تاریخ انتشار : دوشنبه 11 تیر 1397 - 1:08
کد خبر : 34913

آیا آموزش و پرورش گیلان همچنان در ید قدرت نماینده اعتدالی باقی می‌ماند؟!

آیا آموزش و پرورش گیلان همچنان در ید قدرت نماینده اعتدالی باقی می‌ماند؟!

اواخر سال گذشته بود که اعلام شد با تمدید بازنشستگی مهدی حاجتی مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان مخالفت گردید و از همان روزها جنگی تمام عیار برای کسب این کرسی توسط نیروهای منصوب به برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رشت آغاز شد.

بالاخره حاجتی از آموزش و پرورش گیلان رفت. مدیرکل سابق آموزش و پرورش که از یک سو ارتباط حسنه ای با جعفرزاده، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی داشت و از سوی دیگر یکی از نورچشمی های نوبخت در گیلان به شمار می آمد، توانسته بود با حمایت گلی، معاون سابق آموزش و پرورش و معاون فعلی سازمان مدیریت و همچنین از نیروهای اصلی حزب اعتدال و توسعه گیلان مدیرکل آموزش شود.

حضور حاجتی در سایه حمایت های جعفرزاده ادامه دار شد تا آن جا که توانست مدیریت خود را که از آذر سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود تا تیر ماه سال ۹۷ ادامه دهد. حتی حالا هم که رفته، گمانه زنی هایی در خصوص حضورش در انتخابات آتی مجلس و اعلام حمایت جعفرزاده از او، وجود دارد.

با مسجل شدن بازنشستگی حاجتی، جنگ پنهان نمایندگان برای در اختیار گرفتن کرسی مدیرکلی آموزش و پرورش گیلان و نشاندن گزینه نزدیک به خود در این اداره کل شدت گرفت. بزرگترین و پرجمعیت ترین اداره کل گیلان، آن چنان در لایه های مختلف زندگی مردم رشت و گیلان نفوذ کرده است که حضور مدیرکل همسو در آن، نعمتی برای داوطلبان دور بعدی انتخابات مجلس به شمار می آمد.

از یک سو جعفرزاده نمی خواست تا تعاملاتش با مدیریت آموزش و پرورش استان به سطحی پایین تر از گذشته تنزل پیدا کند و از سوی دیگر جبار کوچکی نژاد که خود زمانی مدیرکل آموزش و پرورش گیلان بود و  هم اکنون هم در مجلس نایب رییس کمیسیون آموزش است، تلاش می کرد تا از فرصت بوجود آمده یعنی عدم پذیرش مشروط بازنشستگی حاجتی استفاده کرده و مجددا آب رفته را به جوی خویش بازگرداند.

جنگ پنهان این دو نماینده آغاز شد و هر یک تلاش می کردند تا نظر مساعد وزیر آموزش و پرورش را برای انتصاب گزینه نزدیک به خود جلب کنند.

در همان ابتدا خدیجه گلین مقدم و رضا صادقی از نیروهای اصلاح طلب پیشنهاد شده بودند که البته در این مهم موفق نبودند. سپس نیروهای داخل اداره کل برای این سمت معرفی گشتند که یک به یک به بهانه های مختلف از گردونه رقابت خارج شدند، از سیروس محمدی، غلامرضا مدبری فر، محمد امجدی، شاهین کوچکی، نورالله اکبری گرفته تا خود محمدرضا گلی.

ناگهان نماینده اصولگرا که دیگر فقط عضو کمیسیون آموزش مجلس نبود و این بار نایب رییس شده بود، قدرت گرفت و دو گزینه وی یعنی اسفندیار ضیایی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و علی اوسط اکبری مقدم مدیرکل نوسازی مدارس گیلان هر یک در پروسه ای تقریبا مدیرکل شده بودند و حتی به دنبال جایگزین در اداره مطبوعه آنها می گشتند. اما وقتی خبر مدیرکل شدن فردی به نام نادر جهان آرای به عنوان مدیرکل اموزش و پرورش استان گیلان از وزارتخانه به بیرون درز پیدا کرد، معلوم شد نماینده اعتدال گرا در این مدت بیکار ننشسته بود.

اما آیا نادر جهان آرای ادامه دهنده خط مشی مهدی حاجتی در اداره کل اموزش و پرورش گیلان است؟ این سئوالی است که برای دست یافتن به پاسخ ان باید کمی صبر کرد. اگرچه می توان حدس زد که با مدیریت جهان آرای، تا حد زیادی از سیاست زدگی های گذشته در آموزش و پرورش گیلان کاسته شود.

آنچه مشخص است این است که نیروهای منصوب به کوچکی نژاد در دقیقه نود نتوانستند بر کرسی مدیریت بنشینند و این گمانه زنی وجود دارد که جهان آرا با چراغ سبز جعفرزاده مدیرکل شده باشد. به خصوص که در کارنامه جهان آرا گرفتن حکم معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان تهران در دولت تدبیر و امید وجود دارد و حتی این استاد دانشگاه مشاور معاون وزیر این دولت نیز بوده است.

با این گمانه زنی ها باید به این نتیجه رسید که آموزش و پرورش همچنان در ید قدرت نماینده اعتدالی باقی مانده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.