرستان رودسر مشاهده و گزارش شد که  در سال جاری دامنه گسترش آن به  باغ های مرکبات این شهرستان  با توجه به تعداد میزبان های آن  افزایش یافته و تا ۲۰ درصد باغ های رودسر را مبتلا کرده است.
به گفته وی با توجه به نوسانات آب و هوایی و شرایط اقلیمی امسال پیشرفت آن نسبت به سال های گذشته بیشتر بوده و شرایط آب و هوایی ملایم در زمستان سال گذشته و ظهور زودهنگام آفت و مناسب بودن شرایط جوی در تابستان و پاییز امسال ، علت  افزایش جمعیت  این آفت نسبت به سال های گذشته  است .
وی خاطرنشان کرد: این آفت از طریق میوه های آلوده و پرواز حشره کامل در منطقه رودسر  از طریق آلودگی میوه های آلوده  استان همجوار (مازندران ) به باغ های این شهرستان  گسترش یافته است.
وی راه های کنترل آفت را معدوم کردن میوه های آلوده در عمق حداقل ۵۰سانتی متری خاک یا نگهداری میوه های آلوده درکیسه های نایلونی ضخیم و بدون منفذ،استفاده از تله های جلب کننده مگس میوه جهت ردیابی و کنترل و طعمه پاشی بوسیله پروتئین هیدرولیزات ومالاتیون  ذکر و تصریح کرد:برنامه های بخش دولتی از طریق برگزاری کلاس های آموزشی و ترویجی، دوره ها و کارگاه های آموزشی مانور انجام می شود.
غلامپور درخصوص آموزش راه های پیشگیری و کنترل آفت مگس مدیترانه ای نیز افزود : در سال جاری دو کارگاه آموزشی ، ۱۲کلاس آموزشی و دو مورد مانور  جهت کنترل آفت  در سطح شهرستان برای کشاورزان برگزار شد .
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن آموزش انفرادی کشاورزان به تعداد دوهزار و  ۶۰۰ نفر، تهیه و توزیع اطلاعیه های ترویجی ۶۳۰ برگ و سایر اقدامات از جمله جلسه ستاد پیشگیری از  این آفت در بخشداری چابکسر  به منظور پیشگیری و  مبارزه با مگس مدیترانه ای مرکبات در شهرستان رودسر انجام شده است. 
مگس میوه مدیترانه ای یکی از مخرب ترین آفات کشاورزی درجهان است که به علت انتشار وسیع   ،تحمل بهتر شرایط آب و هوای سرد نسبت به سایر گونه ها ی مگس میوه و دامنه میزبانی وسیع دارای بالاترین خسارت اقتصادی در بین گونه های مگس میوه ای می باشد .
این آفت  اولین بار در سال ۱۳۵۴روی میوه هلو در باغها و باغچه های اطراف ایستگاه را ه آهن مشهد و متعاقب آن در باغچه ها و باغهای داخل و اطراف شهر یزد مشاهده شد و در طول سال های ۱۳۵۴تا۱۳۵۷ از اطراف تهران و بخش های شرقی استان مازندران  در شهرستان های بهشهر ،ساری ، قائمشهر ،بابل ،بابلسر ،محمود آباد و نور  گزارش شد.
شهرستان رودسر  با چهار بخش مرکزی، کلاچای، رحیم آباد و چابکسر در ۷۵ کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع شده است.
این شهرستان  قطب تولید گل گاوزبان و فندق کشور محسوب می شود و مهمترین شهرستان تولید کننده مرکبات در گیلان است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.