تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مرداد 1396 - 9:26
کد خبر : 23219

جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان به گفتمان فرهنگی تبدیل شده است

جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان به گفتمان فرهنگی تبدیل شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت:هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان به یک گفتمان فرهنگی غالب تبدیل شده است.

فیروز فاضلی شامگاه شنبه در آیین رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان اظهارداشت: در گفتمان اندیشه به کنش ، و کنش به رفتار و در نهایت به یک فرهنگ تبدیل می شود که جشنواره لاهیجان با طی این مراحل هم اکنون به یک گفتمان فرهنگی و هنری غالب تبدیل شده است و به عنوان مطالبه شهروندی ادامه پیدا خواهدکرد.
وی افزود: در برنامه های فرهنگی نظیر این جشنواره همه کارها توسط هنرمندان انجام می گیرد و خودشان راه را نشان می دهند و مسوولان فقط در کنار این هنرمندان به عنوان تماشگر حضور پیدا می کنند.
وی خاطرنشان کرد: اجرای میدانی جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان هم اکنون به عنوان یک نمایش ملی در سطح کشور مطرح است و کار آن پیوند دادن هنر با زندگی مردم و شهروندان است و در این جشنواره تماشاگر جزئی از حادثه می شود .
فاضلی ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم خود را موظف می داند که حقوق شهروندی را ادا کند و تئاتر خیابانی قوی ترین مورد از اجزای تیم حقوق شهروندی است که به نمایش در می آید.
وی یادآورشد: جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان کاری تخصصی است و ادامه پیدا خواهد کرد و امیدواریم این جشنواره در کل استان عمومیت پیدا کند و به عنوان تئاتر شهروندی در سایر شهرها هم تکرار شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: پارسال قرار شد یک گروه سه جانبه بین ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شهرداری لاهیجان و انجمن نمایش تهران برای اجرای این جنشواره در کشورهای حاشیه دریای خزر تشکیل شود که تاکنون این امر مغفول مانده است.
وی با اشاره به اهمیت دیپلماسی فرهنگی و گسترش ارتباطات فرهنگی با کشورهای دیگر افزود:اجرای این جشنواره در کشورهای حاشیه خزر به راحتی و با تعامل قابل انجام است و اجرای دیپلماسی فرهنگی با دیگر کشورها در قالب برنامه های بصری شامل سینما و تئاتر امکانپذیر است که این کار خیلی راحت تر با خرد جمعی در این حیطه با فراهم کردن زیرساخت های بودجه ای انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: امکان اجرای این نمایش در بیرون از مرزهای کشور با هماهنگی دفتر ارتباطات اسلامی با وزارت امور خارجه باید صورت گیرد .
وی اظهارداشت: با شروع به کار شورای جدید شهر لاهیجان باید نخست نشستی برای سیاست گذاری و تعیین برنامه های اجرای این نمایش در سال آینده هرچه سریعتر انجام شود تا زمینه سازی صورت گیرد.
وی یادآورشد: از سوی ۲۵ استان کشور به جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان اثر فرستاده شده است که پنج اثر در حوزه کودکان قرار دارد .
شهردار لاهیجان نیز به عنوان دبیر این جشنواره در این آیین گشایش اظهارداشت: امسال در حوزه آموزشی شهروندی ۳۱۰ اثر به این جشنواره رسیده است و این جشنواره از بیست و پنجم تا بیست و هشتم مرداد ماه در هشت مکان شهر لاهیجان برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: از استان های مختلف آثار به این جشنوار راه یافته است که آثار برگزیده به ۱۲استان محدود شده است و اصفهان با سه اثر برگزیده با بیشترین اثر در این جشنواره شرکت می کند.
معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری لاهیجان نیز گفت: لاهیجان با اجرای تئاتر خیابانی شهروند به عنوان یکی از کانون های هنری در سطح کشور مطرح شده است که از این پس باید با رفع ضعف ها بدنبال قوت و تقویت این جشنواره باشیم .
محمدرضا قربانی افزود: این کار سترگ محصول خرد جمعی هنرمندان شهرستان لاهیجان است که فضای امنی را طلب می کند که از طرف نهادهای دولتی ، امنیتی و انتظامی این شهرستان برای ایجاد امنیت که ضروری ترین نیاز اینگونه امور فرهنگی است آمادگی کامل وجود دارد.
رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان شامگاه شنبه با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ، معاون فرماندار لاهیجان ، شهردار لاهیجان ، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان ،جمعی از هنرمندان و هیات داوران این جشنواره و خبرنگاران شهرستان و استان در سالن احتماعات ارشاد لاهیجان برگزار شد.
هفتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان از ١٣ شهریور ماه سال گذشته با حضور ٢٠ گروه نمایشی از استان های تهران، البرز، گیلان، مازندران، خوزستان، ایلام، فارس، کرمانشاه، کردستان، همدان، مرکزی و اصفهان به مدت سه روز در هفت نقطه شهر لاهیجان برگزار شد.
این جشنواره با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر لاهیجان ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان ، فرمانداری لاهیجان در این شهر برگزاری می شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.