تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 خرداد 1398 - 10:21
کد خبر : 40100

واکنش دبیر انجمن اسلامی مهندسان گیلان به حواشی سخنرانی آذر منصوری در رشت: نمایندگان در قبال اقدامات غیرقانونی و نقض حقوق شهروندی موضع‌گیری کنند

واکنش دبیر انجمن اسلامی مهندسان گیلان به حواشی سخنرانی آذر منصوری در رشت: نمایندگان در قبال اقدامات غیرقانونی و نقض حقوق شهروندی موضع‌گیری کنند

جمشید رسایی: از آنجایی که هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود با اقدامات غیرقانونی و هرگونه بی‌عدالتی برخورد کنند و از حق و حقوق مردم در راستای اجرای بهتر و بیشتر عدالت دفاع کنند.  چهارشنبه گذشته، رشت شاهد برگزاری همایشی تحت عنوان “واکاوی آینده اصلاحات در

جمشید رسایی: از آنجایی که هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود با اقدامات غیرقانونی و هرگونه بی‌عدالتی برخورد کنند و از حق و حقوق مردم در راستای اجرای بهتر و بیشتر عدالت دفاع کنند.

 چهارشنبه گذشته، رشت شاهد برگزاری همایشی تحت عنوان “واکاوی آینده اصلاحات در ایران” بود که به دعوت حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، با همکاری جمعیت زنان مسلمان نواندیش و با سخنرانی مهندس آذر منصوری، برگزار شد.

این همایش به رغم برخورداری از مجوزهای قانونی و موافقت شورای تأمین شهرستان رشت، با اعتراض رسانه‌ای و میدانی عده‌ای همراه شد که سخنران مراسم را به دلیل داشتن محکومیت زندان در جریان دادگاه‌های رسیدگی کننده به حوادث پس از انتخابات سال ۸۸،  فاقد شایستگی و حق سخنرانی برای مردم گیلان دانسته و با محاصره محل سخنرانی و سردادن شعارهای ضددولتی، برگزاری همایش را با حاشیه‌هایی همراه کردند.

با مهندس جمشید رسایی، دبیر تشکیلات گیلان انجمن اسلامی مهندسان ایران، به گفت‌وگو نشستیم و نظر او را در خصوص وقایع اخیر جویا شدیم.

رسایی، دبیر انجمن اسلامی مهندسان گیلان، با اشاره به اینکه امام خمینی در دوران حیات سیاسی و اجتماعی خود همواره بر رعایت قانون و قانون گرایی اصرار داشتند، گفت: قانون‌گرایی مقدمه‌ای برای اجرای عدالت و اجرای عدالت از اهداف اصلی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام اسلامی است؛ لذا اگر کسی خود را پیرو امام خمینی(ره) می‌داند و تلاش دارد تا اهداف کامل انقلاب اسلامی محقق شود، باید در همه امور، اجرای قانون و رعایت آن را مد نظر داشته باشد تا از مسیر عدالت خارج نشود.

وی افزود: امام خمینی(ره) در موارد متعددی از بیانات و رهنمودهای خود تاکید کرده‌اند که همه موظفند به قانون عمل کنند و آنرا رعایت نمایند؛ رهبر معظم انقلاب هم مکرر موضوع رعایت قانون و پرهیز از قانون گریزی را مورد توجه قرار داده‌اند، از جمله در دیداری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سرپیچی از قانون را زمینه ورود به مرز دیکتاتوری دانسته‌اند و فرموده‌اند “اگر انقیاد به قانون نبود (نباشد) روح دیکتاتوری یواش یواش بروز خواهد کرد”. این یعنی اگر فرمانبرداری از قانون نداشته باشیم، دیکتاتوری در وجودمان رشد می‌کند.

دبیر انجمن اسلامی مهندسان گیلان ادامه داد: امام خمینی(ره) نیز در همین خصوص می‌فرمایند اگر همه اشخاص، گروهها و نهادها در سرتاسر کشور به قانون خاضع شوند و قانون را محترم بشمارند، هیچ اختلافی پیش نمی‌آید و تاکید دارند “کسانی که می‌خواهند قانون را بشکنند، اینها دیکتاتورانی هستند که به صورت اسلامی پیش آمده‌اند یا به صورت آزادی و امثال این حرف‌ها”.

