تاریخ انتشار : دوشنبه 8 مهر 1398 - 12:41
کد خبر : 46269

ثبت محوطه باستانی سه هزار ساله گیلان در فهرست آثار ملی

ثبت محوطه باستانی سه هزار ساله گیلان در فهرست آثار ملی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: محوطه باستانی کاسی سرای شهرستان فومن با بیش از سه هزار سال قدمت ،بعنوان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی مناطق جلگه ای استان به همراه ۱۱ اثر غیرمنقول دیگر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید . جارستان_ ولی جهانی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: محوطه باستانی کاسی سرای شهرستان فومن با بیش از سه هزار سال قدمت ،بعنوان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی مناطق جلگه ای استان به همراه ۱۱ اثر غیرمنقول دیگر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید .

جارستان_ ولی جهانی : کاسی سرا  روستایی کهن در در دهستان سردار جنگل است که اگرچه در منطقه مرتفع واقع نشده ولی در کاوش های باستان شناسی آثار قابل توجهی از ادوار گذشته از آن بدست آمده است .

 به نظر می رسد این تپه باستانی  یکی از آثار ارزشمند مربوط به دوره ی عصر آهن در جلگه های گیلان باشد که بسیار حائز اهمیت است. در  بررسی های بعمل آمده، آثاری از خشت های دست ساز، سفالینه هایی با رنگ های متنوع و لایه های سوختگی مشاهده شده است.
عمده ترین سفالینه های که از روی این تپه جمع آوری شده از نوع خاکستری و قرمز بودند که قدمت این نوع سفالینه ها به  بیش از سه هزار سال می رسد، لذا باتوجه به اینکه این تپه باستانی اولین اثر شناسایی شده مربوطه به پیش از اسلام در دشت های فومنات است ؛ قرار گیری این اثر باستانی در مسیر راه قدیمی فومن به ماسوله و استفاده از صخره طبیعی بعنوان سکونت گاه خود در هزاره اول پیش از میلاد این احتمال وجود دارد، در هزاره اول پیش از میلاد اقوام مختلف این منطقه آشنایی کامل با ساخت بنا روی صخره های طبیعی را داشتند و این سنت تا دوره تیموری و قاجاری نیز ادامه داشت که نمونه های آن در شهر تاریخی ماسوله و کهنه ماسوله قابل مشاهده است. 
جهانی افزود: از دیگر آثار ثبت شده غیر منقولِ این فهرست می توان به پل آجری  فومن  مربوط به دوره قاجار ، پل خشتی فومن ،گراند هتل انزلی مربوط به دوره پهلوی اول ، ساختمان فلاحت لاهیجان  مربوط به دوره پهلوی اول، غار باستانی دستکند میکال  مربوط به اوایل اسلام،  محوطه باستانی کاسی سرا  مربوط به هزاره اول قبل از میلاد ، خانه نبی زاده مربوط به دوره پهلوی اول، امامزاده عین علی مربوط به دوره قاجار، اداره هواشناسی انزلی  مربوط به پهلوی اول، محوطه ی باستانی لیارسنگ بن مربوط به دوره اشکانی و ساسانی اشاره کرد.  
یک هزار و ۱۰۰ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است./ایرنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.