تاریخ انتشار : شنبه 29 تیر 1398 - 19:43
کد خبر : 42330

ولی جهانی معاون فرهنگی میراث فرهنگی و گردشگری استان :آرامگاه دکتر حشمت در رشت تخریب نشده است

ولی جهانی معاون فرهنگی میراث فرهنگی و گردشگری استان :آرامگاه دکتر حشمت در رشت تخریب نشده است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اعلام کرد: در جریان نصب المان برای آرامگاه دکتر حشمت از سران نهضت جنگل ، مزار دکتر حشمت تخریب نشده است. جارستان :ولی جهانی افزود: انتشار خبر تخریب مزار دکتر حشمت در فضای مجازی صحت ندارد و نصب المان بر مزار ایشان طی روزهای

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اعلام کرد: در جریان نصب المان برای آرامگاه دکتر حشمت از سران نهضت جنگل ، مزار دکتر حشمت تخریب نشده است.

جارستان :ولی جهانی افزود: انتشار خبر تخریب مزار دکتر حشمت در فضای مجازی صحت ندارد و نصب المان بر مزار ایشان طی روزهای آینده با حضور ناظر میراث فرهنگی و یک باستانشناس انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: شهرداری رشت قصد ساخت المان در مزار این مبارز نهضت جنگل واقع در محله چله خانه رشت را دارد و برای انجام این کار مزار دکتر حشمت دچار تخریب یا تغییر نخواهد شد.
مدتیست ساماندهی آرامگاه دکتر حشمت از سران نهضت جنگل، در دستور کار مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان و شهرداری رشت قرار گرفته؛ این اقدام در راستای ارج نهادن به مفاخر استان به مرحله اجرا رسیده است.
پروژه مرمت آرامگاه دکتر حشمت در سال ۹۱-۹۰ در دستور کار قرار گرفت که مرحله نخست آن با فراخوان عمومی برای طراحی آرامگاه انجام شد و در نهایت طرحی برگرفته از الگوی معماری سنتی گیلان مورد تأیید قرار گرفت.
پس از بررسی‌های انجام شده و نشست‌های مکرر ادامه اجرای ساماندهی آرامگاه دکتر حشمت واقع در گورستان چله خانه رشت در دستور کار مشترک این اداره کل و شهرداری رشت است.
ابراهیم حشمت طالقانی (زاده ۱۲۶۴ روستای شهراسر طالقان – درگذشته ۲۱ اردیبهشت ۱۲۹۸ در رشت) ملقب به حشمت الاطباء و سردار حشمت فرزند عباسقلی بود. وی از سران نهضت جنگل بود که از آغاز تشکیل این نهضت با آن همکاری می‌کرد و چندی از طرف هیأت اتحاد اسلام که شورای رهبری نهضت جنگل محسوب می‌شد، به حکومت لاهیجان منصوب شد. دکتر حشمت بناچارامان نامه حکومت مرکزی را می‌پذیرد و تسلیم قوای دولتی شده و سرانجام محاکمه و به دار آویخته می‌شود. دکتر حشمت در روز چهاردهم اردیبهشت سال ۱۲۹۸ شمسی برابر با یازدهم شعبان ۱۳۳۷ هجری قمری و دوم ماه مه ۱۹۱۹ میلادی درگذشت.
پیکر او را کاس آقا حسام معروف به خیاط که از آزادیخواهان قدیمی مقیم رشت بود، تحویل گرفت و در گورستان محله چله‌خانه به خاک سپرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.