وی با اشاره به اصول ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: مردم همه از حقوق مساوی برخوردارند و در حمایت قانون قرار دارند؛ هیچ کس نمی‌تواند و نباید مردم را از حقوق انسانی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آنان محروم نماید.

 رسایی افزود: با توجه به اصول ۲۳، ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی، نمی‌توان افراد را به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض قرار داد و یا آنها را از شرکت در احزاب و جمعیت‌ها منع کرد. همچنین تشکیل اجتماعات در چارچوب قانون، آزاد است و نباید محدودیت‌هایی شخصی، سلیقه‌ای و غیرقانونی برای آنها ایجاد کرد.

وی اظهار کرد: مسئولان باید همواره از حقوق مردم دفاع نمایند و با توجه به اینکه در منشور حقوق شهروندی بر حق تشکیل احزاب، فعالیت در آنها و تشکیل اجتماعات تاکید شده، لذا مسئولان ذی‌ربط باید زمینه فعالیت احزاب و تشکیل اجتماعات را فراهم نمایند و در این راستا اقدامات و موضعگیریهای مسئولان استانداری و نهادهای انتظامی و امنیتی استان به منظور برگزاری مراسم هفته گذشته ۲ حزب اصلاح طلب قابل تقدیر است.

عضو شورای اصلاح طلبان استان گیلان با اشاره به اصل ۷۴ قانون اساسی گفت: از آنجایی که هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود با اقدامات غیرقانونی و هرگونه بی‌عدالتی برخورد کنند و از حق و حقوق مردم در راستای اجرای بهتر و بیشتر عدالت دفاع کنند. لذا از مهمترین مواردی که باید توسط آنان مورد توجه قرار گیرد رعایت حقوق شهروندی است.

وی افزود: نماینده مجلس شورای اسلامی نماینده جناح یا گروه خاصی نیست و اگر در اقدامات و موضعگیریهای خود به نحوی عمل نمایند که شائبه حفاظت از منافع جناحی افراد یا عوامل و عده‌ای خاص به‌وجود آید، مردم اینگونه قضاوت می‌کنند که عدالت در گفتار و رفتار او رعایت نشده و به تبع آن اجرای وظایف نمایندگی مردم دچار خدشه و انحراف شده است.

رسایی در مورد مسایل پیش آمده در ارتباط با مراسم هفته گذشته ۲ حزب اصلاح‌طلب گیلان گفت: مخالفان برگزاری این مراسم می توانستند دلایل خود را به مراجع مربوطه اعلام کنند و از طریق قانونی پیگیر مباحث خود باشند و قطعا باید تابع نظرات و تصمیمات مراجع مذکور باشند.

وی با اشاره به اقدام مخالفان برگزاری مراسم مذکور که با در دست داشتن تابلوهایی با مضامین مشکلات اقتصادی مردم در محل مراسم تجمع کرده بودند، گفت: اگر قصد آنها پیگیری مشکلات اقتصادی مردم بود، می‌توانستند درخواست برگزاری مراسم جداگانه‌ای با موضوع فوق را بنمایند و در فضایی آرام به بررسی این مباحث و ارایه راه‌کارهای حل مشکلات اقتصادی بپردازند.

دبیر انجمن اسلامی مهندسان گیلان ادامه داد: مخالفان برگزاری مراسم هفته گذشته، که خود را از دلسوزان نظام و کشور می‌دانند، باید دقت نمایند که با اقدامات نامناسب، ظلم به نظام و کشور نکنند. برخی مواقع اقدامی نسنجیده می تواند خساراتی ایجاد کند که حتی نیت خوب افراد را هم زیر سئوال ببرد.

رسایی در پایان تأکید کرد: نمایندگان جناحها و تشکل‌های مختلف و از جمله موافقان و مخالفان برگزاری مراسم هفته گذشته، می‌توانند در نشست‌هایی با حضور مسئولان سیاسی و امنیتی استان، با گفت‌وگو و تبادل نظر در چارچوب قانون، زمینه فعالیت بهتر احزاب و جناح‌های مختلف کشور را فراهم کنند و از تکرار اینگونه وقایع که نفعی برای هیچکس ندارد جلوگیری نمایند.

  • منبع : رُوار

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.